2 337 läst ·
82 svar
2k läst
82 svar
hur kopplar jag perilex
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Du behöver inte mäta någonting här, förutsatt att du har en ugn som fungerar och att du kan se att en neutralledare är ansluten till rätt plint i perilexuttaget.kristofer12345 skrev:
Är detta på plats så kan du köpa ett nytt perilexsladdställ och ansluta nya hällen/spisen korrekt med nolla. De du bör kontrollera är att hällen (opm det är en sådan du har) får de två faser som ugnen inte använder. Det kräver ohmmätning av sladdstället.
kanon bo ! dig kan man lita på !Bo.Siltberg skrev:
Du behöver inte mäta någonting här, förutsatt att du har en ugn som fungerar och att du kan se att en neutralledare är ansluten till rätt plint i perilexuttaget.
Är detta på plats så kan du köpa ett nytt perilexsladdställ och ansluta nya hällen/spisen korrekt med nolla. De du bör kontrollera är att hällen (opm det är en sådan du har) får de två faser som ugnen inte använder. Det kräver ohmmätning av sladdstället.
ugnen fungerarBo.Siltberg skrev:
Du behöver inte mäta någonting här, förutsatt att du har en ugn som fungerar och att du kan se att en neutralledare är ansluten till rätt plint i perilexuttaget.
Testa vad? Alla faser ska vara inkopplade i perilexuttaget. En av faserna går vidare till schukouttaget.kristofer12345 skrev:
Sen väljer man att använda de två faserna till hällen som inte går till ugnen.
som kane skriver här så om ni tittar på mina bilder så tror jag hela mitt uttag är uppe o nervänt o då tror jag neutral sitter korret omK Kane skrev:
ni tittar på mina bilder nedan .. o då kanske ni även kan lista ut vilken som är urkopplad på kabeln jag sen köper..
Varför lägger du in skärmklipp som är 2/3 svarta istället för de riktiga bilderna?kristofer12345 skrev:
om nu mitt uttag är upp o nervänt verkar det som att L1 är frånkopplat på mitt uttag enligt @Kane bild här
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Det är just det som kan vara oklart, att lita på färgerna i sladdstället. Det finns två standarder för var L1 ligger i ett perilexuttag så det går inte säkert att veta vilket stift som brun ligger på. Eller så kanske det går att lita på att det är samma i alla sladdställ, men vilket plint ligger L1 på?kristofer12345 skrev:
Tittar jag närmare på din bild så är bara en eller möjligen två faser anslutna till perilexuttaget!? Det behöver du kontrollera. Brun ledare ser ut att endast vara kopplad till ugnsuttaget. Perilexuttag bör vara fullkopplat med alla tre faser.
okej men blå svart o brun går till perilex uttaget o vit till brun till ugn uppevid. O sen jord.. fullkopplade aldrig för det behövdes inte då df är det så nu o jag kommer inte veta vilken fast i kabeln som är utkopplad men vill gärna slippa ändra i uttagetBo.Siltberg skrev:
Det är just det som kan vara oklart, att lita på färgerna i sladdstället. Det finns två standarder för var L1 ligger i ett perilexuttag så det går inte säkert att veta vilket stift som brun ligger på. Eller så kanske det går att lita på att det är samma i alla sladdställ, men vilket plint ligger L1 på?
Tittar jag närmare på din bild så är bara en eller möjligen två faser anslutna till perilexuttaget!? Det behöver du kontrollera. Brun ledare ser ut att endast vara kopplad till ugnsuttaget. Perilexuttag bör vara fullkopplat med alla tre faser.
det stämmer att det är 2 faser till perilek o 1 till ugnBo.Siltberg skrev:
Det är just det som kan vara oklart, att lita på färgerna i sladdstället. Det finns två standarder för var L1 ligger i ett perilexuttag så det går inte säkert att veta vilket stift som brun ligger på. Eller så kanske det går att lita på att det är samma i alla sladdställ, men vilket plint ligger L1 på?