Det är märkskylten som gäller, märkskylten, ingenting annat, inte någon anvisning (som inte finns i tråden) utan märkskylten. Det man ser på LED-drivdonet är en märkskylt för drivdonet, inte armaturen. Och vi har gott om exempel på korkade produkter från Ikea.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt armaturtillverkarens anvisningar ska det bara anslutas fas och nolla. Finns det något fall i praktiken där det dubbelisolerade drivdonet med en ojordad kontakt skulle kräva att själva armaturen är skyddsjordad i strid med anvisningarna? Visst, hade det varit en armatur köp på Amazon kanske, men Ikea gör inte såna misstag.
Men är lampan i sig en skyddsklass I eller II om bara drivdonet är dubbelisolerat och hur blir det med den förkromade ytan? Det finns komiskt nog en manual för samma lampa i annat land för Ikea som visar bild på jordning i manualen det är därför jag blir något förvånad över vad för skyddsklass det är.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ska vara lite tråkig nu och säga att man inte får byta fast inkopplad ljusarmatur i badrum som lekman 👍😝

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Katarina Hstam skrev:
Hej! Monterar en ny takarmatur i badrummet, Ikea’s ”Kabomba”. Nu har förvirring uppstått då mina elkablar från taket tidigare varit kopplade i sockerbit med plats även för gul/grön (jordad?) kabel - se bild 1. Ikeas sockerbit har bara plats för två, N&L - se bild 3. Hur gör jag nu? Eltejpa gul/gröns ände och inte använda?

När jag googlar färg på kablar får jag info att L skall vara brun, hos mig är den vit…

Vore tacksam för förklaring från en elkunnig forum medlem 😀 Hälsningar, Katarina
Besynnerligt att en elfirma uttalar sig om vilka färger som ”brukar” användas för vad. I princip kan vilka färger som helst ha används för vad som helst, särskilt om en hempulare har varit i farten. Enda sättet att veta är att mäta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.