Hittat jättefint golv från Bjelin som har trappnosar, då vi har en nivåskillnad i rummet. Men nu säger golvläggaren att det inte går att lägga trappnosarna ihop med resten av golvet. Trappnosarna ska limmas och resten är ju flytande. Det går inte tydligen. De föreslår en trappnos från Tarkett. Men den är inte alls lika snygg.
Hjälp-hur kan vi göra? Går det verkligen inte, eller har något tips på hur vi får de snygga trappnosarna. Som är i vårt tycke mycket nättare och snyggare. Det är både innerhörn och ytterhörn på trappstegen, meckigt ja. Men var därför vi tagit in en seriös stor firma, som nu när de väl ska börjat lägga stött på problem tyvärr.
Det övre steget har Bjelins egna trappnos, hela trappen ska kläs in i trä. Den mörkare trappnosen är från Tarkett. Både högre och med överhäng något vi inte vill ha.
Hjälp-hur kan vi göra? Går det verkligen inte, eller har något tips på hur vi får de snygga trappnosarna. Som är i vårt tycke mycket nättare och snyggare. Det är både innerhörn och ytterhörn på trappstegen, meckigt ja. Men var därför vi tagit in en seriös stor firma, som nu när de väl ska börjat lägga stött på problem tyvärr.
Det övre steget har Bjelins egna trappnos, hela trappen ska kläs in i trä. Den mörkare trappnosen är från Tarkett. Både högre och med överhäng något vi inte vill ha.
Ja, och det gör dom om vi vill det. Dom är jättebra, så absolut inga problem med firman. Men vi vill ju gärna ha ett nytt trägolv med snygga trappnosar.Farstatjej90 skrev:
Jag måste missa något med funktionen hos de trappnosar ni egentligen ville ha ... Hur är tanken att de ska användas? Det ser ju ut som om de är i samma nivå som golvet men måste monteras fast? Är jag helt trög?
Annars håller jag helt med om att hela grejen ju försvinner om man tvingas sätta en helt annan trappnos (som inte alls passar in) över.
Fint golv, ja!
Annars håller jag helt med om att hela grejen ju försvinner om man tvingas sätta en helt annan trappnos (som inte alls passar in) över.
Fint golv, ja!
Kanske att de inte kan trolla med tillverkarens golv, som tråden beskriver?Farstatjej90 skrev:
Enligt golvläggaren går inte det när resten av golvet är flytande. Verkar som trappnosarna endast är avsedda för en ”riktig trappa” inte att vara i samband med golv. Väldigt konstigt tycker vi dock. Golvet ska kunna röra sig tydligen går det inte med denna lösning. Men vi tror väl att det ska kunna funka, men det tror inte golvläggaren. Så vi vet inte riktigt hur vi ska göra.arneri68 skrev:
Ja, golvet måste kunna röra sig. Det expanderar och krymper med temperatur och luftfuktighet. Vi har ett golv som är c:a 14 meter långt och det rör sig ett par cm mellan sommar och vinter som referens. En trappnos kan inte hålla emot de krafterna.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Jag kan ju förstå om dom inte vill använd amaterial från en tillverkare mot tillverkarens instruktioner (då kan dom ju åka på att göa om jobbet om det inte funkar)
Och att lägga flytande golv direkt mot dessa går antaglien inte då det måste kunna röra sig.
Men går det inte höra med dom oma dom kan kolla med tillverkare om man kan limma bara trappstege + nos, och sedan med en skarv lägga resten av golvet. Ni kommer då få en liten metall- eller träfärgad övergångsprofil mellan trappan och golvet, men iaf trappan i samma färg
Och att lägga flytande golv direkt mot dessa går antaglien inte då det måste kunna röra sig.
Men går det inte höra med dom oma dom kan kolla med tillverkare om man kan limma bara trappstege + nos, och sedan med en skarv lägga resten av golvet. Ni kommer då få en liten metall- eller träfärgad övergångsprofil mellan trappan och golvet, men iaf trappan i samma färg
Klicka här för att svara