341 läst ·
2 svar
341 läst
2 svar
Förlänga bygglov/byggtid
Har någon erfarenhet av att förlänga bygglov/byggtid. Vi har intermeristiskt beslut på del 1 i vårt bygge och håller på med del 2 men jag är rädd att vi inte blir klara innan 5 årsgränsen går och skulle vilja förlänga några månader. Har googlat en del och får ganska olika uppgifter.
Jag tror du får motstridiga uppgifter för att teori och praktik inte lirar.
Teorin är den att bygglovet bara gäller i fem år och åtgärden ska vara avslutad inom fem år från att bygglovet vann laga kraft. Efter den tiden har du inget bygglov längre och måste söka ett nytt, bygglovet har förfallit.
Vad vi ser i praktiken ute i kommunerna i trådarna här är att det fixas smidiga "förlängningar" av bygglov som är nära att gå ut eller som har gått ut. Hur man hanterar detta i praktiken och vilken taxa man tar för denna hantering lär variera mellan kommunerna. Formellt ska det ges ett nytt bygglov så att du får fem nya år och därmed ska ny taxa betalas.
Så i just denna fråga tror jag den där slappa "fråga kommunen" är svaret.
Teorin är den att bygglovet bara gäller i fem år och åtgärden ska vara avslutad inom fem år från att bygglovet vann laga kraft. Efter den tiden har du inget bygglov längre och måste söka ett nytt, bygglovet har förfallit.
Vad vi ser i praktiken ute i kommunerna i trådarna här är att det fixas smidiga "förlängningar" av bygglov som är nära att gå ut eller som har gått ut. Hur man hanterar detta i praktiken och vilken taxa man tar för denna hantering lär variera mellan kommunerna. Formellt ska det ges ett nytt bygglov så att du får fem nya år och därmed ska ny taxa betalas.
Så i just denna fråga tror jag den där slappa "fråga kommunen" är svaret.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt rent formellt så finns ingen möjlighet till förlängning. Men kommuner brukar hantera det pragmatiskt.
Men här i Spånga i Stockholom var det ett företag som började bygga ett område med studentbostäder baserade på containers. Det skulle bli 1200 lgh. Företaget fick ekonomiska problem när de första 2 huskropparna var "klara", gick med tvekan att flytta in. Sedan hände inget på lång tid, och till slut gick stadsbyggnadskontoret in och hotade med rivningsföreläggande för det två hus som hade byggts. Antingen bygger ni klart, eller så får ni riva.
Projektet togs över av ett nytt bolag som byggde klart.
Men här i Spånga i Stockholom var det ett företag som började bygga ett område med studentbostäder baserade på containers. Det skulle bli 1200 lgh. Företaget fick ekonomiska problem när de första 2 huskropparna var "klara", gick med tvekan att flytta in. Sedan hände inget på lång tid, och till slut gick stadsbyggnadskontoret in och hotade med rivningsföreläggande för det två hus som hade byggts. Antingen bygger ni klart, eller så får ni riva.
Projektet togs över av ett nytt bolag som byggde klart.
Klicka här för att svara
