Alebaleportocale
Blev inspirerad av en annan topic här på forumet om mittenfilkörning, och tänkte ställa frågan jag har undrat över i ett decennium. Säg att vi har en 2 -filig rondell, och en bil på den innersta filen. Rondellen kopplar till 2-filiga vägar. I 9 av 10 fallen jag ser dagligen att bilen bilen gå ut ur rondellen direkt på utfilen, trots att den är på innerfilen. I kanske 2 av 10 fallen behöver jag på utfilen bromsa för att en olycka inte ska ske.

Är det såhär man lär ut här i körskolan?(jag fick mitt körkort utomlands) Eller har jag bara otur i trafiken?

• Gilla
vvalle och 1 till
  • Laddar…
Kör man ut i vänsterfil så bör det ju göras från innerfil annars vinner man inget på dubbla utfiler. Men då har den som korsar ytterfilen väjningsplikt. Men du som befinner dig i ytterfilen ska ju underlätta filbytet genom att anpassa hastigheten. Skulle det hända en olycka lär den som kommer från innerfilen ses som ansvarig. Jag har svårt för alla som ska ut i högerfil fast de kör i innerfil. De blockerar i onödan.

• Gilla
Annelie Kaplan och 3 till
  • Laddar…
Kan du förtydliga lite hur du menar?

Om du ska in i rondellen måste du lämna företräde till bilar i både inte och yttre filen i rondellen.
Ligger du i inre fil och ska ut så skär du yttre filen och ska lämna företräde till fordon som redan befinner dig i den filen.

Enklast är att alltid köra i yttre filen i dubbelfilig rondell, oavsett om du ska 90 grader 180 grader eller 270 grader runt innan du tar av. Då slipper du lämna företräde. Men det är ju egentligen inte så det är tänkt att fungera.

Det fungerar egentligen likadant som på en rak huvudled med anslutande vägar till höger.

frågan har dissekerats tidigare i minst en tråd på Byggahus.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Du kan inte åka från den innersta filen direkt ut. först måste man byta fil i rondellen med den nödvändiga försiktigheten, sedan kan du lämna rondellen.
Jag körde i rondellen i yttersta filen sen kom det en gynnare på den inre filen som drog ut till den två-filiga utfarten och rammade mig. Han trodde väl att jag också skulle lämna. Men tro är inte veta.
Det var aldrig något snack om vem som var vållande. Hans försäkring betalade min bil utan att ens diskutera något.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Jo, det gör man. Varför skulle det annars finnas två utfarter? Men som sagt, det gäller att ha koll på vad som kommer i ytterfilen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Ska du ut får du välja vilken fil du kör ut till. Kör du i vänsterfil i rondellen så måste du lämna företräde åt dem till höger, oavsett vilken fil ut du siktar på.

(Krisar det så är det ju bara att ta ett varv till)

• Gilla
Tomtom79 och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte åka från den innersta filen direkt ut. först måste man byta fil i rondellen med den nödvändiga försiktigheten, sedan kan du lämna rondellen.
Jag körde i rondellen i yttersta filen sen kom det en gynnare på den inre filen som drog ut till den två-filiga utfarten och rammade mig. Han trodde väl att jag också skulle lämna. Men tro är inte veta.
Det var aldrig något snack om vem som var vållande. Hans försäkring betalade min bil utan att ens diskutera något.
Illustration av korrekt körning i och ut ur en cirkulationsplats med rödmarkerade körfält och vägskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst kan du ligga i vänsterfil in och ut ur en rondell med 2-filiga anslutningar.

Redigerat:
  • Gilla
nattugglan11 och 14 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Dagens onödigaste kommentar men den kommer ändå komma så då kan jag lika gärna leverera den:
Om du kör i rondellen så gör du redan hemskt fel, cirkulationsplatsen är var du ska hålla din bil.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
martinradbo och 19 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Dagens onödigaste kommentar men den kommer ändå komma så då kan jag lika gärna leverera den:
Om du kör i rondellen så gör du redan hemskt fel, cirkulationsplatsen är var du ska hålla din bil.
Japp!
Däremot kan man köra runt rondellen. Men inte runt i rondellen.

• Gilla
Livsnjutaramatör
  • Laddar…
P Pin skrev:
Japp!
Däremot kan man köra runt rondellen. Men inte runt i rondellen.
Jodå, jag har själv provat. Det går utmärkt.

• Gilla
jarlh och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå, jag har själv provat. Det går utmärkt.
Tänkte först skriva får istället för kan.

Reglerna är ju, som sagt var, väldigt enkla. Kör du i den vänstra av filerna i rondellen och byter till den högra filen när du kör ut så gör du ett filbyte med allt vad det innebär. Ingen skillnad mot ett vanligt filbyte på rak väg.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Sedan får man tänka på att det i utlandet ofta är så att de som är inne i cirkulationsplatsen ska lämna företräde till de som ska köra in. Helt tvärtemot hur vi har det med att de som ska in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt för de som kör inne i den.

Varför ska man tänka på det om man kör i Sverige?

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att de är väldigt sällsynta idag även i utlandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.