5 581 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur kopplar jag elsladdarna i ny badrumsarmatur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det är märkskylten som gäller, märkskylten, ingenting annat, inte någon anvisning (som inte finns i tråden) utan märkskylten. Det man ser på LED-drivdonet är en märkskylt för drivdonet, inte armaturen. Och vi har gott om exempel på korkade produkter från Ikea.
Men är lampan i sig en skyddsklass I eller II om bara drivdonet är dubbelisolerat och hur blir det med den förkromade ytan? Det finns komiskt nog en manual för samma lampa i annat land för Ikea som visar bild på jordning i manualen det är därför jag blir något förvånad över vad för skyddsklass det är.useless skrev:
Enligt armaturtillverkarens anvisningar ska det bara anslutas fas och nolla. Finns det något fall i praktiken där det dubbelisolerade drivdonet med en ojordad kontakt skulle kräva att själva armaturen är skyddsjordad i strid med anvisningarna? Visst, hade det varit en armatur köp på Amazon kanske, men Ikea gör inte såna misstag.
Besynnerligt att en elfirma uttalar sig om vilka färger som ”brukar” användas för vad. I princip kan vilka färger som helst ha används för vad som helst, särskilt om en hempulare har varit i farten. Enda sättet att veta är att mäta.K Katarina Hstam skrev:Hej! Monterar en ny takarmatur i badrummet, Ikea’s ”Kabomba”. Nu har förvirring uppstått då mina elkablar från taket tidigare varit kopplade i sockerbit med plats även för gul/grön (jordad?) kabel - se bild 1. Ikeas sockerbit har bara plats för två, N&L - se bild 3. Hur gör jag nu? Eltejpa gul/gröns ände och inte använda?
När jag googlar färg på kablar får jag info att L skall vara brun, hos mig är den vit…
Vore tacksam för förklaring från en elkunnig forum medlem 😀 Hälsningar, Katarina
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden