3 475 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur lägger man Bjelin Kombifoam
Hej,
Ska lägga Bjelin kombifoam under parkett. Har två frågor:
1. Bjelin säger att den ska vikas upp 50mm uppför väggen enl "kragprincipen", men stämmer det verkligen när det gäller en lägenhet med betongbjälklag och putsade väggar? Den hamnar ju ivägen för golvlisten.
2. Det står att Bjelins folie ska läggas med visst överlapp och tejpas med T-flex, men det är lite oklart om detta gäller kombifoamen också? Otydligt skrivet. Det finns nämligen redan en tejpremsa på kombifoamen. Hur gjorde ni?
Fukt var inget problem med det gamla golvet och vi är på andra våningen
Ska lägga Bjelin kombifoam under parkett. Har två frågor:
1. Bjelin säger att den ska vikas upp 50mm uppför väggen enl "kragprincipen", men stämmer det verkligen när det gäller en lägenhet med betongbjälklag och putsade väggar? Den hamnar ju ivägen för golvlisten.
2. Det står att Bjelins folie ska läggas med visst överlapp och tejpas med T-flex, men det är lite oklart om detta gäller kombifoamen också? Otydligt skrivet. Det finns nämligen redan en tejpremsa på kombifoamen. Hur gjorde ni?
Fukt var inget problem med det gamla golvet och vi är på andra våningen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Står det i golvets läggningsinstruktion att det måste vara just Bjelin kombifoam?
För det finns ju egentligen ingen anledning att ha en plastfolie när det inte är golvvärme och inte är bottenplan eller nyproducerat betongvalv.
https://www.bjelin.se/sv/faq/79000016459/q/79000129020
Det blir snyggast om man tar bort golvlister innan golvläggningen men visst går det att låta bli och då ha kvartsstav för att täcka över rörelsefogen.
https://www.bjelin.se/sv/attinstallera
Om det är tveksamheter i instruktionerna är det bra att fråga tillverkaren hur man ska göra eftersom garantier inte gäller om man inte har följt instruktionerna. https://www.bjelin.se/sv/kontakta
För det finns ju egentligen ingen anledning att ha en plastfolie när det inte är golvvärme och inte är bottenplan eller nyproducerat betongvalv.
https://www.bjelin.se/sv/faq/79000016459/q/79000129020
Det blir snyggast om man tar bort golvlister innan golvläggningen men visst går det att låta bli och då ha kvartsstav för att täcka över rörelsefogen.
https://www.bjelin.se/sv/attinstallera
Om det är tveksamheter i instruktionerna är det bra att fråga tillverkaren hur man ska göra eftersom garantier inte gäller om man inte har följt instruktionerna. https://www.bjelin.se/sv/kontakta
Ja, en lgh under. Ska läggas Bjelin fiskbensparkett. Jag läste att kombifoam skulle funka på betong och att det var en lätt lösning. Men förstår nu att det kanske är onödigt eftersom det inte är markplan?Jonatan79 skrev:
Sant, jag insåg det. Nej, ingen golvvärme.A atomlab skrev:
Ska den silvriga foliesidan vara upp eller den gråa foamen? Beroende på vilken av Bjelins instruktionsblad man läser får man olika svar. Får kanske ringa dem imorrn men för nästa som undrar är det värt att ställa frågan här
G Galenskaparen skrev:
Vad fick du för svar av Bjelin och hur gick det med läggningen av fiskbensparketten? La du med fris eller inte?G Galenskaparen skrev:
Ursäkta långsammaste svaret... vill minnas att det var silvriga sidan upp.N Ndg skrev:
Jag lade med fris och listband till slut. Fick rappt lära mig hantera sänksåg och fräsa not med handöverfräs (hade aldrig hört talas om sådana verktyg...) men det blev bra.
Klicka här för att svara
