Hej.
Köpte en dubbeltrapp strömbrytare på biltema, ska byta en äldre som sitter i huset.
Grejen är, jag vet inte vad som är vad.
Och det framgår inte på den nya strömbrytaren vart allt ska sitta..
Böt tidigare uttag i köket och då fanns det grön/gul jod, blå nolla och vit kabel.(dimbar)
I denna vägg sitter:
Svart brun och vit.
En svart går upp i väggen och en ner.
Så här ser de ut
Köpte en dubbeltrapp strömbrytare på biltema, ska byta en äldre som sitter i huset.
Grejen är, jag vet inte vad som är vad.
Och det framgår inte på den nya strömbrytaren vart allt ska sitta..
Böt tidigare uttag i köket och då fanns det grön/gul jod, blå nolla och vit kabel.(dimbar)
I denna vägg sitter:
Svart brun och vit.
En svart går upp i väggen och en ner.
Så här ser de ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tips:
1. Ska man fixa med enklare elinstallationer så skaffa ett mätinstrument. Kostar 100-200 kr. Då går det snabbt att mäta upp ex. en brytare.
2. Köp märkesgrejor, dvs Schneider, Elko eller ABB då får man prylar som är enkla att hantera och håller så länge huset står där.
1. Ska man fixa med enklare elinstallationer så skaffa ett mätinstrument. Kostar 100-200 kr. Då går det snabbt att mäta upp ex. en brytare.
2. Köp märkesgrejor, dvs Schneider, Elko eller ABB då får man prylar som är enkla att hantera och håller så länge huset står där.
Hej
Den gamla brytare hade två knappar.
Jag öppnade upp annan äldre brytare fast med bara en knapp i ett annat rum.
Den ser ut såhär (se bifogad fil).
Jag kastade biltema skrotet och köper schneider på bauhaus.
Av nyfikenhey öppnade jag även upp och titta i en gammal lampkontakt i samma rum.
Där sitter det Brun och Blå ojordat uttag.
Svart och vit finns inkapslade med plasthatt i hålet.
Svart är alltså tändtrådar och brun fas men vad är vit?
Den gamla brytare hade två knappar.
Jag öppnade upp annan äldre brytare fast med bara en knapp i ett annat rum.
Den ser ut såhär (se bifogad fil).
Jag kastade biltema skrotet och köper schneider på bauhaus.
Av nyfikenhey öppnade jag även upp och titta i en gammal lampkontakt i samma rum.
Där sitter det Brun och Blå ojordat uttag.
Svart och vit finns inkapslade med plasthatt i hålet.
Svart är alltså tändtrådar och brun fas men vad är vit?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du får fortsätta att titta i dosor för att reda ut detta. Att du har en brun tändtråd vid lamputtaget är ingen garanti för att tändtråden är brun även vid strömbrytaren. Den kan byta färg i en kopplingsdosa. Vit kan t.ex vara en tändtråd eller mellantråd som inte längre används. Det framgår inte av din text ifall det handlar om en trappkoppling.
Tack bra input.Bo.Siltberg skrev:
Du får fortsätta att titta i dosor för att reda ut detta. Att du har en brun tändtråd vid lamputtaget är ingen garanti för att tändtråden är brun även vid strömbrytaren. Den kan byta färg i en kopplingsdosa. Vit kan t.ex vara en tändtråd eller mellantråd som inte längre används. Det framgår inte av din text ifall det handlar om en trappkoppling.
Kom på en jag kan kika i imorgon.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men det vore bra med lite grundinformation här.
Är det trappkopplat? Alltså att du kan tända en lampa från två (eller fler) olika brytare?
Om det i lampkontakten sitter en brun och blå, så är brun eller blå tändtråd, oftast är blå nolla, så en god gissning är att brun är tändtråd.
Är det trappkopplat? Alltså att du kan tända en lampa från två (eller fler) olika brytare?
Om det i lampkontakten sitter en brun och blå, så är brun eller blå tändtråd, oftast är blå nolla, så en god gissning är att brun är tändtråd.
Klicka här för att svara