38 835 läst ·
116 svar
39k läst
116 svar
Hur kopplar elektriker el idag i villa?
VP killen hade väl (i bästa fall) begränsad behörighet för sina installationer... fast man kan tvivla 
Vi ska vara rädda om de proffs som hjälper till med saklig input i trådar som denna.
(sen finns det alltid gråzoner med tolkningsmöjlighet, och lite olika best practise, det gör det nog i alla yrken)
Vi ska vara rädda om de proffs som hjälper till med saklig input i trådar som denna.
(sen finns det alltid gråzoner med tolkningsmöjlighet, och lite olika best practise, det gör det nog i alla yrken)
Det finns ingen begränsad behörighet som tillåter att man kopplar inne i elcentralen (om det inte är en oerhört specifik BB3 men det förefaller väldigt osannolikt). Allt innanför centralen är AB(L). I vanlig ordning kan man komma in direkt från gatan och koppla, bara man har en behörig i samma firma (förlåt, kunde inte låta bli....)
Dock måste väl den behörige i samma firma på något sätt försäkra sig om att montören från gatan inte är född i farstun?tommib skrev:Det finns ingen begränsad behörighet som tillåter att man kopplar inne i elcentralen (om det inte är en oerhört specifik BB3 men det förefaller väldigt osannolikt). Allt innanför centralen är AB(L). I vanlig ordning kan man komma in direkt från gatan och koppla, bara man har en behörig i samma firma (förlåt, kunde inte låta bli....)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 222 inlägg
Nej, det tror jag bara händer in undantagsfall. Att en elektriker lägger två trådar av liknande dimensioner när det inte finns plats tror jag händer dagligen och stundligen.elmont skrev:
Fast man som du så tvärsäkert sade "inte får".
Det är vad jag tror om elekrikerskrået, (som jag ju själv varit en del av), varken mer eller mindre.
Öppnade det andra ursprungliga proppskåpet nyss, det större som finns till höger om det mindre, och noterade tre saker;
1) Det finns bruna partier inne i skåpet
2) Det finns el-tejp inne i skåpet
3) Och jag ser en skarvning.
Det lilla skåpet ni redan fått på bild verkar fungera annorlunda än det större. I det mindre kopplar man ihop 3fas horisontellt medan man i det större (och äldre) skåpet kopplar ihop 3fas vertikalt.
Varför har jag en massa brunt inne i proppskåpet?
Det lilla skåpet ni redan fått på bild verkar fungera annorlunda än det större. I det mindre kopplar man ihop 3fas horisontellt medan man i det större (och äldre) skåpet kopplar ihop 3fas vertikalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 222 inlägg
Ja, det är rost, och är det så rostigt och dant då får nog även en diazedkramare som jag erkänna att bäst före datum är passerat. Den behöver bytas ut.
Ajdå!! Den till vänster som såg så fin ut inuti!lars_stefan_axelsson skrev:
Någon som kan förklara hur detta större proppskåp är uppbyggt? Det "fattas" en särskild skena för Jord och Nolla, som på den lilla till vänster?? Istället finns det en skena där man verkar ha fäst allt möjligt..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ja, den är så gammal att den inte har separata skenor för skyddsjord och nolla utan en enda gemensam. Det blir därmed svårt att installera en JFB för den.
Fasordningen är dock "normal", en fas per rad. Det är din lilla central som är lite udda, men små centraler med 6 säkringar brukar se ut så.
Fasordningen är dock "normal", en fas per rad. Det är din lilla central som är lite udda, men små centraler med 6 säkringar brukar se ut så.
Jo, självklart. Men görs det alltid? Dessutom driver jag ju i vanlig ordning min agenda om att personlig behörighet vore det rimliga i elinstallatörsbranschen...elmont skrev:
Nog om det nu, ska inte dra denna tråd OT med mitt tjat, ber om ursäkt för det.
Det där var ju inte helt genomvackert... En intressant blandning av färger var det också. Rimligen måste det finnas lite dolda dragningar med rörutlopp eller har det funnits kablar med grön ledare? Läskigt också att man blandat såtillvida att svart kan vara både fas och nolla, som upplagt för förvirring. Undrar varför man gjort det? Fyra blåa ut från mätaren var också kreativt.... fast jag hade iofs fyra vita (utan märkning) i min central, så....Mogg skrev:Öppnade det andra ursprungliga proppskåpet nyss, det större som finns till höger om det mindre, och noterade tre saker;
Det bästa vore nog att byta allt, men det kanske inte är realistiskt?
