Nu är det nog dags att tänka om lite för dig. Inte för att vara tyken, men du frågar för att du inte vet. Det är en halv vetenskap med reservkraft och ett klart och bestämt regelverk som gäller. Så kontakta en elektriker som vet vad reservkraft är.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Tror att frågan behöver vara lite mer specifik.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det blev tyvärr fel i bilden i föregående inlägg (som jag själv ritat nångång för nåt quiz vill jag minnas).
Den översta är ok, men kan göra så, men för ett reservkraftsintag så gör man inte så. Det ska finnas en bygel mellan N-PE efter intaget.
Den understa ska också ha denna bygel. Man kopplar inte bort nollan.
I båda fallen, framfört allt det andra, sitter jordtaget fel. Det ska sitta efter intaget.
Den översta är ok, men kan göra så, men för ett reservkraftsintag så gör man inte så. Det ska finnas en bygel mellan N-PE efter intaget.
I båda fallen, framfört allt det andra, sitter jordtaget fel. Det ska sitta efter intaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är väl bra med kopplingen, om det görs offgrid och ingen matning från nätet. Men hur är det med reservkraftbrytaren som då ska vara om nätet ska vara med.Bo.Siltberg skrev:
Det blev tyvärr fel i bilden i föregående inlägg (som jag själv ritat nångång för nåt quiz vill jag minnas).
[bild]
Det bästa är nog med att börja med att kika på de branschgemensamma tekniska anvisningarna.J jonaserik skrev:
Det är lite för många detaljfrågor för att en forumtråd skall kunna ge en vettig helhetsbild.
https://www.energiforetagen.se/glob...tjanster/ami/dokument/reservkraftaggregat.pdf
Sen kan ju potentiellt nätägaren ha egna krav.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Klicka här för att svara