F
kashieda kashieda skrev:
Som sagt, en mobil hörselnedsättning.
Låga frekvenser har ju visat sig vara rätt skonsamt för öronen.

F fsn skrev:
Låga frekvenser har ju visat sig vara rätt skonsamt för öronen.
Ja, mycket bättre för öronen än till exempel tystnad.

• Haha
TorbjornEd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
En A-traktor får dra släp. Missförstår jag något?
Det är rätt, men släpet ska vara tomt om du kör en trailerdragare som A-traktor, med AM behörighet. Ett tomt släp gör då endast nytta för att flytta just tomma släp till andra platser. Om det behövs YKB för att köra i firman så är jag mer osäker på.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är rätt, men släpet ska vara tomt om du kör en trailerdragare som A-traktor, med AM behörighet. Ett tomt släp gör då endast nytta för att flytta just tomma släp till andra platser. Om det behövs YKB för att köra i firman så är jag mer osäker på.
Var har du fått det ifrån att släpet inte får ha last?

Eller pratar vi om varandra, du skriver trailer, jag tänker släpvagn. 🤔

Screenshot_20260609-074227.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.transportstyrelsen.se/s...egler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Fairlane
FredrikR FredrikR skrev:
Var har du fått det ifrån att släpet inte får ha last?

Eller pratar vi om varandra, du skriver trailer, jag tänker släpvagn. 🤔

[bild]
[länk]
Jag tänker på stora trailerdragare, typ Scania, reggade som A-traktor, som går framföras av någon som kört upp med ett tvåhjuligt fordon...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken typ av transporter tänker du då?
Varför skulle inte ungdomen flytta skogs/grävmaskiner och halmbalar med den Atraktor reggade Scanian menar du?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker på stora trailerdragare, typ Scania, reggade som A-traktor, som går framföras av någon som kört upp med ett tvåhjuligt fordon...
Sånna är väl reglerna, du får tala med din riksdagsman om saken och höra om ni kan ändra det politiskt.

F
kashieda kashieda skrev:
Ja, mycket bättre för öronen än till exempel tystnad.
Du måste vara den naturliga medelpunkten på kalas……

• Älska
kashieda
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Är det nåt du ofta ser ute på gatorna?

Fairlane
F fribygg skrev:
Varför skulle inte ungdomen flytta skogs/grävmaskiner och halmbalar med den Atraktor reggade Scanian menar du?
Det menar jag inte. Jag menar att den diesel som fylls i tankarna på dessa "traktorer" förmodligen ytterst sällan används för det ändamålet.

Dvs jag gissar att de tankar från pappas åkeri och att det minskar företagets vinst så skatten blir lägre, trots att dieseln ytterst sällan används för det ändamålet. Dvs det är som att ägaren till ett IT bolag köper speldatorer och mobiltelefoner till barnen på företaget och låtsas som att barnen hjälper till i företaget med de enheterna. Jag vet att det förekommer, men de rör inte tillåtet, det är allt jag säger.

F fribygg skrev:
Sånna är väl reglerna, du får tala med din riksdagsman om saken och höra om ni kan ändra det politiskt.
Jag vet att reglerna är sådana och anser de är åt helv..e fel. Att köra upp på en moped och sen gå framföra en lastbil på 10 ton tycker jag är galet, men jag bryr mig inte tillräckligt för att försöka få det ändrat.

Fairlane
F fsn skrev:
Nej,
Jag har aldrig sett det, men de finns.

F
Fairlane Fairlane skrev:
Nej,
Jag har aldrig sett det, men de finns.
Ja, det har jag också hårt men aldrig sett det. Så då är det väl kanske ett rätt litet problem. Det finns många företag som har registrerat om en gammal lastbil till A-traktor för tex container- eller släphantering internt på företaget. Och det är betydligt vanligare än att 15-åringar åker runt i lastbilstraktorer.

Fairlane
F fsn skrev:
Ja, det har jag också hårt men aldrig sett det. Så då är det väl kanske ett rätt litet problem. Det finns många företag som har registrerat om en gammal lastbil till A-traktor för tex container- eller släphantering internt på företaget. Och det är betydligt vanligare än att 15-åringar åker runt i lastbilstraktorer.
Det hela är ett sidospår som kom från en gissning om att en A-traktor drar 2 liter bränsle per timme, där jag bara försökte påpeka att det beror på vilken A-traktor det rör sig om. Det finns också ett antal (inte många) A-traktor som är eldrivna. Misstänker att 2 liter per timme stämmer dåligt där också. 😉

F fsn skrev:
Oftare på vägar och sannolikt oftast på enskilda vägar men nog kan ungdomen ta Scania A-traktorn till staden om hon/han sen ska och flytta en grävmaskin hem från samhället på eftermiddagen

vad drar en äldre Volvo V70 som epa-traktor? När man kör i stadstrafik med vanliga moderna fossilbilar så har man oftast en förbrukning på drygt 1 liter per mil. Jag skulle gissa mer än 3-5 liter i timmen!

NÄ förbjud skiten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.