Det verkar som att man började med gamla kablar och senare kopplade man på någon ny när det behövdes. Både gammal färgstandard och nyare. Hittade en helt lös brun kabel också. Vet inte än varifrån den kommer. Det här känns just nu..... skit!tommib skrev:Det där var ju inte helt genomvackert... En intressant blandning av färger var det också. Rimligen måste det finnas lite dolda dragningar med rörutlopp eller har det funnits kablar med grön ledare? Läskigt också att man blandat såtillvida att svart kan vara både fas och nolla, som upplagt för förvirring. Undrar varför man gjort det? Fyra blåa ut från mätaren var också kreativt.... fast jag hade iofs fyra vita (utan märkning) i min central, så....
Det bästa vore nog att byta allt, men det kanske inte är realistiskt?
I huset finns gamla kopplingar av porslin, en del kablar är täckta med bly istället för mjuk plast, någon porslinskoppling var lite bränd inuti och ibland kan stickkontakten på en del maskiner bli väldigt varm vid användning.
Fick dock ordnat problemet i det lilla skåpet och nu är den mindre jordkabeln ordentligt fäst i en egen skruv! Stängde av strömmen först..
EDIT; Måste tillägga att det finns en skillnad mellan de svarta kablarna. Ena är genomsvart medan den andre har liten en vit rand. Skillnaden mellan dem är ju inte helt glasklar, utan man måste titta noga på dem. Ja, som upplagt för förvirring..
Redigerat:
Ser ut som det varit någon liten brand eller uppkolnining av ledare i den högra centralen. Rostangreppen är typiska för syraangrepp som frigjorts vid brand i PVC kablar, ser man till spridningen verkar centrum vara nånstans vid eltejp och skarvning i nedre vänstra delen.
Det verkar på annat du skriver som en bra ide att ta ett helhetsgrepp på din elinstallation, från central och hela vägen bortöver innan det blir problem.
Det verkar på annat du skriver som en bra ide att ta ett helhetsgrepp på din elinstallation, från central och hela vägen bortöver innan det blir problem.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag tänkte mer på den vita fasledaren som utgår från första säkringen i högra centralen, som går till den gamla kulon... Kan inte förstå varför man, när man har fullt av svarta fasledare i övrigt, väljer vit just här och gör svart till nolla.Mogg skrev:
Om det är så att stickproppar blir varma vid användning har du ett omedelbart problem. Detta beror sannolikt på dålig kontakt vilket beror på gamla uttag. Du får då varmgång och risk för brand. Det är i sig en anledning att se över anläggningen snarast...
Ja, det är så. Håller på att katalogisera nu och tar reda på vilka kablar (vita, som kommer upp från källarn) som är kopplade till vilka proppar, och om det är 1- eller 3fas.
Upptäckte två olika vita "samlings"kablar, där svart är ihopkopplad med en svart från en annan vit "samlings"kabel, och den går sedan till en fas.. Annars hade jag lite fel med de svarta. Det var bara en i den vänstra delen som hade vitt streck i sig. I den högra delen kan svart gå till både fas och nolla/jord. Grön kabel används som fas vid något tillfälle.
Det här var mycket rörigt och tråkigt!! Men jag lär mig en hel del och framförallt förbereder jag mig genom katalogisering för besök från elektriker.
Det är skönt i alla fall att jag blir varse om problemen!
Upptäckte två olika vita "samlings"kablar, där svart är ihopkopplad med en svart från en annan vit "samlings"kabel, och den går sedan till en fas.. Annars hade jag lite fel med de svarta. Det var bara en i den vänstra delen som hade vitt streck i sig. I den högra delen kan svart gå till både fas och nolla/jord. Grön kabel används som fas vid något tillfälle.
Det här var mycket rörigt och tråkigt!! Men jag lär mig en hel del och framförallt förbereder jag mig genom katalogisering för besök från elektriker.
Det är skönt i alla fall att jag blir varse om problemen!
Redigerat: