Hej, köpte en ny lampa till lägenheten nyligen. Men när jag skulle installera den insåg jag att den inte har någon jord, den har bara en brun och en blå sladd. Då jag är långt ifrån en elektriker så är min fråga hur ska jag göra med jordkabeln från taket? Kan jag bara strunta i den eller behöver jag fästa den på något speciellt sätt i metallbrickan?

• Elektrisk installation i taket med synliga blå, bruna och gröna kablar i en metallhållare, saknar jordanslutning för ny lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om lampan inte har någon jordning så ska den vara dubbelisolerad och inte behöva någon jordning. Den jordkabel som du har i dosan kan du sätta en wago eller ubåt på så den inte kommer emot något annat.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Två fyrkanter i varandra är symbolen för dubbelisolering. Är lampan däremot gammal klass 0 och helt eller delvis i metall måste den byggas om till jordat eller dubbelisolerat utförande.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Varför har du inget lamputtag där?

Som det ser ut nu måste du troligen ansluta skyddsledaren metallfästet. Det finns två skriv som bör kunna användas. Detta är nödvändigt ifall armaturen/takkoppen som fästa i denna metallbygel är i metall.

Det vore mycket bättre med ett uttag, eller åtminstone ett doslock. Det på bild är inte bra. Hur hamnade du där??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.