76 070 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Tycker det är fler och fler idioter på vägarna, kanske är värmen, kanske är något annat.. 🙄🫣kashieda skrev:
Dagens medalj i grenen "mest kompletta idiot" går till mercedesföraren som prompt måste förbi mig och A-traktorn framför mig på 70-sträcka, lätt högersväng och med mötande trafik.
Jag hoppas verkligen att han hann fram i tid till vad det nu var som var så bråttom: han var tvungen att bromsa för ambulansen som körde med blåljusen på några hundra meter längre fram. Han hade åtminstone tid att veva ner sidorutan och visa långfingret först, så det kan inte ha varit så otroligt pressande.
Hur kommer det sig att många epa-traktorer har råd att köra runt runt nästan varje kväll.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Behöver den frågan verkligen ställas?trähandtag skrev:
För det första så flyttar dom inte sig så långa sträckor. Det samåks i den mån det går. De lägger en lite för stor del av sin inkomst på soppa och i vissa fall slantar föräldrarna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Men vi lever dess bättre inte i ett Marxistiskt samhälle. Det är ju så att folk har olika ekonomiska förutsättningar med lön, förmågan att hitta leverage på de pengar man har eller ”gamla” pengar.trähandtag skrev:
Vi har en tredjebil, en biljävel jag köpte ny 2008 som dottern får åka runt i. Jag får naturligtvis stå för besiktning, försäkring, allt underhåll…. och nu senast nya eftermarknadshögtalare. Och jag står nog för ett par tankar diesel om året tror jag. Innan det hade hon en BMW epa som vi byggt ihop själva. Den traktorn har nu sonen tagit över sen tre år. Totalt har vi haft den i 5år. Jag vågar inte ens fundera på hur många timmar eller kronor vi lagt på den. Bara burbygget gick nog på 5000kr och ganska många timmar. coilover, 19” fälgar och däck för 15000kr. Ljud är ett kapitel för sig, 1500W+3000W slutsteg. baslåda och planka, båda måttbyggda för bilen, DSP mm har säkert gått på 20-25000kr eller kanske lite till inklusive dubbla AGM batteri och allt som kommer till. Och nu senast så har vi bytt till en M4 front som vi lackat i garaget. Är dom curlade…. Ja, så in i helvete faktiskt.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Vad drar en A-traktor? 2 liter i timmen? 50 kr. Just det känns inte som curling.trähandtag skrev:
Inköpet av A-traktorn däremot kostar massor. Likadant med mopeder och mopedbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det beror nog rätt mycket på modell. De som kör runt med lastbilar har nog en annan förbrukning. Verkar vara rätt vanligt att pappa har ett åkeri då så man kan ju undra om den tankas på firman ...H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Vad menar du?H HenrikHuslöse skrev:
Jag är inte ett dugg avundsjuk på folk som kör A-traktor etc, men tycker väl inte att att ett företag ska dra av utgifter som inte rör verksamheten. Om ungdomen eller föräldrarna betalar dieseln helt ärligt så har jag ingen problem alls med det.
Jag tycker det är märkligt att man kan ha ett sådant fordon som A-traktor, men så är regelverket och jag tror oddsen att de som kör en sådan kör den trimmas och framför den i 100 km/h är väldigt låg.
Ah, en mobil hörselnedsättning!F fsn skrev:Men vi lever dess bättre inte i ett Marxistiskt samhälle. Det är ju så att folk har olika ekonomiska förutsättningar med lön, förmågan att hitta leverage på de pengar man har eller ”gamla” pengar.
Vi har en tredjebil, en biljävel jag köpte ny 2008 som dottern får åka runt i. Jag får naturligtvis stå för besiktning, försäkring, allt underhåll…. och nu senast nya eftermarknadshögtalare. Och jag står nog för ett par tankar diesel om året tror jag. Innan det hade hon en BMW epa som vi byggt ihop själva. Den traktorn har nu sonen tagit över sen tre år. Totalt har vi haft den i 5år. Jag vågar inte ens fundera på hur många timmar eller kronor vi lagt på den. Bara burbygget gick nog på 5000kr och ganska många timmar. coilover, 19” fälgar och däck för 15000kr. Ljud är ett kapitel för sig, 1500W+3000W slutsteg. baslåda och planka, båda måttbyggda för bilen, DSP mm har säkert gått på 20-25000kr eller kanske lite till inklusive dubbla AGM batteri och allt som kommer till. Och nu senast så har vi bytt till en M4 front som vi lackat i garaget. Är dom curlade…. Ja, så in i helvete faktiskt.
När jag var i den åldern så fick man sommarjobba eller jobba extra någonstans för att ha råd med sådana utgifter. Fanns inte på kartan att föräldrar betalade sådant. Sen förekom det ju inte att föräldrar köpte dyra EPA-traktorer till sina barn. De EPA-traktorer som fanns var fordon som om de inte byggts om till EPA-traktor antagligen skrotats.H HenrikHuslöse skrev:
Min åsikt är att det är nyttigt för barn att lära sig att man inte bara får saker man pekar på utan att man får förtjäna det. Så all form av curling är egentligen en björntjänst åt barnen.