Alfredo Alfredo skrev:
Och det påståendet kan du naturligtvis styrka med en källa? 😉
Nja med det är ett tillräckligt vanligt problem för att det ska finnas material på ämnet.

https://cykelframjandet.se/hogersvang/

De nämner tom just stillastående vid rött som riskzon

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

De nämner tom just stillastående vid rött som riskzon
Tråkig men intressant läsning. Att ha ett högerkörfält med delvis dödsföraktande oskyddade trafikanter som kör rakt fram såväl när de har rött som grönt är uppenbarligen ett trafikproblem.

Som du illustrerar går det inte att förvänta sig att dessa trafikanter ska följa reglerna, utan de måste skyddas från sitt eget ovett av säkrare designade trafikmiljöer om vi inte ska acceptera ett visst svinn.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Att man har väjningsplikt gentemot en genomgående cykelbana känns ganska klarlagt, men det är synd att många kommuner verkar ha olika uppfattningar om hur det ska implementeras. Det vore bättre om Trafikverket utformade tydliga regler. Det här som Gävle kommun säger är väl annars rätt bra övervägt?

Genomgående gångbana och cykelbana ska användas sparsamt. Det kan vara aktuellt vid stora gång- eller cykelflöden med hög prioritering och där anslutande gata har låga trafikflöden.

Det är vanligare med genomgående gång- och cykelbanor i täta centrummiljöer där utrymmet är begränsat. De används oftare vid infarter till infarter/parkeringar till kvartersmark.

På en förhöjd genomgående gång/cykelbana har huvudgatan en längsgående kantsten som löper förbi anslutningen till lokalgatan samt att gång/cykelbanan behåller sina ytskikt även förbi lokalgatans anslutning. En tvärgående kantsten sätts också tvärs lokalgatan i fasadliv.

En genomgående gång- och cykelbana ska inte märkas ut.
Hur ser man vad som är vad med 20 cm snö?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tråkig men intressant läsning. Att ha ett högerkörfält med delvis dödsföraktande oskyddade trafikanter som kör rakt fram såväl när de har rött som grönt är uppenbarligen ett trafikproblem.

Som du illustrerar går det inte att förvänta sig att dessa trafikanter ska följa reglerna, utan de måste skyddas från sitt eget ovett av säkrare designade trafikmiljöer om vi inte ska acceptera ett visst svinn.
Du tycker inte att föraren av dödsmaskinen kanske har huvudansvaret att titta det är fritt när han svänger höger?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Du tycker inte att föraren av dödsmaskinen kanske har huvudansvaret att titta det är fritt när han svänger höger?
Beror på situationen. Men itrafiksäkerhetsfrågor är min åsikt att det ofta är klokt att bygga bort farliga situationer – som vi gör mellan bilar med exempelvis rondeller och mitträcken. Frontalkrockar på landsväg har inte minskat för att folk slutat vara idioter.

Vad tycker du själv: att det är viktigast att överleva eller ha rätt?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Beror på situationen. Men itrafiksäkerhetsfrågor är min åsikt att det ofta är klokt att bygga bort farliga situationer – som vi gör mellan bilar med exempelvis rondeller och mitträcken. Frontalkrockar på landsväg har inte minskat för att folk slutat vara idioter.

Vad tycker du själv: att det är viktigast att överleva eller ha rätt?
Eller så kör man mot rött och slipper lägga livet i händerna på en underbegåvad förare som inte kollar det är fritt.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
C
Juridiskt är det ju generellt inte så, men jag kan garantera att de olyckor som händer inte beror på att bilisten tänker att "kommer det en cykel nu får han stanna eller skylla sig själv". Visst existerar det bilister som är vårdslösa och saknar konsekvenstänk, men majoriteten får nog rätt ont i magen av blotta tanken på att köra på/ihjäl någon.

Fast nu har ju MP "löst" problemet i Stockholm genom att (återigen) besluta att svensk trafiklagstiftning inte gäller i Stockholm och att det där är tillåtet att cykla mot rött 🤔

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Juridiskt är det ju generellt inte så, men jag kan garantera att de olyckor som händer inte beror på att bilisten tänker att "kommer det en cykel nu får han stanna eller skylla sig själv". Visst existerar det bilister som är vårdslösa och saknar konsekvenstänk, men majoriteten får nog rätt ont i magen av blotta tanken på att köra på/ihjäl någon.

