Det enda man behöver tänka på är att man har väjningsplikt vid filbyte. I övrigt är det som en vanlig väg.......
Ligger man i innerfil och det är fullt i ytterfil och man vill ur cirkulationsplatsen så får man ju vackert åka nå fler varv då och välja ett lämpligare spår. (om det går)

• Gilla
David-O
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
"Visst kan du ligga i vänsterfil in och ut ur en rondell med 2-filiga anslutningar."
Men då måste du väja för de som kör i den högra filen i cirkulationsplatsen när du ska ut, oavsett om de ska svänga höger som du, eller om de ska fortsätta i "rondellen" som det hette när jag tog kortet.
Ska de ut på samma utfart tar ju de den högra utfarten. Så du kan ta den vänstra samtidigt. Men man måste ju ha koll.

harry73
D droidekas skrev:
mest Danmark och Nederländerna och då får man vara beredd på att det kan komma en bil flygandes in från höger när man kör inne i cirkulationsplatsen.
Det är möjligt att det finns några cirkulationsplatser kvar i Holland där trafik på cirkulationsplatsen har vajningsplikt (högerregeln), men det är inte många. De flesta har samma regler som i Sverige och det anges med följande vägmärke och vägmarkering:
Fyra vita uppåtvända trianglar på svart bakgrund som symboliserar väjningsplikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svenskt vägmärke för väjningsplikt med röd kant och gul mitt, likt de i Holland och Danmark.
Skapa konto

Så en svensk cirkulationsplats där inkommande trafik har väjningsplikt, ser likadan ut som en Nederländsk eller Dansk cirkulationsplats där inkommande trafik har väjningsplikt

• Gilla
michael-s
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Det enda man behöver tänka på är att man har väjningsplikt vid filbyte. I övrigt är det som en vanlig väg.......
Ligger man i innerfil och det är fullt i ytterfil och man vill ur cirkulationsplatsen så får man ju vackert åka nå fler varv då och välja ett lämpligare spår. (om det går)
Detta är det som folk inte fattar...
Jag har varit nära att bli prejad av en buss från innerfil som tyckte att den kunde bara byta fil rätt upp och ner. Chauffören tyckte att han var "mer inne" i cirkulationsplatsen än vad jag var och där med hade jag väjningsplikt men jag sa bara att det är filbyte man ska tänka på och där är alltid den som byter som har väjningsplikt.

Sen finns det en annan regel som säger att man ska undvika att olyckor och därmed inte ta förgivet att alla följer de regler som gäller. Kör man i en cirkulationsplats måste man ha i huvudet att alla andra är "idioter i trafiken" och köra därefter.

Inte bara att andra är idioter. Man ska även underlätta för andra trafikanter. Det missar många.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, man får inte köra flera varv i cirkulationsplatsen.
Självklart får du köra mer än ett varv om du t ex missar en avfart. Du kan ju inte stanna och backa.
Däremot är det förbjudet att nöjesköra runt i rondellen bara för skojs skull precis som på många andra platser.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, till och med Fransmännen har anpassat sig till den principen vi har i sverige.
Aldrig i livet. Fransmän kör inte bil enligt principer. Dom brukar köra bil så att det blir smidigt.

D droidekas skrev:
För att vissa av oss bor i en landsände där vi, när det inte är Corona, har mycket trafik från utlandet, mest Danmark och Nederländerna och då får man vara beredd på att det kan komma en bil flygandes in från höger när man kör inne i cirkulationsplatsen.
Samt att TS nämnde att denne tagit sitt körkort i just utlandet.
Danmark och Nederländerna har samma regler som Sverige. Jag tror det är väldigt få länder nu för tiden som har kvar de gamla reglerna om att de som är inne i cirkulationsplatsen har företräde.

bonnier bonnier skrev:
Jag hade för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det blev tillåtet att för bilen i höger körfält köra ut i tredje avfarten, tyckte det var helt vansinnigt. Kanske jag drömde bara.
Bilen i höger filen får köra runt rondellen hur ofta som helst.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Jag hade för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det blev tillåtet att för bilen i höger körfält köra ut i tredje avfarten, tyckte det var helt vansinnigt. Kanske jag drömde bara.
Är det inte reglerat av hur det är skyltat in i rondellen har jag för mig från mittenfils-tråden. :thinking:

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men om man inte bör åka rakt ut från inre spåret varför är det då filer anslutet ut från circulationsplatsen?
Nej det var inte det jag sa.

Åker du innerspåret åker du ut i den vänstra filen. Åker du ytterspår åker du ut i den högra. Otyget som beskrivs av TS är att man byter från innerspår till högerfil, gärna när det finns en bil till höger redan.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det var inte det jag sa.

Åker du innerspåret åker du ut i den vänstra filen. Åker du ytterspår åker du ut i den högra. Otyget som beskrivs av TS är att man byter från innerspår till högerfil, gärna när det finns en bil till höger redan.
Det är inte helt ovanligt att det finns en vanlig korsning straks efter rondellen och ska man då svänga vänster i korsningen, väljer kanske personen i högerfilen (i rondellen), vänsterfilen vid utfart, vilket är helt enligt reglerna.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Att byta fil är inget konstigt, men det måste göras enligt konstens alla regler. Att bara köra ut ur rondellen utan att säkerställa att ingen är ivägen är fel oavsett om man ligger till höger eller vänster.

P Peter787 skrev:
Det är inte helt ovanligt att det finns en vanlig korsning straks efter rondellen och ska man då svänga vänster i korsningen, väljer kanske personen i högerfilen (i rondellen), vänsterfilen vid utfart, vilket är helt enligt reglerna.
Givetvis får man byta fil, det handlar bara om NÄR man gör det.

Ska man till höger direkt efter en rondell så gör förstås det filbytet vid blå prick före rondellen och i nödfall vid svart prick och definitivt inte vid gul prick. Det är inte förbjudet att göra det vid gulprick om man bara lämnar yttervarvsåkarna företräde, bara korkat.

Illustration av korrekt filval i rondell med blå, svart och gul prick markerande olika punkter för filbyte.
Skapa konto

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.