En nybörjarfråga. Fick ett nytt lamputtag (typ DCL) installerat i taket och köpte sedan en taklampa. Mannen i affären gav mig också en lamppropp med en blå och en brun kabel, som jag förstår ska sitta i den vita plastbiten med klämmor. Men jag vet inte hur man ska koppla, och bruksanvisningen till armaturen ger inte heller någon bra vägledning. Har jag gjort rätt här?

Taklampa med vit kabel ansluten till blå och brun tråd i plastklämma vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit lamppropp med blå och brun kabel nära ett vitt taklampaanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det ser rätt ut.

Ja.

Sitter sladdarna fast?

Tack för de enormt snabba svaren. Men jag skulle också vilja förstå varför det är rätt. Skulle det fortfarande vara rätt om jag bytte plats på blå och brun? Och har det lilla plus-tecknet på sockerbiten någon betydelse för var jag sätter brun och blå? Jag har stuckit in sladdarna så långt det går, och de sitter fast bra.

Plustecknet är nån märkning som inte har med vart trådarna ska sitta att göra. Lampan drivs med växelström, så det spelar ingen roll om du byter plats på blå och brun. Av samma anledning spelar det ingen roll åt vilket håll du vänder en vanlig stickpropp i ett vägguttag.

• Älska
Gosik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.