15 278 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Hur kopplas nödstopp?
Jag tänkte koppla in ett par nödstoppsknappar i ett garage där det kommer finnas diverse maskiner. Den önskade funktionen är att vid tryck på godtycklig nödstoppknapp skall strömmen brytas till alla uttagsgrupper (vanliga vägguttag, blå och röda CEE don), men inte belysning, radiatorer, osv.
Frågan är hur detta löses på bästa sätt. Skall man använda kontaktor mellan JFB och de aktuella säkringarna, ha separat JFB (eller "huvudsäkring") med shuntkontakt till uttagen eller finns det en annan lösning som är bättre?
Vad är praxis? Bör man dessutom indikera att nödstopp är aktiverat med signallampa eller dylikt?
Frågan är hur detta löses på bästa sätt. Skall man använda kontaktor mellan JFB och de aktuella säkringarna, ha separat JFB (eller "huvudsäkring") med shuntkontakt till uttagen eller finns det en annan lösning som är bättre?
Vad är praxis? Bör man dessutom indikera att nödstopp är aktiverat med signallampa eller dylikt?
Jag har ett standard nödstopp på varje maskin. Sedan är de tre faserna som matar verkstans maskiner anslutna med en kontaktor. Den måste ha ström i spolen för att den ska leda spänning till maskinerna. I serie med spolen, som är en 230 VAC spole, sitter en nödstoppsknapp vid porten och vid dörren till fikarummet. De är kopplade i serie så att bägge måste vara ute för att spolen ska dra. Dessutom finns det en vanlig väggknapp, större utomhusmodell, vid porten där man kommer in utifrån, som startar (drar) kontaktorn. Ovanför den sitter en lampa som lyser när spolen drar. Men OBS, den får sin ström från en av faserna och nollan så att jag vet om kontaktorn är dragen. Nu kan du nödstoppa varje maskin enligt arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter samt som extra säkerhet nödstoppa alla maskiner med en knapp inom räckhåll för alla utomstående. Till detta har jag jordfelsbrytning med 30 mA på alla småuttag för sig och den kraftigare modellen för alla fasta maskiner.
Nödstopp behövs inte till hanverktyg ,inte heller nollspännings skydd!
Var det vanliga handverktyg vi pratade om...? Då håller jag helt med elektrikern. Jag trodde vi pratade om fasta maskiner, svarv, pelarborr, etc. Tänk bara på att t.ex. vinkelslipen kan hoppa igång om den är påslagen när någon drar ut nödstoppet...
Klicka här för att svara