Byggahus.se

Hur koppla in handdukstorken i badrummet?

1. A
    Medlem Nivå 12
    Det gäller denna handukstork och badrum som på fotot.
    Säkraste vare att klippa bort stickproppen.
    Men om man vill följa regelverket, vad blir bäst?
    Ett uttag med lock? Det är ca 70cm till glasväggen.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Levereras torken med stickpropp påmonterad är förstahandvalet ett uttag. I övrigt står det i monteringsanvisningen hur den ska monteras in. Lock på uttag har ju ingen funktion när man sätter i en stickpropp i uttaget och avståndet verkar duga, jag förutsätter att det finns en JFB monterad.

3. A
    Medlem Nivå 12
    Dessvärre står det bara att den får kopplas in i ett vägguttag via JFB.
    Och jag hade fel. Det är bara 45 cm till glasväggen. Den är dock fastmonterat med silicon och skruv. Sprutar man vatten på denna, kommer inget ut mot dosan.

Det kanske ändrar saken?
    Konstigt att redan från början (2008) har det suttit en handdukstork där, fast dusch hörnan var av plastdörr...

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Men inte är det snyggt med 1-1,5m kabel hängande även om du strappar upp den, för kapar du stickproppen kan du lika gärna ansluta den fast. Så för mig är fast inkoppling med dragavlastning som gäller, praktiskt och snyggast.
    Jo, jag vet regelverket och väljer att avvika när det inte har någon betydelse i praktiken ;)

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Att avvika från regelverket kanske man kan göra om man vet vad man gör (hur det nu går till) men att råda andra till att avvika gör i alla fall inte jag.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är därför forum är så bra där man kan ventilera vad regelverk säger, t.ex. EU-reglerat, och hur det sedan fungerar i praktiken. ;)

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hur hög är glasväggen? Är den högre än 225 cm eller når upp i taket så blir nästa fråga hur bred glasväggen är, om det blir mer än 120 cm från duschhuvudet runt väggen och till handdukstorken?

Jag röstar hur som helst på fast inkoppling före byte till uttag, det finns ju en färdig anslutningsdosa på väggen. Båda alternativen kräver dessutom behörighet.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 12
    Tackar för alla tips. Detta här bevisar bara, att redan vid projektering av ett nytt hus, bör man lägga stor vikt på hur elinstallationen ska se ut.

Jag ser själv på mig, att ibland ställer man korkade frågor, fast svaret är givet. Men hellre det och skämmas än att låta bli att fråga och göra fel.

Här ett exempel på hur det kan gå för någon som är omedveten om risker med el. Mycket sorgligt.

http://www.dailymail.co.uk/news/art...charging-looked-Russian-version-Facebook.html

Redigerat 17 feb 2015 20:33
    • Laddar…