Hej,

Har köpt på mig några engelska dimmers som inte verkar ha någon möjlighet att "skarva" in/ut, finns endast C, L1, L2 - den dimmar alltså mellan C (N) och respektive L.

Nu är det så att jag vill montera dimmern mitt i en kabeldragning, dvs L, N in,> Dimmer > L, N ut - men jag lyckas inte komma på hur jag ska kunna koppla det i dimmern på detta sätt.

Några tips?

/Mvh,
John

Du behöver ju inte nolla i dimmern...

Funkar inte dimmern så att den reglerar strömmen mellan nolla och fas?
Bifogar en bild på hur min installation ser ut då jag kanske är lite dålig på att förklara;
dimmer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nja, att reglera ström mellan nolla och fas brukar kallas kortslutning.

Det krävs nödvändig kännedom för att byta en brytare. För att byta till dimmer krävs kanske till och med behörighet. Om jag var du skulle jag läsa på lite innan jag var bekväm med att koppla själv. Finns en del matnyttig info för amatören på kjell.com t.ex.

För att svara på din fråga:

Om du är säker på att det verkligen ser ut som du har ritat så skarvar du nollan med en toppklämma bakom dimmern. Fas in på L1, "fas ut" (dina ord, egentligen tändtråd) på C. I bilden skrev du N, men i första inlägget skrev du C.

Dimmer reglerar i normalfallet spänning mellan nolla och tändtråd. Men nollan är inte kopplad i dimmern för det.

Se till att skala lagom långt utan att skada ledarna och koppla noga så att inga lösa kardeler spretar ut. Dra åt lagom hårt.

Eftersom du inte skriver tillverkare/modell av dimmern så går det inte att säga säkert hur den ska kopplas.

C=common, gemensam
L1/L2 växlar när man trycker på knappen/ratten på dimmern

Inkommande L till C, utgående tändtråd på L1 eller L2, nollan skarvas utanför dimmern med tex en Wago 222.

Härligt, tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.