Fast nu har ju MP "löst" problemet i Stockholm genom att (återigen) besluta att svensk trafiklagstiftning inte gäller i Stockholm och att det där är tillåtet att cykla mot rött 🤔
Lastbilen får absolut inte korsa körbanan om det inte är fritt. Vilket han måste vid högersväng

C cpalm skrev:
att det där är tillåtet att cykla mot rött
Jag har missat något märker jag.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Eller så kör man mot rött och slipper lägga livet i händerna på en underbegåvad förare som inte kollar det är fritt.
Jag antar att du har läst det du själv länkade till. En typisk risksituation var cyklister som kom fort i cykelbana till höger och krockade med en lastbil som precis startade och svängde höger när det blev grönt. Att kunna avgöra hur fort ett ankommande fordon som kommer bakifrån kör har jag respekt för är svårt för lastbilsföraren då.

Jag utgår från att du inte sällan är även den typen av cyklist, även om du bevisligen ännu inte förolyckats.

Att du rent generellt inte är intresserad av annat än att fördela skuld vid trafikincidenter vet vi sen gammalt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att du har läst det du själv länkade till. En typisk risksituation var cyklister som kom fort i cykelbana till höger och krockade med en lastbil som precis startade när det blev grönt.

Jag utgår från att du inte sällan är även den typen av cyklist, även om du bevisligen ännu inte förolyckats.

Att du rent generellt inte är intresserad av annat än att fördela skuld vid trafikincidenter vet vi sen gammalt.
En lika vanlig situation är att båda startar vid rött och lastbilen mejar ner cyklisten.

Jag vet hur dålig koll dessa idioter har så jag tar det alltid försiktigt bland dem. Gäller även bussar. Yrkeschaufförer är idioter generellt. Jag brukar ibland gå ut i körfältet på den tunga trafikens vänstersida för att eliminera risken

J
C cpalm skrev:
[länk]

Skall börja testas i vår.
Och vilka muppar är det som driver detta?

”Lars Strömgren (MP)”🙄

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har
Jag antar att du har läst det du själv länkade till. En typisk risksituation var cyklister som kom fort i cykelbana till höger och krockade med en lastbil som precis startade och svängde höger när det blev grönt. Att kunna avgöra hur fort ett ankommande fordon som kommer bakifrån kör har jag respekt för är svårt för lastbilsföraren då.

Jag har förövrigt själv fallit offer för dessa idioter, jag var på insidan av flygbuss (ingen cykelbana). Han svänger höger och jag får kasta mig upp på trottoaren för att inte bli överkörd då långa bussar sticker ut över trottoaren när de svänger höger.

Cyklar ifatt idioten och ställer mig framför honom. När han inte öppnar dörren så dunkar jag på den tills den krossas. Ut kommer en väktare 😂 Som tur är stannar en bilist kort efter och berättar han såg allt och vittnar gärna tilll fördel för mig.

Utöver det så är det vanligaste inciden för mig iallafall att idioter öppnar dörren rakt ut i cykelbanan utan att titta. Har även varit med om det hänt med förardörren när cykelbanan ligger i mitten.

Edit: han körde dessutom ikapp mig inte tvärt om. Vilket gör det hela ännu mer sjukt.

Redigerat:
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Jag vet hur dålig koll dessa idioter har så jag tar det alltid försiktigt bland dem.
Jag ligger aldrig parallellt med en lastbil ens med bil när det går att undvika. Först snett bakom, sen gasa på när det är fritt så man ligger framför dem. I stan alltså, med mer än ett körfält i samma riktning.

Den typen av självbevarelsedrift tycker jag man kan ha utan att betrakta andra som idioter.
Gäller även bussar. Yrkeschaufförer är idioter generellt.
Lustigt, jag tycker de har änglars tålamod, i synnerhet busschaufförer.

När det gäller bussar i linjetrafik vore det nog bäst om cyklister tvingades väja för dem när de kör in och ut från busshållplatser på samma vis som bilister måste göra (i stadstrafik, det gäller väl bara upp till 50/60).
Jag brukar ibland gå ut i körfältet på den tunga trafikens vänstersida för att eliminera risken
Det är rimligt. I Stockholm är det väl därtill ofta en cyklistzon längst fram vid rödljusen framför bilarnas spärrlinje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.