48 305 läst ·
388 svar
48k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
D droidekas skrev:
harry73 skrev:
I Thailand anser ungefär hälften att svenska regler gäller. Ungefär hälften anser att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in.useless skrev:
Den absolut överlägset största hälften ser dock extremt oförstående ut när man frågar om vilka regler som gäller.
det har jag aldrig stött på.D droidekas skrev:
MathiasS skrev:
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.
Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.
[bild]
det är precis den gula situationen jag beskrev. Men av det jag läser är jag inte ensam om att tycka att det är fel.snuttjulle skrev:
När jag tog körkort i Holland (början av 90 talet) hade man på kanske 50% av cirkulationsplatser väjningsplikt, De övriga 50% hade man väjningsplikt när man körde in.
Den första typen var framförallt äldre cirkulationsplatser mellan större vägar, ofta med trafikljus. Dessa har under tiden byggts bort eller så ändrade an vem som hade väjningsplikt.
Nu sökte jag lite på google maps om jag kunde hitta dessa äldre cirkulationsplatser, men lyckades inte. Jag hittade dock några korsningar som såg ut som cirkulationsplats, men som saknade rätt skyltning och som egentligen var huvudled med korsande väg (som hade väjningsplikt) Trafikljuset gjorde dock att det i praktiken inte blir problem
https://www.google.se/maps/@52.1036686,5.1304099,359a,35y,278.1h/data=!3m1!1e3
Den första typen var framförallt äldre cirkulationsplatser mellan större vägar, ofta med trafikljus. Dessa har under tiden byggts bort eller så ändrade an vem som hade väjningsplikt.
Nu sökte jag lite på google maps om jag kunde hitta dessa äldre cirkulationsplatser, men lyckades inte. Jag hittade dock några korsningar som såg ut som cirkulationsplats, men som saknade rätt skyltning och som egentligen var huvudled med korsande väg (som hade väjningsplikt) Trafikljuset gjorde dock att det i praktiken inte blir problem
https://www.google.se/maps/@52.1036686,5.1304099,359a,35y,278.1h/data=!3m1!1e3
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
I Nyköping finns det i alla fall minst en rondell som inte är en cirkulationsplats. Rondellen är i stället ett farthinder och det är högerregeln som gäller i korsningen.
https://www.google.se/maps/@58.7665...4!1sygACzrGUY02n42urAzvn1g!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.se/maps/@58.7665...4!1sygACzrGUY02n42urAzvn1g!2e0!7i16384!8i8192
Fanns en i Linköping också, rondellen i korsningen Gustav Adolfsgatan och Östgötagatan, mellan Berzeliusskolan och Katedralskolan, skyltades upp som cirkulationsplats för bara ett par år sedan, var "högerregelkorsning med mittrundel" innan dess.
Kanske redan varit ett svar, men cirkulationsplatsen mellan Ystadsvägen, inre ringvägen i Malmö har en sådan lösning för de som ska svänga vänster från ett håll- från norr mot ystad. Finns några fler ställen i Malmö- lundregionen. Det gäller ju att ha koll på dett.bonnier skrev:
Det måste vara otroligt stora rondeller i ThailandAlfredo skrev:
Hur ska de annars få plats med tre hälfter
Ja som jag redan sagt är det inte förbjudet, bara korkat.Nyfniken skrev:
Här i storstan är det ofta fullt i båda filerna genom rondellerna, det betyder att när man tar en genväg på väg ut på det viset så blir det väldigt ofta rakt framför näsan på bilen bredvid och det är vanligt att det smäller. Eftersom det är den som byter fil som är vållande är det bara korkat. Varken mer eller mindre.
De som kör i ytterfilen (innerfilen i rondellen) har väjningsplikt om de avser att köra ut ur rondellen och passera innerfilen (ytterfilen i rondellen).MathiasS skrev:
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.
Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.
[bild]
Redigerat:
Nej, det gäller oavsett vilket håll du byter fil åt. Det har inget med någon högerregel att göra.