Hej!

Jag har precis börjat lägga golv i vårt nya hus och jag har betat av två rum. Allt gick smidigt men nu ska jag börja på nästa rum och detta har en walk-in-closet med skjutdörrar.

I en idealisk värld hade vi flyttat på rälsen för skjutdörrarna, lagt golvet (ovanpå den gamla plastmattan), installerat tillbaka rälsen. Problemet bara är att man ändrar höjden i ut med att det nya golvet läggs på det gamla, så antar att det kommer innebära ganska mycket snickerier etc som jag inte är helt säker på hur jag skulle göra.

Vill gärna få till en snygg lösning, helst med det nya golvet i både rum och walk-in-closet.

Vad har jag för alternativ och vad är rimliga lösningar i mitt fall? Ta i beaktning att jag inte har mycket vana med hemmafix, men är villig att försöka och lära mig. Bifogar lite bilder.

Mvh,
Erik

• Golvräls för skjutdörr i walk-in-closet. Golvet är en ljus plastmatta. Bakom skjutdörrarna syns trådkorgar och diverse förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Walk-in-closet med skjutdörrsskena på golvet, garderob med kläder, och mönstrad tapet i sovrum.
    Skapa konto
  • Räls för skjutdörrar i en walk-in-closet, sett från sidan med fokus på dörrens fäste i taket.
    Skapa konto
K
U UptownErik skrev:
Hej!

Jag har precis börjat lägga golv i vårt nya hus och jag har betat av två rum. Allt gick smidigt men nu ska jag börja på nästa rum och detta har en walk-in-closet med skjutdörrar.

I en idealisk värld hade vi flyttat på rälsen för skjutdörrarna, lagt golvet (ovanpå den gamla plastmattan), installerat tillbaka rälsen. Problemet bara är att man ändrar höjden i ut med att det nya golvet läggs på det gamla, så antar att det kommer innebära ganska mycket snickerier etc som jag inte är helt säker på hur jag skulle göra.

Vill gärna få till en snygg lösning, helst med det nya golvet i både rum och walk-in-closet.

Vad har jag för alternativ och vad är rimliga lösningar i mitt fall? Ta i beaktning att jag inte har mycket vana med hemmafix, men är villig att försöka och lära mig. Bifogar lite bilder.

Mvh,
Erik
Börja med att kolla om dörrarna kan skjutas upp i den övre skenan lika mycket som golvet skulle bygga på höjden. Om du kan få dörrarna på plats och löpande fritt är det bara att lossa golvskenan, lägga golvet och sen tillbaka med allt igen.

• Gilla
UptownErik
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns ganska mycket spel i övre skenan, verkar även vara lite spel nertill också.

Jag hade tagit bort skenan och lagt nya golvet under skenan, sen hade jag tejpat skenan med dubbelhäftande tejp.

• Gilla
UptownErik
  • Laddar…
Det verkar faktiskt som att den övre skenan har tillräckligt mycket plats för att kunna få plats med golvet. Ska testa lite imorgon och säkerställa att det verkligen är så. Tog för givet att den övre skenan inte hade något mer utrymme, men om den har det så skulle det göra det hela lite lättare.. 👍

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ganska mycket spel i övre skenan, verkar även vara lite spel nertill också.

Jag hade tagit bort skenan och lagt nya golvet under skenan, sen hade jag tejpat skenan med dubbelhäftande tejp.
Ja det verkar vara så. Vore ju väldigt smidigt. Tror du dubbelhäftande tejp är starkt nog för att hålla den på plats? Trodde man behövde skruva fast den.

Vi har fem skjutdörrsgarderober, 3 st 2 dörrar ca 120-150 cm total bredd, 1 st 3 dörrar 3-skena ca 150 cm total bredd & 1 st 5 dörrar 3-skena ca 3,5 m total bredd, alla sitter med dubbelhäftande tejp, de två äldsta (sistnämnda) har suttit i ca åtta år.

• Gilla
UptownErik och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
En utväg kan ju vara om dörren går att kapa på höjden, vissa går, andra svårare.

Tack allihopa, det löste sig riktigt bra med att vi lade golvet under skenan och att vi använde dubbelhäftande tejp under sen.

• Laminatgolv monterat under en skena, med förvaringslådor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.