RoTe
I Incinerator skrev:
Vad är en I120 för något fordon?
Volvo hjullastare L120

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Plötsligt stopp i högerfilen, bilen framför har för kort avstånd, kastar sig ut i vänstern och är mm från att bli påkörd, och det är ju väldigt Tokigt.
Passande var bilens registreringsnummer TOKIGT

• Haha
  • Wow
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Igår såg vi en fin liten VolvoSUV som glatt drog över heldraget till avfart. Troligen hann föraren inte med att välja avfarten innan eftersom hen låg i vänsterfil och körde om en lastbil med släp.Kom ihåg: att planera sin framfart är för tonåringar.

• Älska
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Igår såg vi en fin liten VolvoSUV som glatt drog över heldraget till avfart. Troligen hann föraren inte med att välja avfarten innan eftersom hen låg i vänsterfil och körde om en lastbil med släp.Kom ihåg: att planera sin framfart är för tonåringar.
Är ju sjukt drygt att behöva ligga i 80 i ett par hundra meter innan man ska svänga av motorvägen 🙄

• Wow
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Är ju sjukt drygt att behöva ligga i 80 i ett par hundra meter innan man ska svänga av motorvägen 🙄
Viktiga sekunder som tappas!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
kashieda kashieda skrev:
Visserligen har jag själv dragit över heldraget i panik för att svänga in i en fil "jag inte kände till", det är väl nästan oundvikligt då jag haft körkort sen 1982, men i dagsläget kommer jag bara på två saker - den som körde den där Volvo-SUV:en visste var den skulle köra av och överskattade sin förmåga att bedöma hur lång tid det tar att göra en omkörning och hinna tillbaka och sen svänga av.
Eller, mindre troligt, en förare som inte hade en aning om var hen skulle av. I vissa fall har man hjälp av trafikplatsens nummer (jag har bra sifferminne) och om det är mindre vägar så använder man GPS. Skylla på gammalt fordon går knappast då de flesta har mobiltelefoner med väldigt bra inbyggd karthjälp
.

Gaaaaaaaahh
Västeråsare anser nog sig bo i en storstad men kör bil i tät trafik som om man kom från Vilhelmina, Storuman eller Hofors..

Blinkers?
Hastighet?
Filbyten?

Jösses vilka nötter.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaaaaahh
Västeråsare anser nog sig bo i en storstad men kör bil i tät trafik som om man kom från Vilhelmina, Storuman eller Hofors..

Blinkers?
Hastighet?
Filbyten?

Jösses vilka nötter.
Eller som det uttrycks på idrottsläktarna i huvudstaden, tokiga bönder.....🤓

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tycker ett nytt fenomen uppstått. Folk som ska svänga vänster på en vanlig tvåfilig väg vägrar att hålla till vänster mot mittlinjen utan står mitt i körfältet så bakomvarande trafik omöjligt kan smita förbi på höger sida. Man kan nästan tro de är från Borlänge!!😉😆

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Håller med i iaktagelsen. Alla gör det inte, men blivit vanligare.

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M Myckling skrev:
Tycker ett nytt fenomen uppstått. Folk som ska svänga vänster på en vanlig tvåfilig väg vägrar att hålla till vänster mot mittlinjen utan står mitt i körfältet så bakomvarande trafik omöjligt kan smita förbi på höger sida. Man kan nästan tro de är från Borlänge!!😉😆
Såg motsatsen här om dagen, 2+2filer och bilen framför mig samt jag skulle vänster, den framför kör ut så långt att den blockerar första körfältet för mötande...

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
M Myckling skrev:
Folk som ska svänga vänster på en vanlig tvåfilig väg vägrar att hålla till vänster mot mittlinjen utan står mitt i körfältet så bakomvarande trafik omöjligt kan smita förbi på höger sida.
Kan vara lite farligt beteende, har för mig att det var någon kändis för ett gäng år sedan som fick erfara att det, kanske inte helt intuitivt, är tillåtet att köra om (på vänster sida) ett fordon som har för avsikt att svänga vänster.

RoTe
C cpalm skrev:
Kan vara lite farligt beteende, har för mig att det var någon kändis för ett gäng år sedan som fick erfara att det, kanske inte helt intuitivt, är tillåtet att köra om (på vänster sida) ett fordon som har för avsikt att svänga vänster.
Denna fantastiska manöver såg jag idag på en relativt vältrafikerad väg ville en bil svänga vänster in på en väg som direkt korsade järnvägen, bommarna låg nere så denne bilist "parkerade" då mitt i körfältet blinkandes vänster, i flera minuter. Folk körde då om på vänster sida, mötande alltså, då det fanns luckor. Helt sanslöst att man som vänstersvängare inte fortsätter en bit och vänder tillbaka. Det fanns gott om vägar att ta in höger på och vända som exempel.

Dagens medalj i grenen "mest kompletta idiot" går till mercedesföraren som prompt måste förbi mig och A-traktorn framför mig på 70-sträcka, lätt högersväng och med mötande trafik.

Jag hoppas verkligen att han hann fram i tid till vad det nu var som var så bråttom: han var tvungen att bromsa för ambulansen som körde med blåljusen på några hundra meter längre fram. Han hade åtminstone tid att veva ner sidorutan och visa långfingret först, så det kan inte ha varit så otroligt pressande.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
Japp, vissa människor är vandrande reklampelare för preventivmedel. Bara att gå vidare och ignorera idioterna i världen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.