Hej
Jag koppla till en ny rörelsedetektor på en 12v svagsströmskabel.
Frågan är om någon kan förklara vilka trådar skall in i dom olika plintarna på detektorn.
Det finns idag 5 plintar och jag har en 4 trådig telefonkabel.
Jag koppla till en ny rörelsedetektor på en 12v svagsströmskabel.
Frågan är om någon kan förklara vilka trådar skall in i dom olika plintarna på detektorn.
Det finns idag 5 plintar och jag har en 4 trådig telefonkabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Rörelsedeckare brukar ha ett potentialfritt relä på utgången. Detta är ett krav för att blanda in 12 V. Även om reläet är potentialfritt så är det inte säkert det uppfyller kraven på separation så det är kanske inte helt säkert. Läs tillverkarens anvisningar.
Till att börja med så är ju sensorn märkt 24V och inte 12V ?
Vilka färger du ska använda är helt omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur det är kopplat i andra änden.
MEN med en multimeter kan du troligen lista ut vilka trådar som är matningen (som då ju ska vara 24 V och det ser ut som att det inte spelar någon roll hur du vänder de kablarna). Matningen ska alltså sitta på skruven märkt 24V och den som har en "vågsymbol"
Sen har du två trådar kvar, den ena sätter du på "COM" och den andra beror på vilken funktion som är tänkt. Men mest troligt så är det på "NO" som den sista tråden ska sitta. Funkar det inte som du tänkt dig så flytta den till "NC".
Vilka färger du ska använda är helt omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur det är kopplat i andra änden.
MEN med en multimeter kan du troligen lista ut vilka trådar som är matningen (som då ju ska vara 24 V och det ser ut som att det inte spelar någon roll hur du vänder de kablarna). Matningen ska alltså sitta på skruven märkt 24V och den som har en "vågsymbol"
Sen har du två trådar kvar, den ena sätter du på "COM" och den andra beror på vilken funktion som är tänkt. Men mest troligt så är det på "NO" som den sista tråden ska sitta. Funkar det inte som du tänkt dig så flytta den till "NC".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden