Hej,
Jag undrar hur jag kopplar ihop min nya lampa? Behöver jag köpa något? Isf vad?
Se bild :).

Tack Andreas

• En ny lampa med oskyddade kopparkablar och en svart takkopp som ligger på en skyddande plastbubbelplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Var har du köpt den där? Det ser totalt undermåligt ut. Har du ett produktnamn?

Du verkar ha enkelisolerade ledare i en metallarmatur som inte har någon jordanslutning. Det är inte förenligt med svenska elsäkerhetsnormer. Finns ens någon typskylt?

Jag vill väldigt ogärna hjälpa dig att koppla ihop det där eftersom resultatet troligen kommer vara undermåligt och potentiellt farligt. Det går kanske att göra på ett bra sätt men kräver i så fall ombyggnad av lampan.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Först kanske det ska klargöras vilken sorts lampa det är frågan om.
Är den avsedd för inkoppling till 230V ? Då ska du nog inte använda den utan stora modifieringar.
Är det lågvolts-LED ? Om så, ska de serie eller parallellkopplas ? Vilken drivkälla har du ?

• Gilla
Andreas_84
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Först kanske det ska klargöras vilken sorts lampa det är frågan om.
Är den avsedd för inkoppling till 230V ? Då ska du nog inte använda den utan stora modifieringar.
Är det lågvolts-LED ? Om så, ska de serie eller parallellkopplas ? Vilken drivkälla har du ?
230v taklampa är det. Direkt från Kina :). Vad är det som ser konstigt ut? Vilka modifieringar talat du om?

tommib
Det som ser konstigt ut är det jag skrev. Du har enkelisolerade ledare i ett metallskal som inte är jordat. Om isoleringen på en ledare skavs av kan höljet bli strömförande utan att någon säkring löser. Inte en särskilt bra situation.

Din lampa är ett typexempel på vilka problem direktimport av elmateriel ställer till. Ja, kineserna bygger bra grejer också och det går att köpa vettiga saker som privatperson men man måste kunna värdera dem. Jag hade inte chansat.

Om vi nu ska titta vidare på lampan, hur ser den ut som helhet? Har du en länk till där du köpte den?

Det man kan göra för att fixa lampan är att antingen byta ut lamphållare och kablage till dubbelisolerat utförande (och lösa ihopkopplingen på något bra sätt) eller jorda tillämpliga delar av lampan. Om hela lampan är i metall och delarna skruvas ihop (det ser ut så på gängorna) så kanske det är lättaste lösningen. Då måste man tillse att man får god och varaktig elektrisk kontakt mellan alla utsatta delar.

• Gilla
Andreas_84
  • Laddar…
Svårt att svara på utan att se helheten (hopskruvad) .Isoleringen ser helt undermålig ut. Fel kabel om locket eller röret (se pil) är av metall och det saknas möjlighet att koppla in skyddsjord.
Närbild på elinstallation med blåa och bruna ledningar, samt en röd pil som pekar mot en trolig felaktig kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas_84
  • Laddar…
Jag tackar er för hjälpen, kommer helt enkelt slänga skiten då jag inte är beredd att ta några dumma risker. Lampan var ett impulsköp, och jag blev lockad av det "låga priset" man lär av sina misstag :).

Mvh Andreas

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Kasta armaturen, kan bli livsfarlig .

Köpa billigt skit från Kina brukar sällan bli bättre än så här tyvärr.

A Andreas_84 skrev:
Jag tackar er för hjälpen, kommer helt enkelt slänga skiten då jag inte är beredd att ta några dumma risker. Lampan var ett impulsköp, och jag blev lockad av det "låga priset" man lär av sina misstag :).

Mvh Andreas
Innan du slänger den så förstör du den så att den inte går att montera ihop, kanske tom slänga det i olika kontainrar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.