48 311 läst ·
388 svar
48k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
1) Om vi bortser från att många har automat, så jag jag på tvåans växel (jag har manuell) köra allt mellan 0 och 100 km/h, så inte nödvändigtvis låg fart. Man bör nog snarare välja rätt fart, inte för låg och inte för hög, än välja vilken växel man ska ha. Rätt fart varierar enormt från CPL till CPL. I vissa är 30 km/h för mycket, i andra kan det vara mer lämpligt med 70 km/h.nattugglan11 skrev:
Någon postade redan en karta om hur man ligger i filerna. Jag vill tillägga 2 andra viktiga tips.
1) kör på tvåans växel i en rondell, dvs låg hastighet, då undviker man krockar o underlättar för andra att komma in i cirkulationen.
2) signalera både in och även ut ur rondellen, av samma anledning som punkt 1.
2) Om jag ska höger direkt så slår jag på blinkers innan jag kör in. Ska jag "vänster" (om vi tänker oss en CPL med 4 in/utfarter) så slår jag kanske på vänsterblinkers innan jag kör in, det beror på hur CPL ser ut. Ska jag "rakt fram" så verkar både höger- och vänsterblinkers fel, så hur ksa jag då signalerar? Ljustuta eller vanlig tuta eller kanske både och?
Jag personligen tror att det säkraste är att köra enligt regelverket, men med fantasi och flexibilitet. Utgå ifrån att andra kan göra vad som helst och var beredd på det. Inse att man själv också gör fel ibland och försök hantera det på bästa sätt. För våghalsig är inte bra, men för feg är inte heller bra.
Jag övningskör med dottern och då blir man tvungen att fundera över allt man gör automatisk och försöker förklara hur man tänker. Och då märker man plötsligt hur många saker man tar hänsyn till.
Jag själv tycker att cirkulationsplatser är härliga att köra i, även om folk inte använder blinkers eller felanvänder dom. Det händer inte ofta att jag blir överraskad för att en bil gör något annat än jag trodde.
Men nu gäller det att försöka lära dottern alla små signaler man tar hänsyn till.
Jag själv tycker att cirkulationsplatser är härliga att köra i, även om folk inte använder blinkers eller felanvänder dom. Det händer inte ofta att jag blir överraskad för att en bil gör något annat än jag trodde.
Men nu gäller det att försöka lära dottern alla små signaler man tar hänsyn till.
Såg en ny variant idag på rondellmarkering i norra Stockholm. Ganska nybyggd rondell, tvåfilig in från alla fyra håll. Tredje varianten på målning på några månader;
1. Först var det bara vänsterpil i vänstra filen, rakt fram/höger i högerfilen.
2. Därefter vänster/rakt fram i vänsterfilen, rakt fram/höger i högerfilen.
3. Och nu enligt bild. Märkligt.
1. Först var det bara vänsterpil i vänstra filen, rakt fram/höger i högerfilen.
2. Därefter vänster/rakt fram i vänsterfilen, rakt fram/höger i högerfilen.
3. Och nu enligt bild. Märkligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, förmodligen är det flest som ska till höger. Problemet är ju när någon kommer i högerfilen och kör rakt fram eller vänster. Blir det en kollision då så bedöms med största sannolikhet den i vänsterfilen som vållande.
Borde kanske inte bli så. Samma typ av pilar, fast inte högerpil i det vänsta körfältet, finns upp till Åbyrondellen i Årsta. En bekant tog en fuling och körde inte efter pilarna, det fick han böter för av en uppmärksam polis.Fairlane skrev:
Bekanten hävdade att man kunde åka så enligt rondellreglerna, men han fick för "ej följt vägmarkering"
Den rondellen och den liknande över Nynäsvägen vid Globen gör att jag både får nackspärr och vita knogar 2 gånger per dag. Känns även som att man åker fel varje gång.Isakare skrev:
Borde kanske inte bli så. Samma typ av pilar, fast inte högerpil i det vänsta körfältet, finns upp till Åbyrondellen i Årsta. En bekant tog en fuling och körde inte efter pilarna, det fick han böter för av en uppmärksam polis.
Bekanten hävdade att man kunde åka så enligt rondellreglerna, men han fick för "ej följt vägmarkering"
Älskar trafikljus ut ur en rondell.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Och det är helt rätt. Vänsterfil får bara inte bara korsa högerfilen för att köra ut. Jag hade samma problem. Körde i högerfilen ända fram till den utfart jag ville lämna rondellen. Kom det en fräsare i vänsterfilen och skulle ut på en utfart utan att titta höger när han skulle byta fil. Han krockade i min bil och det var ingen fråga alls med varken försäkring eller polis. Han var vållande och fick betala allt.Fairlane skrev:
Sett polisen där många gånger, de som inte vill stå i kö tar fulingen, det händer typ var 30e sekund i rusningstrafik. Men vem vet, har kanske ingen nekat och fått det till tinget ??U Ursidae skrev:
Den smarta tar ett varv runt rondellen och slipper köerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, så är det ju. Jag tycker inte det är helt logiskt om bilen i högerfil kör på ett sätt som är "fel" på platsen, exempelvis kör rakt fram när det som här är markerat att högerfil endast får användas för högersväng och att det är ok att använda vänsterfil om man ska åt höger. Det är mer logiskt när det är målat så här att bilen i högerfil svänger höger och håller den högra filen i utfarten och en bil i vänsterfil som ska höger använder den vänstra filen efter utfarten. Annars är markeringarna i gatan och eventuella likadana markeringar på skyltning i konflikt med de regler som gäller för rondellkörning, och bara förvirrande. Jag vet dock att det är ologiskt så jag försöker ha i huvudet att andra skiter i markeringar och skyltar.T Thomas_Blekinge skrev:Och det är helt rätt. Vänsterfil får bara inte bara korsa högerfilen för att köra ut. Jag hade samma problem. Körde i högerfilen ända fram till den utfart jag ville lämna rondellen. Kom det en fräsare i vänsterfilen och skulle ut på en utfart utan att titta höger när han skulle byta fil. Han krockade i min bil och det var ingen fråga alls med varken försäkring eller polis. Han var vållande och fick betala allt.
I liknande rondeller i Göteborg så har man målat heldragen linje för högersvängande fil så att de inte kan fortsätta in i rondellen utan att skära heldraget.Fairlane skrev:
Ja, så är det ju. Jag tycker inte det är helt logiskt om bilen i högerfil kör på ett sätt som är "fel" på platsen, exempelvis kör rakt fram när det som här är markerat att högerfil endast får användas för högersväng och att det är ok att använda vänsterfil om man ska åt höger. Det är mer logiskt när det är målat så här att bilen i högerfil svänger höger och håller den högra filen i utfarten och en bil i vänsterfil som ska höger använder den vänstra filen efter utfarten. Annars är markeringarna i gatan och eventuella likadana markeringar på skyltning i konflikt med de regler som gäller för rondellkörning, och bara förvirrande. Jag vet dock att det är ologiskt så jag försöker ha i huvudet att andra skiter i markeringar och skyltar.
Eftersom det är två filer ut ur rondellen så går det alldeles utmärkt.
Edit: och det är bara en fil från vänster. I en rondell där det var två filer från vänster så målade de spärrlinjer på den andra filen.
Edit: och det är bara en fil från vänster. I en rondell där det var två filer från vänster så målade de spärrlinjer på den andra filen.
Klicka här för att svara