66 993 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Är väl en av orsakerna varför man får massa rondeller överallt..Isakare skrev:
Se andras problem i trafiken.
Kö flera km framåt, rullar i 20-30, ett gäng bilar står och vill göra vänstersväng över vår väg.
Bilen framför stannar och släpper ut 2 bilar, jag stannar och släpper ut några till, kön framför har väl kommit 200 meter bort. Det är för mycket för bilen bakom som både tutar och blinkar med ljuset.
Vad är det för fel på folk ?? Tycker de att andra ska vänta tills rusningstrafiken är över ??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skylten finns vid många köpcenter för att inte skapa onödiga trafikstockningar. Bland annat så finns den bakom Ikea, vid Ica Kvantum i Kungens kurva.
Är det inte en skylt som alla som kör bil borde förstå? Det verkar vara väldigt många som inte kan tolka den alls.
På vilket sätt är det ett problem att man lämnar luckor så att folk kan byta fil? Du själv blir väl tacksam när du vill göra ett filbyte och där finns plats för dig att smita in?A ajn82 skrev:
Förstår inte varför man ska behöva vara ego och hålla på att blockera andra.
3s lucka rymmer INTE två bilar och en långtradare
Hade man själv kunnat välja ljud så är det selling pointen som skulle fått mig att skaffa elbil. Det skulle reta gallfeber på folk när jag körde omkring med inledningen på LittleBig's låt "My dick is big" blästrande ur högtalarna.DennisCA skrev:
3s-regeln gäller. Tränger de sig in så är det deras körkort som ryker, inte ditt.A ajn82 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Har kört med denna på elcykeln en månad nu ca.. så nice kunna skaka om huvudet på bilisten när han cuttar av min körbana precis framför mig
https://hornit.com/products/db140
😀
https://hornit.com/products/db140
😀
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
3 sekunder i 90 km/h = 75 meter.S Stuff skrev:På vilket sätt är det ett problem att man lämnar luckor så att folk kan byta fil? Du själv blir väl tacksam när du vill göra ett filbyte och där finns plats för dig att smita in?
Förstår inte varför man ska behöva vara ego och hålla på att blockera andra.
3s lucka rymmer INTE två bilar och en långtradare
Där får det lätt plats 2 bilar och en långtradare.
Den behövs vid varenda köpcentra i Boländerna, Uppsala men alla vägrar sätta upp den pga alla köpcentra är privata och dom inte vill "irritera" kunderna. T.ex. kan en rondell finnas 30 meter åt höger men folk ska absolut vänster ändå trots att gatan är hårt trafikerad och tvärs över finns ännu en utfart från ett gigantiskt köpcentra. Totalt kaos varje fredag och lördag.Fairlane skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
I ämnet cyklar så är det en som skaffat en sjuhelvetes lampa till sin cykel, mött den 3 gånger nu på landsvägen hemmåt på kvällen.
Tröttnade igår och visade mitt helljus när vi möttes.
Hade en annan för nått år sen, han vinklade ner sitt ljus efter mött mig och andra med helljus några dagar.
Spännande o se om den här tomten fattar vinken.
Hade en annan för nått år sen, han vinklade ner sitt ljus efter mött mig och andra med helljus några dagar.
Kanske var bilföraren som inte fattade vinken, när jag cyklade landsväg till jobbet ett tag för några år sedan så bländande bilarna inte av för mig, utan bara andra bilar...Isakare skrev:
I ämnet cyklar så är det en som skaffat en sjuhelvetes lampa till sin cykel, mött den 3 gånger nu på landsvägen hemmåt på kvällen.
Det är precis lika korkat.A ajn82 skrev:
Jag bländar alltid av för andra trafikanter när jag ser de, oavsett trafikslag. Undantaget kan vara helt svartklädda utan reflex, men det är ju för att se var de håller hus.
Tror det finns nått som säger att man inte behöver blända av för gångtrafikanter, men det skiter jag fullständigt i.
Så du ökar medvetet risken att bli inblandad i en olycka som förare av ett motorfordon för att undvika att en fotgängare ska behöva vrida på huvudet? Det kan nog kallas både hänsynsfullt och väldigt hänsynslöst. 😉Isakare skrev:
Finns några exempel där man kör av till vänster, men jag tror främst anledningen till att man som utböling blir konfunderad är att många vägar delar sig kors om tvärs och oftast på motsatta sidan om faktiska riktningen man skall mot.F fsn skrev:
Några exempel:
- E6 norrut, skall du österut mot E20 skall du ligga längst till vänster (västra filen)
- E20 västerut, skall du E6 Norr/E45 Norr/väster skall du ligga längst till vänster (södra filen)
- Lundbyleden österut, skall du E6 Norr eller E45/Norr skall du du ligga längst till höger (södra filen)
Angående avfart på vänster sida;
- Lundbyleden västerut, avfart mot Backaplan sker på vänster sida. Men nej, det är inte vanligt förekommande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder