Byggahus.se

Hur koppla in LED downlight spots med dimmer?

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Jag vill ha installerat 7 st Malmbergs MD-70 LED downlight-spots med dimmer:

https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-70-ip44

Dessa spottar är tänkta att kunna dimmras från en vanlig strömbrytare (Schneider Electric) med en impulsfjäder installerad (långt tryck, = dimmras, kort tryck = på/av).

Min fråga är kring hur man kopplar detta för önskvärd funktion?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-10-18_16-17-44.png

Dimmern jag täker mig är Malmbergs "Wifi Smart dosdimmer": https://www.elbutik.se/product.html?product_id=422940

...då den dimmern kan styras m.h.a. Google Assistant, genom app, m.m.

Fungerar det som tänkt/beskrivet i kopplingsschemat ovan eller är det ngt som är fel?

Räcker denna dimmer "Wifi Smart dosdimmer" till att driva dessa 7st LED-downlight spots?
    Något som jag missat?

Tack på förhand.

/Martin

2. J
    Medlem · Nivå 16
    Kopplingen är riktig och dimmer klarar 150 W LED

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det står att drivdon inte medföljer dessa downlights. Du kommer att få svårt att hitta ett drivdon som ger 550 mA och som är dimbart på primärsidan. Det kan öht bli svårt att hitta nåt som lirar ihop med denna dimmerpuck. Kolla om inte Malmbergs har "smarta" puckar som kan styra drivdon med 1-10V istället.

4. E
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Tack för upplysningen, Bo! Jag ingåg detta vid beställning, så istället för den typen av downlights, beställde jag istället Malmbergs MD 70 AC:

https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-70-ac

Denna sägs fungera ihop med den dimmerpuck som jag har valt ovan (Malmbergs "Wifi Smart dosdimmer").
    Håller du/ni med?

I övrigt, har du/ni ngn åsikt kring kopplingschemat ovan?

Tack igen på förhand.

mvh Martin

5. Bo.Siltberg
    Det var skillnad.

Men jag är fortfarande inte nöjd. Jag skulle inte bygga ett system i dag utifrån en gammal dimringsteknik som klipper en del av sinuskurvan på primärsidan. Den fungerade fint för glödljus, men elektroniska apparater kan inte effektregleras på detta sätt. Vi har en hel del trådar om dimmers och lampor/drivdon som inte lirar ihop map flimmer, surr, dåligt reglerområde etc.

Jag skulle bygga ett system utifrån styrning med 0-10V, DALI, DMX eller vad som helst. Så försök hitta en annan smart puck, dvs med en smart styrning, inte effektreglering. Det kräver ju motsvarande drivdon, men det finns gott om drivdon som skulle funka med MD 70. Strömmen 550 mA är ovanlig men man kan nog lika gärna driva dem med 500 mA.

6. E
    Medlem Nivå 7
    Tack för infon, Bo!

Problemet är nu att beställningen med 7 st MD 70 AC samt nämnd smart-dimmer lades från några dagar sedan och just nu befinner sig under transport. Därför kommer jag att få dessa saker hem till mig oavsett.

Jag ska nämna att jag är "fast" med Malmbergs MD 70-modeller, eftersom jag redan har ett antal likadana spottar installerade i ett intilliggande rum. Därför kommer det se konstigt ut om jag byter utseende på dimmer.

Bo, de problem du nämner med surr, flimmer osv: Jag funderar på om jag kanske klarar mig utan några problem eftersom både nämnd smart-dimmer samt spottarna kommer från samma tillverkare, Malmbergs. Jag tänker att de lär ha provat åtminstone sina egna komponenter ihop(?)

Jag funderar på att temporärt koppla ihop allt på prov, så kan jag väl se om allt verkar OK, om något surr hörs, dimmern funkar OK, osv. Om allt verkar bra tänker jag att jag kör på denna lösning, som jag då har i handen. Eller är det någon annan nackdel jag får alternativt någon fördel jag missar jmf med en 1-10V dimmer?

Andra alternativet jag har är att returnera allt, för att därefter beställa Malmbergs MD 70 (ej AC)-modellen istället plus lämpliga drivdon samt någon lämplig dosdimmer som klarar Google Home.

Fick tips av Eldirekt.se att använda 2st av drivdon XL521330 - https://www.elbutik.se/product.html/hytronik-led-multidriver-1x30w-he8030-a

Detta drivdon klarar 30W på 550mA, jag kan då t.ex. ha 3 st lampor på ett drivdon och 4st lampor på ett drivdon. Spottarna ska seriekopplas.

Har du/ni isåfall något tips på en bra och lämplig dosdimmer som klarar Google Home?

Tack på förhand.

/Martin

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Malmbergs är ingen tillverkare, de sätter sin etikett på vad andra tillverkar.

Protte

8. Bo.Siltberg
    Ja du får helt enkelt prova. Har du lite tur så fungerar det bra, eller åtminstone tillräckligt bra.

Hemautomation är inte min grej, men det finns en forumdel för det här på byggahus.