Hej! Monterar en ny takarmatur i badrummet, Ikea’s ”Kabomba”. Nu har förvirring uppstått då mina elkablar från taket tidigare varit kopplade i sockerbit med plats även för gul/grön (jordad?) kabel - se bild 1. Ikeas sockerbit har bara plats för två, N&L - se bild 3. Hur gör jag nu? Eltejpa gul/gröns ände och inte använda?
När jag googlar färg på kablar får jag info att L skall vara brun, hos mig är den vit…
Vore tacksam för förklaring från en elkunnig forum medlem 😀 Hälsningar, Katarina
När jag googlar färg på kablar får jag info att L skall vara brun, hos mig är den vit…
Vore tacksam för förklaring från en elkunnig forum medlem 😀 Hälsningar, Katarina
Produkter som diskuteras: "Eltejpa"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du ska mycket riktigt bara koppla in blå och vit i Ikeas lampa. Men i stället för att tejpa den gul/gröna skyddsjorden så rekommenderar jag att du sätter en toppklämma på den, t.ex. Wago, eftersom tejpen är besvärlig att få bort den dag som man vill ha en jordad armatur.
Jag antar att nuvarande lampa fungerar så att du kan vara säker på att den gul/gröna inte behövs.
Vilka färger som har använts till vad har varierat under årtiondena. I det här fallet är nog den vita en tändtråd, dvs. en ledare som styrs av en strömbrytare och tänder armaturen när man slår på strömbrytaren. En fasledare har 230 V hela tiden.
Jag antar att nuvarande lampa fungerar så att du kan vara säker på att den gul/gröna inte behövs.
Vilka färger som har använts till vad har varierat under årtiondena. I det här fallet är nog den vita en tändtråd, dvs. en ledare som styrs av en strömbrytare och tänder armaturen när man slår på strömbrytaren. En fasledare har 230 V hela tiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Eller så lämnar du tillbaka denna lampa. Det finns tyvärr inget krav på att de ska tillhandahålla en blindterminal för en skyddsledare, men det hade ju varit bra vilket de borde lära sig.
På det svaret att lämna tillbaks armaturen ?? Hur många armaturer har endast L och noll på plinten, vet di det, finns mängder av dom. Ingen blind jordplint att koppla gul/grön till. Är en armatur dubbelisolerad så finns det ingen jordplint och då får man döda gul/grön med någon form av isolering/sockerbit/wago eller liknandeBo.Siltberg skrev:
Till 100 % för alla armaturer tillverkade i plast eller porslin, finns inte jordplint. Så då skulle det bli ett otroligt rännande att försöka byta, skulle kunna sätta en stor peng att det blir svårt med ett byte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
J Josth skrev:
Tack så mycket! Bra info, och nu fick jag lära mig vad en wagon ärBirgitS skrev:
Du ska mycket riktigt bara koppla in blå och vit i Ikeas lampa. Men i stället för att tejpa den gul/gröna skyddsjorden så rekommenderar jag att du sätter en toppklämma på den, t.ex. Wago, eftersom tejpen är besvärlig att få bort den dag som man vill ha en jordad armatur.
Men, är inte en Kabomba lampa bl.a. innehavandes en metalldel i foten och tror jag klassad som en I:a i skyddsklassning vilket då borde kräva jordning? Skälet till att jag frågar/undrar/påstår är att jag själv har köpt en Kabomba taklampa IP-44 för taket, men när jag tittar på manualen så visar den i manualen bara två kablar, vad jag antar är ledare och nolla, men ingen jordning vilket gör mig något konfunderad!
Det roliga är att jag hittar två olika manualer från olika sidor där den ena manualen antyder att den har en jordad koppling medan den andra antyder att den inte har det. Jag hoppas innerligt att om den är skyddsklass I att den är jordad!
Det roliga är att jag hittar två olika manualer från olika sidor där den ena manualen antyder att den har en jordad koppling medan den andra antyder att den inte har det. Jag hoppas innerligt att om den är skyddsklass I att den är jordad!
Den är dubbelisolerad (märkt med dubbelkvadrat) och ska inte skyddsjordas.J JohJoh80 skrev:Men, är inte en Kabomba lampa bl.a. innehavandes en metalldel i foten och tror jag klassad som en I:a i skyddsklassning vilket då borde kräva jordning? Skälet till att jag frågar/undrar/påstår är att jag själv har köpt en Kabomba taklampa IP-44 för taket, men när jag tittar på manualen så visar den i manualen bara två kablar, vad jag antar är ledare och nolla, men ingen jordning vilket gör mig något konfunderad!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Zoomar du in den andra bilden i det första inlägget så är du dubbelkvadraten. Dvs den är dubbelisolerad.J JohJoh80 skrev:Men, är inte en Kabomba lampa bl.a. innehavandes en metalldel i foten och tror jag klassad som en I:a i skyddsklassning vilket då borde kräva jordning? Skälet till att jag frågar/undrar/påstår är att jag själv har köpt en Kabomba taklampa IP-44 för taket, men när jag tittar på manualen så visar den i manualen bara två kablar, vad jag antar är ledare och nolla, men ingen jordning vilket gör mig något konfunderad!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
En lampa kan mycket väl ha metalldelar och hölje i metall och fortfarande vara dubbelisolerad. Det går om alla sladdar intern är dubbelisolerade.
Att döma att bilden på installationen ovan så ser man där två enkelisolerade ledare från taket vilket måste innebära det inte finns ´några metalldelar, eller så är de oåtkomliga när armaturen är monterad.
Märkskylten på armaturen talar om ifall den är dubbelisolerad. (Märkskylten är inte LED-drivern på bild. Att den i sig är dubbelisolerad betyder inte att armaturen i övrigt är dubbelisolerad.)
Till sist är det rummet som styr ifall skyddsjord ska anslutas till armaturen. I gamla rum med ojordade uttag ska inte en klass I-armatur jordas.
Att döma att bilden på installationen ovan så ser man där två enkelisolerade ledare från taket vilket måste innebära det inte finns ´några metalldelar, eller så är de oåtkomliga när armaturen är monterad.
Märkskylten på armaturen talar om ifall den är dubbelisolerad. (Märkskylten är inte LED-drivern på bild. Att den i sig är dubbelisolerad betyder inte att armaturen i övrigt är dubbelisolerad.)
Till sist är det rummet som styr ifall skyddsjord ska anslutas till armaturen. I gamla rum med ojordade uttag ska inte en klass I-armatur jordas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Enligt armaturtillverkarens anvisningar ska det bara anslutas fas och nolla. Finns det något fall i praktiken där det dubbelisolerade drivdonet med en ojordad kontakt skulle kräva att själva armaturen är skyddsjordad i strid med anvisningarna? Visst, hade det varit en armatur köp på Amazon kanske, men Ikea gör inte såna misstag.Bo.Siltberg skrev: