Hej
Jag höll på att plantera en buske och råkade tyvärr klippa av en elkabel som går till ytterbelysningen. Vad är det bästa och säkraste sättet att laga detta på?

Vet ni om kabeln på bilden är en EXQJ? Den tidigare husägaren hade bara grävt ner den cirka 10–15 cm, vilket känns väldigt grunt. :/
Tacksam för snabbt svar

• Elkabel avskuren nära markytan vid grävning i trädgård, exponerade koppartrådar synliga i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
perssun och 2 till
  • Laddar…
G Gad skrev:
Hej
Jag höll på att plantera en buske och råkade tyvärr klippa av en elkabel som går till ytterbelysningen. Vad är det bästa och säkraste sättet att laga detta på?

Vet ni om kabeln på bilden är en EXQJ? Den tidigare husägaren hade bara grävt ner den cirka 10–15 cm, vilket känns väldigt grunt. :/
Tacksam för snabbt svar
Svårt att se exakt vilken kabel det är men kontrollera att det t.ex. inte någon svart gummikabel för det får inte grävas ner. EKLK eller efterföljare t.ex. EXLQ kräver att de ligger i gult skyddsrör.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Svårt att se på bilden men tycker att det ser ut som om det är en gummikabel typ REVE eller likvärdigt som är nedgrävt. Tror inte den är avsedd att ligga nergrävd. Men jag är ingen elektriker så det kanske är ok att ha den nedgrävd??

• Gilla
senkomat och 3 till
  • Laddar…
Gummikablar får bara ligga ute på t.ex. marken en begränsad tid och de får inte grävas ner, inte ens i kabelskyddsrör.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 3 till
  • Laddar…
Svårt att se på bilden om det är en gummikabel, skulle kunna vara något i stil med N1XV kabel. I så fall OK.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man bör definitivt känna om det är en gummikabel om man snabbt böjer den lite fram och tillbaka. Den är mycket flexibel jämfört med entrådiga kablar.

• Gilla
Gad
  • Laddar…
OM det nu är en gummikabel, så skulle jag inte våga skarva den med en gjutkoppling. Bortsett från att den sådan kabel inte får vara nedgrävd, så skulle jag inte lita på att epoxin blir tät runt en mjuk kabel. En sådan koppling är inte avsedd för gummikabel.

Till utelampor verkar det finnas diverse märkliga kabeldragningar. En granne installerade jordfelsbrytare (många år sedan när det var lite nytt med jordfelsbrytare), den löste ut direkt. Efter lite felsökning upptäcktes att det fanns en lampa på en grindstolpe som tidigare ägare installerat. Ut från huset gick det en korrekt markkabel, men upp i grindstolpen kom det en vanlig lampsladd. Kabeln hade inte nått sista halvmetern, där var det påskarvat en lampsladd med vanliga torix toppklämmor som låg helt oskyddade i marken.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
På färgerna på ledarna ser det ut som en gummikabel.

Edit: förstorade bilden, och ja, det är en gummikabel. Så inte lämpad att gräva ner i mark, inte ens i slang.

Redigerat:
  • Gilla
islander och 9 till
  • Laddar…
Inte säkert att du har tillräckligt med längd för att skarva med bara en skarv.
Troligen måste du skarva in en bit kabel med två skarvar.
Då kan du överväga att byta hela kabeln mot en ändamålsenlig sort, eller med gult skyddsrör.

• Gilla
Gad och 1 till
  • Laddar…
Gräv upp kabeln och lägg rätt kabel och i rör. Den där kabeln har inte under mark att göra!

• Gilla
Swedejohn och 8 till
  • Laddar…
Tomture61
Ser varken kabelmarkering eller skyddsrör .
Hobbyelektriker varit i farten !

• Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag får gräva upp och göra rätt från början. Helt sjukt att folk bara dumpa ner vad som helst så länge man inte ser....

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
G Gad skrev:
Tack för alla svar, jag får gräva upp och göra rätt från början. Helt sjukt att folk bara dumpa ner vad som helst så länge man inte ser....
Välkommen till verkligheten...

• Gilla
  • Haha
Riedern och 9 till
  • Laddar…
Ja, byta kabel och lägg det i ett gult 50mmØ skyddsrör. Ett tips är att gräva ner det på ett bättre djup. Minst ett spadtag ner. Vill du göra det ännu bättre köper du gult märkband som man lägger ovanför röret med typ 10cm jord emellan. På så sätt är förhoppningen att nästa gång du/nästa ägare gräver så ser man bandet innan man når röret.
Ett annat tips är att, ifall du har några, rita in kabeln på ritningarna. Det kanske blir aktuellt med en liten byggnad på tomten i framtiden när man glömt var kabeln ligger nergrävd. Lycka till!

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.