G
Isakare Isakare skrev:
Se andras problem i trafiken.

Kö flera km framåt, rullar i 20-30, ett gäng bilar står och vill göra vänstersväng över vår väg.
Bilen framför stannar och släpper ut 2 bilar, jag stannar och släpper ut några till, kön framför har väl kommit 200 meter bort. Det är för mycket för bilen bakom som både tutar och blinkar med ljuset.
Vad är det för fel på folk ?? Tycker de att andra ska vänta tills rusningstrafiken är över ??
Är väl en av orsakerna varför man får massa rondeller överallt..

Fairlane
Förbudsskylt som visar "förbjudet att svänga vänster", röd cirkel med streck över svart vänstersvängspil på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skylten finns vid många köpcenter för att inte skapa onödiga trafikstockningar. Bland annat så finns den bakom Ikea, vid Ica Kvantum i Kungens kurva.

Är det inte en skylt som alla som kör bil borde förstå? Det verkar vara väldigt många som inte kan tolka den alls.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Antagligen för att det inte går att följa 3 sekunders regeln på våra vägar i rusningstrafik, då klämmer två bilar och en långtradare sig in i luckan till bilen framför.
På vilket sätt är det ett problem att man lämnar luckor så att folk kan byta fil? Du själv blir väl tacksam när du vill göra ett filbyte och där finns plats för dig att smita in?
Förstår inte varför man ska behöva vara ego och hålla på att blockera andra.
3s lucka rymmer INTE två bilar och en långtradare

DennisCA DennisCA skrev:
Bilar behöver nog ha nån slags ljud för säkerhetens skull jo
Hade man själv kunnat välja ljud så är det selling pointen som skulle fått mig att skaffa elbil. Det skulle reta gallfeber på folk när jag körde omkring med inledningen på LittleBig's låt "My dick is big" blästrande ur högtalarna.

A ajn82 skrev:
Antagligen för att det inte går att följa 3 sekunders regeln på våra vägar i rusningstrafik, då klämmer två bilar och en långtradare sig in i luckan till bilen framför.
3s-regeln gäller. Tränger de sig in så är det deras körkort som ryker, inte ditt.

Har kört med denna på elcykeln en månad nu ca.. så nice kunna skaka om huvudet på bilisten när han cuttar av min körbana precis framför mig

https://hornit.com/products/db140

😀

• Gilla
  • Haha
  • Wow
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stuff skrev:
På vilket sätt är det ett problem att man lämnar luckor så att folk kan byta fil? Du själv blir väl tacksam när du vill göra ett filbyte och där finns plats för dig att smita in?
Förstår inte varför man ska behöva vara ego och hålla på att blockera andra.
3s lucka rymmer INTE två bilar och en långtradare
3 sekunder i 90 km/h = 75 meter.
Där får det lätt plats 2 bilar och en långtradare.

• Gilla
Kvackatore och 2 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har kört med denna på elcykeln en månad nu ca.. så nice kunna skaka om huvudet på bilisten när han cuttar av min körbana precis framför mig

[länk]

😀
Har du själv nån hörsel kvar? :D

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
Den skylten finns vid många köpcenter för att inte skapa onödiga trafikstockningar. Bland annat så finns den bakom Ikea, vid Ica Kvantum i Kungens kurva.

Är det inte en skylt som alla som kör bil borde förstå? Det verkar vara väldigt många som inte kan tolka den alls.
Den behövs vid varenda köpcentra i Boländerna, Uppsala men alla vägrar sätta upp den pga alla köpcentra är privata och dom inte vill "irritera" kunderna. T.ex. kan en rondell finnas 30 meter åt höger men folk ska absolut vänster ändå trots att gatan är hårt trafikerad och tvärs över finns ännu en utfart från ett gigantiskt köpcentra. Totalt kaos varje fredag och lördag.

J JohanLun skrev:
Har du själv nån hörsel kvar? :D
Man är ju bakom den som förare av cykeln :)

I ämnet cyklar så är det en som skaffat en sjuhelvetes lampa till sin cykel, mött den 3 gånger nu på landsvägen hemmåt på kvällen.
Tröttnade igår och visade mitt helljus när vi möttes.
Hade en annan för nått år sen, han vinklade ner sitt ljus efter mött mig och andra med helljus några dagar.
Spännande o se om den här tomten fattar vinken.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I ämnet cyklar så är det en som skaffat en sjuhelvetes lampa till sin cykel, mött den 3 gånger nu på landsvägen hemmåt på kvällen.
Tröttnade igår och visade mitt helljus när vi möttes.
Hade en annan för nått år sen, han vinklade ner sitt ljus efter mött mig och andra med helljus några dagar.
Spännande o se om den här tomten fattar vinken.
Kanske var bilföraren som inte fattade vinken, när jag cyklade landsväg till jobbet ett tag för några år sedan så bländande bilarna inte av för mig, utan bara andra bilar...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kanske var bilföraren som inte fattade vinken, när jag cyklade landsväg till jobbet ett tag för några år sedan så bländande bilarna inte av för mig, utan bara andra bilar...
Det är precis lika korkat.
Jag bländar alltid av för andra trafikanter när jag ser de, oavsett trafikslag. Undantaget kan vara helt svartklädda utan reflex, men det är ju för att se var de håller hus.
Tror det finns nått som säger att man inte behöver blända av för gångtrafikanter, men det skiter jag fullständigt i.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tror det finns nått som säger att man inte behöver blända av för gångtrafikanter, men det skiter jag fullständigt i.
Så du ökar medvetet risken att bli inblandad i en olycka som förare av ett motorfordon för att undvika att en fotgängare ska behöva vrida på huvudet? Det kan nog kallas både hänsynsfullt och väldigt hänsynslöst. 😉

F fsn skrev:
Kan du visa på nån motorväg i Göteborg där man inte kör av till höger och där man kör ”kors och tvärs”? Stockholm består av fler öar och har sin del av lustiga lösningar.

Du får nog komma med lite mer specifika exempel.
Finns några exempel där man kör av till vänster, men jag tror främst anledningen till att man som utböling blir konfunderad är att många vägar delar sig kors om tvärs och oftast på motsatta sidan om faktiska riktningen man skall mot.
Några exempel:
- E6 norrut, skall du österut mot E20 skall du ligga längst till vänster (västra filen)
- E20 västerut, skall du E6 Norr/E45 Norr/väster skall du ligga längst till vänster (södra filen)
- Lundbyleden österut, skall du E6 Norr eller E45/Norr skall du du ligga längst till höger (södra filen)

Angående avfart på vänster sida;
- Lundbyleden västerut, avfart mot Backaplan sker på vänster sida. Men nej, det är inte vanligt förekommande.

Flygbild över komplicerat vägkors med markerade körfält i gult; visar avfart till vänster vid Lundbyleden nära industriområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maria T
Detta hör inte hemma i hur folk kör, men jag önskar att alla som ger sig ut vintertid i en jacka som är mörkare än vit/grå/lila/rosa skulle använda sig av reflexer!

Ta bort detta om irrelevant.

• Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.