Ja, till och med Fransmännen har anpassat sig till den principen vi har i sverige.

Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Blev inspirerad av en annan topic här på forumet om mittenfilkörning, och tänkte ställa frågan jag har undrat över i ett decennium. Säg att vi har en 2 -filig rondell, och en bil på den innersta filen. Rondellen kopplar till 2-filiga vägar. I 9 av 10 fallen jag ser dagligen att bilen bilen gå ut ur rondellen direkt på utfilen, trots att den är på innerfilen. I kanske 2 av 10 fallen behöver jag på utfilen bromsa för att en olycka inte ska ske.

Är det såhär man lär ut här i körskolan?(jag fick mitt körkort utomlands) Eller har jag bara otur i trafiken?
Du tänker rätt, de som kör på detta sätt, vilket är väldigt vanligt, gör fel. Man får förstås byta fil i cirkulationsplatsen (till ytterfil) och lämna cirkulationsplatsen via den högra filen, men då ska ju filbytet ske tidigare. Att göra detta i ett svep är synnerligen olämpligt och dessutom gäller vanliga regler för filbyte => kör du på något när du gör detta är det ditt fel.

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Visst kan du ligga i vänsterfil in och ut ur en rondell med 2-filiga anslutningar.
Jag hade för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det blev tillåtet att för bilen i höger körfält köra ut i tredje avfarten, tyckte det var helt vansinnigt. Kanske jag drömde bara.

MathiasS MathiasS skrev:
Du tänker rätt, de som kör på detta sätt, vilket är väldigt vanligt, gör fel. Man får förstås byta fil i cirkulationsplatsen (till ytterfil) och lämna cirkulationsplatsen via den högra filen, men då ska ju filbytet ske tidigare. Att göra detta i ett svep är synnerligen olämpligt och dessutom gäller vanliga regler för filbyte => kör du på något när du gör detta är det ditt fel.
Men om man inte bör åka rakt ut från inre spåret varför är det då filer anslutet ut från circulationsplatsen?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Jag hade för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det blev tillåtet att för bilen i höger körfält köra ut i tredje avfarten, tyckte det var helt vansinnigt. Kanske jag drömde bara.
Det finns inga regler som bestämmer vilken fil du ska ligga i. Dock är det lämpligt att ligga till vänster om man ska till vänster. Går det dubbla filer in och ut ur cirkulationsplatsen så kan den fortsatta färden efteråt styra vilken fil man lägger sig i.

• Gilla
oshu och 2 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Ja, det får du. Även om det inte är lämpligt.
Har någon sagt något annat?

Jag kommenterade bilden som visades..."Lagar och regler, cirkulationsplats "

Det är ju till och med så att du ska ligga i höger körfält om det inte finns någon bra anledning att välja ett annat.

bonnier bonnier skrev:
Det som visas är inte alla lagliga varianter man kan köra på.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Den visar bara ett rekommenderat urval av möjligheter. Du får ju t.ex. även ta flera varv i rondellen om du så vill!

• Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
Större rondeller kör jag i som om det vore en motorväg. Använder det vänstra körfältet om jag kan underlätta för de som kommer på och ska av eller på. Så är jag själv kan jag ligga ytervarv men ser jag att det kommer in folk där jag har möjlighet att hålla mig undan så gör jag det.
Samma tänk funkar även på mindre rondeller men svårt i dessa med en stolpe i mitten bara. ;)

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Ok så då hade jag rätt då... yay :)

P
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Visst kan du ligga i vänsterfil in och ut ur en rondell med 2-filiga anslutningar.
"Visst kan du ligga i vänsterfil in och ut ur en rondell med 2-filiga anslutningar."
Men då måste du väja för de som kör i den högra filen i cirkulationsplatsen när du ska ut, oavsett om de ska svänga höger som du, eller om de ska fortsätta i "rondellen" som det hette när jag tog kortet.

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man tänka på det om man kör i Sverige?
För att vissa av oss bor i en landsände där vi, när det inte är Corona, har mycket trafik från utlandet, mest Danmark och Nederländerna och då får man vara beredd på att det kan komma en bil flygandes in från höger när man kör inne i cirkulationsplatsen.
Samt att TS nämnde att denne tagit sitt körkort i just utlandet.

harry73
B b8q skrev:
Du får ju t.ex. även ta flera varv i rondellen om du så vill!
Nej, man får inte köra flera varv i cirkulationsplatsen.

• Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.