Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
B är två st blindplintar. De har ingen funktion i strömbrytaren utan används för att skarva eller parkera ledare som inte har med strömbrytaren att göra, t.ex nolla och skyddsjord. De kan också vara märkta med X.
Förlåt om jag kidnappar konversationen lite nu, men jag lärde mig precis något nytt om markeringen X.Bo.Siltberg skrev:
Innebär det således att jag kan på min led spot driver koppla in skyddsjord på X för att inte behöva isolera av den på annat sätt utanför drivern? Drivern har L, X, N (L och X är ju således självförklarande).
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Nu blir man ju alltid lite extra försiktig med att koppla skyddsjord någonstans. Men förutsatt att du kan vara 110% säker på att X verkligen är blind så kan du koppla skyddsjord dit.
För säkerhets skull bör du titta på intallationsanvisningen så att det verkligen bara finns L och N som skall kopplas in. En del drivers har ex. Synk ledning till sammankopplade drivers, som kan ha lite olika märkning.
För säkerhets skull bör du titta på intallationsanvisningen så att det verkligen bara finns L och N som skall kopplas in. En del drivers har ex. Synk ledning till sammankopplade drivers, som kan ha lite olika märkning.
Ja men precis, nu är det ju inte nödvändigt att koppla den, men blev mest nyfiken när B och X potentiellt skulle kunna utföra samma sak i form av blindplint.
Varför jag ens blev nyfiken var för att min tanke om X generellt i sådana här situationer är att det är internt kopplat mot L som extra utgång vid behov.
Jag ska kika hur det ser ut internt i drivern!
Varför jag ens blev nyfiken var för att min tanke om X generellt i sådana här situationer är att det är internt kopplat mot L som extra utgång vid behov.
Jag ska kika hur det ser ut internt i drivern!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Ja. X är visserligen en udda märkning på en elapparat som ett drivdon, men har du tre terminaler på ett drivdon märkta med L,X,N så kan du vara säker på att det är en blindplint avsedd för att parkera en skyddsledare. På ett drivdon/ljusarmatur borde plinten ha varit märkt med ett "E".F Forzzzz skrev:Förlåt om jag kidnappar konversationen lite nu, men jag lärde mig precis något nytt om markeringen X.
Innebär det således att jag kan på min led spot driver koppla in skyddsjord på X för att inte behöva isolera av den på annat sätt utanför drivern? Drivern har L, X, N (L och X är ju således självförklarande).
Se specifikt drivdon på bilden. Spännande när bokstäver blandas hejvilt!Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt, jag håller med dig fullständigt.A avh67f skrev:
Men i det här fallet så specar inte den manual som kom bifogad vad respektive terminal är designerad för och därav har mina efterforskningar lett mig till att tro att X i det här fallet är en vidarekoppling av L. Men när Herr Siltberg nämnde att X kan agera blindplint i liknande installationer så blev jag nyfiken.
Det tar ju några sekunder att mäta....F Forzzzz skrev:Du har helt rätt, jag håller med dig fullständigt.
Men i det här fallet så specar inte den manual som kom bifogad vad respektive terminal är designerad för och därav har mina efterforskningar lett mig till att tro att X i det här fallet är en vidarekoppling av L. Men när Herr Siltberg nämnde att X kan agera blindplint i liknande installationer så blev jag nyfiken.
Att märka en terminal med X om den egentligen är spänningsförande fas är väl på gränsen till kriminellt.