Jag har byggt golvbjälklag och isolerat med träfiber, täckt med lumppapp i ett timrat uthus. grannen har ett helt golv som bara ligger, men golvet är gammalt och ospåntat, och måste eventuellt komplettera med några fler brädor. Har tidigare lagt tunna spåntade brädgolv och lyckades bra med det, men undrar hur det skiljer sig, eftersom det ofta skrivs om hur brädorna krymper/rör på sig etc, jag vill helst inte få jättestora springor ner i golvet där bara lumppappet skyddar isoleringen... Någon som har erfarenhet?

Gjorde ett litet sådant golv för prov och då hade vi lös fjäder i plywood. Sponten frästes likadant på den gamla fjädersidan efter att den hade kapats bort med cirkelsåg. Minns jag inte fel var det 8 mm furuplywood som användes. Det var ett golv på ett loft och tanken var att det skulle spikas rakt uppfrån. Det går ju annars bra att skruva snett genom den lösa fjädern och gärna lite lim i botten när man fäster den i sponten på den sidan
Sedan behövdes det mer golv än vi hade tillgång till och det gamla var inte tillräckligt tjock för att bära tyngden, så det blev kaminved av det gamla.

Hej, tack för svar! Dessa brädor är alltså ofrästa, ingen fjäder/not. Ska jag tolka det som att man isf måste fräsa dem för att inte få stora springor ner under golvet?

surris
S sydnytt skrev:
Hej, tack för svar! Dessa brädor är alltså ofrästa, ingen fjäder/not. Ska jag tolka det som att man isf måste fräsa dem för att inte få stora springor ner under golvet?
Typ av golv? tjocklek/bredd. Fuktkvot? kommer uthuset vara uppvärmt?

S sydnytt skrev:
Ska jag tolka det som att man isf måste fräsa dem för att inte få stora springor ner under golvet?
Du behöver fräsa dem för att springan (som alltid uppstår över vinterhalvåret) skall stanna på djupet vid den lösa fjädern. Hur stor golvarea vill du lägga och hur breda är de gamla brädorna? Jag körde mitt ”test” med överhandsfräs och skivnotsstål, men då var det kanske 5 m² golv. Blev tillräckligt bra rent tekniskt och var inget större arbete.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.