76 074 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Curlade barn klarar sig bättre i livet. Mycket lättare att starta vuxenlivet med föräldrar som betalat körkort, lägenhet o.s.v.
Om familjeföretaget har en A-traktor tänker jag att familjemedlemmar i lämplig ålder och med lämplig behörighet i bland utför transporter åt familjeföretaget. EPA traktorer var väl från början ett sätt att använda vanliga bilar i jordbruket och det går nog bättre (och kanske även billigare?) att köra tex halm eller skogsmaskiner med en Scania A-traktor än med en sänkt BMW med 19tumsfäljar och lågprofildäck vilket verkar vara ett rätt vanligt fordon för stadens ungdomar.Fairlane skrev:
Vad menar du?
Jag är inte ett dugg avundsjuk på folk som kör A-traktor etc, men tycker väl inte att att ett företag ska dra av utgifter som inte rör verksamheten. Om ungdomen eller föräldrarna betalar dieseln helt ärligt så har jag ingen problem alls med det.
Jag tycker det är märkligt att man kan ha ett sådant fordon som A-traktor, men så är regelverket och jag tror oddsen att de som kör en sådan kör den trimmas och framför den i 100 km/h är väldigt låg.
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Svårt att ta de som är ungdomar nu eftersom de fortfarande är ungdomar men om man tittar bakåt så är det stor skillnad i livsinkomst på de som klemades bort av föräldrarna med gymnasium mot de som fick börja arbeta och tjäna egna pengar.Alfredo skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...engar/inkomster-for-personer/#utbildningsniva
Naturligtvis försöker säkert företagaren dra nytta av sin firma så mycket det bara går. Så det är väl mycket sannolikt att firman står för dieseln.F fribygg skrev:Om familjeföretaget har en A-traktor tänker jag att familjemedlemmar i lämplig ålder och med lämplig behörighet i bland utför transporter åt familjeföretaget. EPA traktorer var väl från början ett sätt att använda vanliga bilar i jordbruket och det går nog bättre (och kanske även billigare?) att köra tex halm eller skogsmaskiner med en Scania A-traktor än med en sänkt BMW med 19tumsfäljar och lågprofildäck vilket verkar vara ett rätt vanligt fordon för stadens ungdomar.
Jag hade gjort likadant om jag kunnat.
Dessutom lär sej ju A-traktorföraren att jobba oavsett om det är för att tjäna egna peningar eller bara för att täcka kostnaderna för bränslet han/ hon använder.Intet skrev:
Häromkring jobbar många men sen är det inte så mycket dyrare per år eller t o m billigare än att åka på dyrare utlandsresor och det har folk råd med.
Vad gäller att curla så är enda anledningen att jag har a-traktor i tankarna att jag slipper curla dvs skjutsa runt till olika aktiveteter. kompisar, skola etc.
Vad gäller att curla så är enda anledningen att jag har a-traktor i tankarna att jag slipper curla dvs skjutsa runt till olika aktiveteter. kompisar, skola etc.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vilken typ av transporter tänker du då? En liter mjölk från Ica?F fribygg skrev:Om familjeföretaget har en A-traktor tänker jag att familjemedlemmar i lämplig ålder och med lämplig behörighet i bland utför transporter åt familjeföretaget. EPA traktorer var väl från början ett sätt att använda vanliga bilar i jordbruket och det går nog bättre (och kanske även billigare?) att köra tex halm eller skogsmaskiner med en Scania A-traktor än med en sänkt BMW med 19tumsfäljar och lågprofildäck vilket verkar vara ett rätt vanligt fordon för stadens ungdomar.
Det är tillåtet att dra en trailer,men bara om den är tom. Är det tanken, att man ska flytta tomma trailers från en plats till en annan?
Om så är fallet är det rimligt att företaget betalar dieseln då, men inte för annan körning, det är skattefusk.