Byggahus.se
A
Har köpt in en downlight som ska placeras på dosan. Det är en konsol där just nu som ska tas bort. Det kommer blå och orange kabeln från taket. Men downlight har redan två sladdar. Vad behöver man för att enkelt koppla in det? Skulle det funka med en sån här kopplare på bilden?

• Elektriska kablar som sticker ut från en takdosa, med blå och orange kabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en kopplare med flera ingångar, anslutna till en mix av blå, bruna och vita kablar.
    Skapa konto
  • Baksidan av en downlight med teknisk information och anslutna elektriska kablar.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag skulle använda två små Wago i stället för en sockerbit.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Wago har lågt profil vilket är bra. Men downlighten får inte plats pga. Skruvhålens nedre parti som tar i downlighten. Tänkte pilla bort kopplingdosans skruvhål/ (röd markerad på bilden) byta ut dosan så den får plats. Är det enkelt att byta ut kopplingdosan om den blir sönderpillad? Vad behöver man?

• Håltagningsvy med elledningar och Wagos kopplingdosa där skruvhålens nedre delar är markerade i rött.
    Skapa konto
Det känns inte som en optimal lösning att försöka pressa in spotten i takdosan. Spottens fjäderbelastade armar kommer inte att fungera i dosan.

A
E etompau skrev:
Det känns inte som en optimal lösning att försöka pressa in spotten i takdosan. Spottens fjäderbelastade armar kommer inte att fungera i dosan.
vad är normalt lösning för fjäderarmarna?

E
Infällda downlights med fjäderarmar är gjorda för att sitta i en innertakskiva. Det finns infällda downlights som är speciellt till för takdosor, skaffa en sådan istället

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
A
E Emil_K skrev:
Infällda downlights med fjäderarmar är gjorda för att sitta i en innertakskiva. Det finns infällda downlights som är speciellt till för takdosor, skaffa en sådan istället
Jag frågade ledgrossisten det var denna jag köpt som dom rekommenderade och den passar ej.
Har du nån förslag på vilket man ska köra istället?

F f_s_81 skrev:
En sån här borde nog passa [länk]
men ta mitt svar med en nypa salt då jag inte är elektriker

Tänk på att den länkade spotten kräver en separat drivenhet. Den kan alltså inte anslutas direkt till 230 V.

A
Ok tack för tipset. Söker nåt med
  • inbyggd transformator med
  • lågt profil eller nån förslag på
  • inbyggnadsspott som passar appratdosa och
  • som klarar strömförsörjningen på 230v.
tack moderator som håller tråden rent. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.