Tänkte byta ut en timer mot ett extra eluttag. Se bild nedan för kopplingar beskrivna i texten.
Timern matas med fas och nolla. Från denna är det sedan vidarekopplat fas+nolla till eluttag 2 som även får jord. Detta eluttag startar endast om timern är igång. Från samma timer är det även vidarekopplat till ett tredje eluttag (eluttag 3) som dock får sin jord vidarekopplad från eluttag 2.
Det är alltså tre fasledare + tre nollor intryckta i timern.
Nu när jag byter ut timern så skulle jag ju kunna koppla på samma sätt och mata in tre fasledare/nollor/jord i eluttag 1 men detta känns vanskligt med risk för att nån utav kablarna lossnar eller inte får kontakt.
Är det inte bättre att koppla enligt "variant 2" i bilden nedan? D.v.s. eluttag 1 vidarekopplar till eluttag 2 som vidarekopplar till eluttag 3. Istället för att allt ska gå från 1:an. Eller finns det något sätt att göra detta som är standard?
Timern matas med fas och nolla. Från denna är det sedan vidarekopplat fas+nolla till eluttag 2 som även får jord. Detta eluttag startar endast om timern är igång. Från samma timer är det även vidarekopplat till ett tredje eluttag (eluttag 3) som dock får sin jord vidarekopplad från eluttag 2.
Nu när jag byter ut timern så skulle jag ju kunna koppla på samma sätt och mata in tre fasledare/nollor/jord i eluttag 1 men detta känns vanskligt med risk för att nån utav kablarna lossnar eller inte får kontakt.
Är det inte bättre att koppla enligt "variant 2" i bilden nedan? D.v.s. eluttag 1 vidarekopplar till eluttag 2 som vidarekopplar till eluttag 3. Istället för att allt ska gå från 1:an. Eller finns det något sätt att göra detta som är standard?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kopplar bara EN kabel per infästning. Normalt brukar det sitta två kabelinfästningar vid varje anslutning, en för inkommande matning och en för vidarekoppling. Så det är variant 2 som du skall koppla efter. Och aldrig två kablar per infästningshål eller skruv om uttaget har detta.
Finns det två klämmor och två trådar per pol löser det sig ju. Men timern på bilden har ju tre trådar per pol. Hamnar man i det läget kan man använda en extra kopplingsklämma hellre än att försöka få in flera trådar i samma klämma.A Apoptos skrev:
Bott i huset i 1 år och timern har alltid funnits där så kan inte uttala mig. Men nä, kanske inte en "riktig" elektriker.R roli skrev:
Vidarekoppling till både eluttag 2 och eluttag 3 utgick från timern. Nya eluttagen hade två klämmor/pol så det löste sig genom att vidarekoppla eluttag 1 --> eluttag 2 --> eluttag 3. Som "version 2" visade.A Avemo skrev:
Något rörig beskrivning. Går alla uttag över timer? Koppla då enligt 2.A Apoptos skrev:Tänkte byta ut en timer mot ett extra eluttag. Se bild nedan för kopplingar beskrivna i texten.
[bild]
Klicka här för att svara