D droidekas skrev:
Sedan får man tänka på att det i utlandet ofta är så att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in.
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att de är väldigt sällsynta idag även i utlandet.
useless useless skrev:
Ja, till och med Fransmännen har anpassat sig till den principen vi har i sverige.
I Thailand anser ungefär hälften att svenska regler gäller. Ungefär hälften anser att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in.

Den absolut överlägset största hälften ser dock extremt oförstående ut när man frågar om vilka regler som gäller. :surprised:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
... och definitivt inte vid gul prick.
Varför inte? Det är fritt fram.

Alebaleportocale
D droidekas skrev:
Sedan får man tänka på att det i utlandet ofta är så att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in. Helt tvärtemot hur vi har det med att de som ska in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt för de som kör inne i den.
det har jag aldrig stött på.

Alebaleportocale
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.

Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.

[bild]
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men om man inte bör åka rakt ut från inre spåret varför är det då filer anslutet ut från circulationsplatsen?
det är precis den gula situationen jag beskrev. Men av det jag läser är jag inte ensam om att tycka att det är fel.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
harry73
När jag tog körkort i Holland (början av 90 talet) hade man på kanske 50% av cirkulationsplatser väjningsplikt, De övriga 50% hade man väjningsplikt när man körde in.
Den första typen var framförallt äldre cirkulationsplatser mellan större vägar, ofta med trafikljus. Dessa har under tiden byggts bort eller så ändrade an vem som hade väjningsplikt.

Nu sökte jag lite på google maps om jag kunde hitta dessa äldre cirkulationsplatser, men lyckades inte. Jag hittade dock några korsningar som såg ut som cirkulationsplats, men som saknade rätt skyltning och som egentligen var huvudled med korsande väg (som hade väjningsplikt) Trafikljuset gjorde dock att det i praktiken inte blir problem
https://www.google.se/maps/@52.1036686,5.1304099,359a,35y,278.1h/data=!3m1!1e3

Fanns en i Linköping också, rondellen i korsningen Gustav Adolfsgatan och Östgötagatan, mellan Berzeliusskolan och Katedralskolan, skyltades upp som cirkulationsplats för bara ett par år sedan, var "högerregelkorsning med mittrundel" innan dess.

harry73
Där ser man, även i Sverige är det skyltningen som gör att trafiken som kör in på cirkulationsplatsen har väjningsplikt, och utan det är det högerregel som gäller

bonnier bonnier skrev:
Jag hade för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det blev tillåtet att för bilen i höger körfält köra ut i tredje avfarten, tyckte det var helt vansinnigt. Kanske jag drömde bara.
Kanske redan varit ett svar, men cirkulationsplatsen mellan Ystadsvägen, inre ringvägen i Malmö har en sådan lösning för de som ska svänga vänster från ett håll- från norr mot ystad. Finns några fler ställen i Malmö- lundregionen. Det gäller ju att ha koll på dett.

Alfredo Alfredo skrev:
I Thailand anser ungefär hälften att svenska regler gäller. Ungefär hälften anser att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in.

Den absolut överlägset största hälften ser dock extremt oförstående ut när man frågar om vilka regler som gäller. :surprised:
Det måste vara otroligt stora rondeller i Thailand
Hur ska de annars få plats med tre hälfter

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför inte? Det är fritt fram.
Ja som jag redan sagt är det inte förbjudet, bara korkat.

Här i storstan är det ofta fullt i båda filerna genom rondellerna, det betyder att när man tar en genväg på väg ut på det viset så blir det väldigt ofta rakt framför näsan på bilen bredvid och det är vanligt att det smäller. Eftersom det är den som byter fil som är vållande är det bara korkat. Varken mer eller mindre.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.

Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.

[bild]
De som kör i ytterfilen (innerfilen i rondellen) har väjningsplikt om de avser att köra ut ur rondellen och passera innerfilen (ytterfilen i rondellen).

Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nej, det gäller oavsett vilket håll du byter fil åt. Det har inget med någon högerregel att göra.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gäller oavsett vilket håll du byter fil åt. Det har inget med någon högerregel att göra.
Slarvigt uttryckt, av mig.

Fairlane
Som den gröna linjen ser jag folk köra dagligen, så det måste väl vara rätt? :rolleyes:
Rundkörning med bilar och en markerad felaktig körbana längs en grön linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.