Som bilden visar, den korta kabeln ska ut, men den sitter som fan, all tips uppskattas

• Elektrisk installation med kort kabel framför kakelvägg, skruvmejsel och synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ens samma kabel på hålet uppe och nere?

T Thomas_Blekinge skrev:
Är det ens samma kabel på hålet uppe och nere?
Japp, jag mätte

Ta bort taklisten, injicerar nån olja i VP.röret och rucka fram och tillbaka. Dra och skjut på samtidigt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ta bort taklisten, injicerar nån olja i VP.röret och rucka fram och tillbaka. Dra och skjut på samtidigt.
Är silikon spray ett bra alternativ?

N
Ska du ha i ny kabel eller varför behöver den dras ut ?

N Niq skrev:
Ska du ha i ny kabel eller varför behöver den dras ut ?
Byta till längre kabel

Johan.da Johan.da skrev:
Olja har fördelen att den rinner ned längs med kabeln. Ska du återanvända röret ska du bara använda därför avsedd kabelsmörja. Elektrikerna säger att allt annat hårdnar med tiden vilket gör det omöjligt att dra ut den nya kabeln. Om det stämmer vet jag inte.

Nu vill inte jag va tyken men sitter det inte en klammer kvar på kabeln uppe??

U Ubbe55 skrev:
Nu vill inte jag va tyken men sitter det inte en klammer kvar på kabeln uppe??
Den, den är lös

Det ser ju inte ut som flexrör upptill. Är det en dold kopplingsdosa på vägen som ställer till det? Eller bara en förlängning av röret av något slag som ger en skarv som krånglar?

En sån kort bit brukar problemet vara att kabeln åker ut vid minsta beröring. Inte att det sitter fast.

Bart Bart skrev:
Det ser ju inte ut som flexrör upptill. Är det en dold kopplingsdosa på vägen som ställer till det? Eller bara en förlängning av röret av något slag som ger en skarv som krånglar?

En sån kort bit brukar problemet vara att kabeln åker ut vid minsta beröring. Inte att det sitter fast.
Där har du röret

• Ett rör visas delvis synligt i ett väggutrymme ovanför kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, en EKK av något slag i röret. Ja, det förklarar att det är trångt att få ut. Jag såg inte vid första anblicken. Bara att hoppas att det är lagt rakt ned och inte i någon sväng.
Vilja, våld, vaselin och tålamod är nog svaret i så fall

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vill bara passa på att nämna att jag varit med om att någon kört med tvättmedel eller flytandetvål när dom dragit FK, är det längre avstånd så torkar diskmedlet och fungerar som lim och det är helt omöjligt att få ut.

Jag säger inte att det är detta som har hänt här, inte heller att någon här skulle få för sig att göra det. Men ju fler som känner till hur diskmedel ställer till det ju bättre.

Lycka till med omdragningen

Johan.da Johan.da skrev:
Nej, inga silikonbaserade smörjmedel i närheten av elektrisk utrustning.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.