kristofer12345 kristofer12345 skrev:
den vita ledsre går upp till vänster med fortsatt brun kabel , 1 fas till ugnen o 2 till spisen
Då behöver du göra två saker

Dra en sladd från vit till den pol på perilexuttaget som just nu är oansluten.

Lista ut vilka två fasfärger i sladdstället som är anslutna till de två stift som ugnen inte är ansluten till, de två stiften till vänster på det upp och nedvända uttaget på bild. Det är dessa två fasledare som ska anslutas i andra änden, i hällen.

Redigerat:
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
P Peter_Ker skrev:
[bild]
Jag tycker att du ändå bör åtgärda detta.
åtgärda hur?

kristofer12345
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då behöver du göra två saker

Dra en sladd från vit till den pol på perilexuttaget som just nu är oansluten.

Lista ut vilka två fasfärger i sladdstället som är anslutna till de två stift som ugnen inte är ansluten till, de två stiften till vänster på det upp och nedvända uttaget på bild. Det är dessa två fasledare som ska anslutas i andra änden, i hällen.
hade helst sluppit ändra i uttaget men du menar att jag måste dra en sladd till? även med ny perilex kabel?

hade helst sluppit ändra i uttaget men du menar att jag måste dra en sladd till? även med ny perilex kabel?
Då får du ta hjälp. Om du känner att du inte klarar av att koppla något här så ska du inte göra det. Det är faktiskt behörighetskrävande.

Du måste inte koppla in den pol som är oansluten på perilexuttaget, men det är bra om ett perilexuttag är fullkopplat. Det undviker huvudbry i framtiden. Som påpekats bör du åtgärda de befintliga dåliga anslutningarna då man ser för mycket naken koppar, och det är inte fel att känna på anslutningarna så att de inte glappar.

• Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då får du ta hjälp. Om du känner att du inte klarar av att koppla något här så ska du inte göra det. Det är faktiskt behörighetskrävande.

Du måste inte koppla in den pol som är oansluten på perilexuttaget, men det är bra om ett perilexuttag är fullkopplat. Det undviker huvudbry i framtiden. Som påpekats bör du åtgärda de befintliga dåliga anslutningarna då man ser för mycket naken koppar, och det är inte fel att känna på anslutningarna så att de inte glappar.
som du säger stt jag inte måste koppla den pool som är oansluten som jag tolkar ritningen nu lär jag bara behöva vrida sladdkopplimgen upp o ner för att då hamna rätt med en fas bortkopplad om jag tänker rätt..nu när det då inte är fullkopplat. Det går o åtgärda vill bara inte flytta på skåp o grejer

okej men blå svart o brun går till perilex uttaget o vit till brun till ugn uppevid. O sen jord.. fullkopplade aldrig för det behövdes inte då df är det så nu o jag kommer inte veta vilken fast i kabeln som är utkopplad men vill gärna slippa ändra i uttaget
Oavsett allt annat virrande i tråden kan du då med stor säkerhet anta att grå eller vit i ditt köpta sladdställ är den du lämnat oansluten i uttaget. Som nämndes bör du också se till att ordna till dina anslutningar och gärna också koppla alla faser till uttaget.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
så nu är kablarna mer gömda,, hoppas ni e nöjda, sen sa du en kabel från den vita kablen så i sockerbiten är där 3 kablar om jag förstår det rätt, vit till brun till övre o en då (svart) jag lägger in till den tomma
polen på perilex? stämmer?

• Elektrisk kopplingsdosa med brun, gul/grön och blå kabel ansluten på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med flera kablar i olika färger, anslutna till ett vägguttag och en kopplingsdosa, visar elektriska ledningar och kontakter.
    Skapa konto
  • Väggmonterad elinstallation med synliga färgade kablar anslutna till en kopplingsplint.
    Skapa konto
kristofer12345
så nu är kablarna mer gömda,, hoppas ni e nöjda, sen sa du en kabel från den vita kablen så i sockerbiten är där 3 kablar om jag förstår det rätt, vit till brun till övre o en då (svart) jag lägger in till den tomma
polen på perilex? stämmer?
@Bo.Siltberg

kristofer12345
det blev en vit ist vit till tomma polen

• Elektrisk installation med oskyddade koppartrådar och en handenhet som håller en kabelhylsa.
    Skapa konto
kristofer12345
stämmer det nu att en av faserna både går till spisen och ugnen? o sitter kopplade i samma sockerbit? hur blir det med strömfördelnimgen när man kör båda?

kristofer12345

• En väggmonterad dosa med exponerade elkablar i olika färger, inklusive blå, bruna och gula gröna skyddsjordningskablar, syns mot en betongvägg.
    Skapa konto
kristofer12345
all ström i huset dog dock..vågar man starta igen?

Du kanske ska fundera att låta det där vara tills du har lärt dig hur det skall vara och framför allt varför.
Att bara koppla hej vilt och testa är en dålig metod när det gäller el.

Lär dig det som behövs innan du sätter mejseln i uttaget igen eller ta in någon som vet och kan.

• Gilla
  • Ledsen
Festlund och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
är det inte rätt då?

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Den här ska jag följa
*Hämtar popcorn*
Har du hämtat mer popcorn? 🍿

• Gilla
  • Arg
_Magnus L och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.