47 028 läst ·
388 svar
47k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det enda man behöver tänka på är att man har väjningsplikt vid filbyte. I övrigt är det som en vanlig väg.......
Ligger man i innerfil och det är fullt i ytterfil och man vill ur cirkulationsplatsen så får man ju vackert åka nå fler varv då och välja ett lämpligare spår. (om det går)
Ligger man i innerfil och det är fullt i ytterfil och man vill ur cirkulationsplatsen så får man ju vackert åka nå fler varv då och välja ett lämpligare spår. (om det går)
Beror på vad man menar med ”flera”. Man får inte ta en massa varv i onödan. Men ett par varv går bra. https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/far-man-kora-hur-manga-varv-som-helst-i-rondell/harry73 skrev:
Ska de ut på samma utfart tar ju de den högra utfarten. Så du kan ta den vänstra samtidigt. Men man måste ju ha koll.P Peter787 skrev:
Det är möjligt att det finns några cirkulationsplatser kvar i Holland där trafik på cirkulationsplatsen har vajningsplikt (högerregeln), men det är inte många. De flesta har samma regler som i Sverige och det anges med följande vägmärke och vägmarkering:D droidekas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så en svensk cirkulationsplats där inkommande trafik har väjningsplikt, ser likadan ut som en Nederländsk eller Dansk cirkulationsplats där inkommande trafik har väjningsplikt
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Detta är det som folk inte fattar...S Stefan1972 skrev:
Jag har varit nära att bli prejad av en buss från innerfil som tyckte att den kunde bara byta fil rätt upp och ner. Chauffören tyckte att han var "mer inne" i cirkulationsplatsen än vad jag var och där med hade jag väjningsplikt men jag sa bara att det är filbyte man ska tänka på och där är alltid den som byter som har väjningsplikt.
Sen finns det en annan regel som säger att man ska undvika att olyckor och därmed inte ta förgivet att alla följer de regler som gäller. Kör man i en cirkulationsplats måste man ha i huvudet att alla andra är "idioter i trafiken" och köra därefter.
Inte bara att andra är idioter. Man ska även underlätta för andra trafikanter. Det missar många.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Danmark och Nederländerna har samma regler som Sverige. Jag tror det är väldigt få länder nu för tiden som har kvar de gamla reglerna om att de som är inne i cirkulationsplatsen har företräde.D droidekas skrev:För att vissa av oss bor i en landsände där vi, när det inte är Corona, har mycket trafik från utlandet, mest Danmark och Nederländerna och då får man vara beredd på att det kan komma en bil flygandes in från höger när man kör inne i cirkulationsplatsen.
Samt att TS nämnde att denne tagit sitt körkort i just utlandet.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Är det inte reglerat av hur det är skyltat in i rondellen har jag för mig från mittenfils-tråden.bonnier skrev:
Nej det var inte det jag sa.snuttjulle skrev:
Åker du innerspåret åker du ut i den vänstra filen. Åker du ytterspår åker du ut i den högra. Otyget som beskrivs av TS är att man byter från innerspår till högerfil, gärna när det finns en bil till höger redan.
Det är inte helt ovanligt att det finns en vanlig korsning straks efter rondellen och ska man då svänga vänster i korsningen, väljer kanske personen i högerfilen (i rondellen), vänsterfilen vid utfart, vilket är helt enligt reglerna.MathiasS skrev:
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.P Peter787 skrev:
Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.
Logga in
Skapa konto