76 070 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det är rätt, men släpet ska vara tomt om du kör en trailerdragare som A-traktor, med AM behörighet. Ett tomt släp gör då endast nytta för att flytta just tomma släp till andra platser. Om det behövs YKB för att köra i firman så är jag mer osäker på.Alfredo skrev:
Var har du fått det ifrån att släpet inte får ha last?Fairlane skrev:
Eller pratar vi om varandra, du skriver trailer, jag tänker släpvagn. 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.transportstyrelsen.se/s...egler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det menar jag inte. Jag menar att den diesel som fylls i tankarna på dessa "traktorer" förmodligen ytterst sällan används för det ändamålet.F fribygg skrev:
Dvs jag gissar att de tankar från pappas åkeri och att det minskar företagets vinst så skatten blir lägre, trots att dieseln ytterst sällan används för det ändamålet. Dvs det är som att ägaren till ett IT bolag köper speldatorer och mobiltelefoner till barnen på företaget och låtsas som att barnen hjälper till i företaget med de enheterna. Jag vet att det förekommer, men de rör inte tillåtet, det är allt jag säger.
Jag vet att reglerna är sådana och anser de är åt helv..e fel. Att köra upp på en moped och sen gå framföra en lastbil på 10 ton tycker jag är galet, men jag bryr mig inte tillräckligt för att försöka få det ändrat.F fribygg skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Ja, det har jag också hårt men aldrig sett det. Så då är det väl kanske ett rätt litet problem. Det finns många företag som har registrerat om en gammal lastbil till A-traktor för tex container- eller släphantering internt på företaget. Och det är betydligt vanligare än att 15-åringar åker runt i lastbilstraktorer.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det hela är ett sidospår som kom från en gissning om att en A-traktor drar 2 liter bränsle per timme, där jag bara försökte påpeka att det beror på vilken A-traktor det rör sig om. Det finns också ett antal (inte många) A-traktor som är eldrivna. Misstänker att 2 liter per timme stämmer dåligt där också. 😉F fsn skrev:Ja, det har jag också hårt men aldrig sett det. Så då är det väl kanske ett rätt litet problem. Det finns många företag som har registrerat om en gammal lastbil till A-traktor för tex container- eller släphantering internt på företaget. Och det är betydligt vanligare än att 15-åringar åker runt i lastbilstraktorer.
vad drar en äldre Volvo V70 som epa-traktor? När man kör i stadstrafik med vanliga moderna fossilbilar så har man oftast en förbrukning på drygt 1 liter per mil. Jag skulle gissa mer än 3-5 liter i timmen!
NÄ förbjud skiten...
NÄ förbjud skiten...