J J-banan skrev:
Varför inte koppla skyddsjord? Är uttaget du har ojordat eller är andra uttag ojordade?
Det finns ingen kopplingspunkt för skyddsjord i dimmern, men däremot i vägguttaget. Kan jag koppla skyddsjord förbi Dimmern direkt till vägguttaget från strömkällan?

Stickproppen är av ”platt” typ. Innebär det att den ändå får kontakt för jordning och att det därför är onödigt att dra jord till vägguttaget?

J Josephine Baker skrev:
Det finns ingen kopplingspunkt för skyddsjord i dimmern, men däremot i vägguttaget. Kan jag koppla skyddsjord förbi Dimmern direkt till vägguttaget från strömkällan?
Hur ser det ut med skyddsjord i en vanlig strömbrytare?

En vanlig strömbrytare har inte någon anslutning för jord, utan man går med jorden direkt till uttaget/förbrukaren.

• Gilla
Josephine Baker
  • Laddar…
J Josephine Baker skrev:
Ja du kollar skyddsjord i toppklämma (wago) i dosa där dimmer sitter eftersom dimmer behöver inte skyddsjord men i uttag behövs den kopplas in

• Gilla
Josephine Baker
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut med skyddsjord i en vanlig strömbrytare?

En vanlig strömbrytare har inte någon anslutning för jord, utan man går med jorden direkt till uttaget/förbrukaren.
Det indikerar ju att man skulle gå förbi Dimmern med jord.

J Josephine Baker skrev:
Stickproppen är av ”platt” typ. Innebär det att den ändå får kontakt för jordning och att det därför är onödigt att dra jord till vägguttaget?
Den skall ändå sitta i uttaget om det är jordat uttag, många grejer man har hemma är dubbelisolerad och behöver inte jord, men har du jordade uttag hemma och ditt nya uttag är jordat så ska skyddsjord självklart kopplas in

• Gilla
Josephine Baker
  • Laddar…
Stort tack till alla som svarat!
Nu fungerar det och så här är det kopplat nu.

Brandgul tändtråd från ”X” på dimmern till fas på vägguttaget.
Blå nolla kopplad hela vägen från strömkälla till vägguttag via dimmer.
Brun tråd kopplad till L i dimmer. Ingen brun tråd mellan dimmer och vägguttag.
Jord från strömkälla via Wago i dimmern till vägguttag,

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.