Hur kopplar jag en mobil generator som skall kunna användas på gamla 4 ledar system och nyare 5 ledar system

Nu är det nog dags att tänka om lite för dig. Inte för att vara tyken, men du frågar för att du inte vet. Det är en halv vetenskap med reservkraft och ett klart och bestämt regelverk som gäller. Så kontakta en elektriker som vet vad reservkraft är.

• Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Tror att frågan behöver vara lite mer specifik.

Diagram av elanslutningar med 5-ledarsystem och 4-ledarsystem, visar generator, uttag, intag och anslutna förbrukare.
5-ledarsystem

Diagram över ett 5-ledarsystem och 4-ledarsystem, med ledningar inkluderade från generator, uttag, intag till förbrukare.
4-ledarsystem

Det blev tyvärr fel i bilden i föregående inlägg (som jag själv ritat nångång för nåt quiz vill jag minnas).

Den översta är ok, men kan göra så, men för ett reservkraftsintag så gör man inte så. Det ska finnas en bygel mellan N-PE efter intaget.

Den understa ska också ha denna bygel. Man kopplar inte bort nollan.

I båda fallen, framfört allt det andra, sitter jordtaget fel. Det ska sitta efter intaget.

Diagram över elsystem med felaktig jordning och bygel mellan N-PE visas för både 5-ledarsystem och 4-ledarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blev tyvärr fel i bilden i föregående inlägg (som jag själv ritat nångång för nåt quiz vill jag minnas).

Den översta är ok, men kan göra så, men för ett reservkraftsintag så gör man inte så. Det ska finnas en bygel mellan N-PE efter intaget.

Den understa ska också ha denna bygel. Man kopplar inte bort nollan.

I båda fallen, framfört allt det andra, sitter jordtaget fel. Det ska sitta efter intaget.

[bild]
Allt är väl bra med kopplingen, om det görs offgrid och ingen matning från nätet. Men hur är det med reservkraftbrytaren som då ska vara om nätet ska vara med.

C
J jonaserik skrev:
Allt är väl bra med kopplingen, om det görs offgrid och ingen matning från nätet. Men hur är det med reservkraftbrytaren som då ska vara om nätet ska vara med.
Det bästa är nog med att börja med att kika på de branschgemensamma tekniska anvisningarna.
Det är lite för många detaljfrågor för att en forumtråd skall kunna ge en vettig helhetsbild.

https://www.energiforetagen.se/glob...tjanster/ami/dokument/reservkraftaggregat.pdf

Sen kan ju potentiellt nätägaren ha egna krav.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja den bilden visar inte en reservkraftslösning. Jag ritade den för nåt annat syfte. Det saknas RK-omkopplare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.