Byggahus.se

Hur koppla detta skarvuttag?

1. P
    Medlem · 51 inlägg

Pinkmargera

Medlem
    Köpte ett nytt skarvuttag och blev förvånad när jag öppnade upp det för att ansluta - hur är det tänkt att man skall koppla in detta?

När man skruvar fas / nolla så rör sig metallbrickorna uppåt. För jord är det bara en skruv. Jag gissar att man klämmer fas/nolla mellan bricka och ”tak” och jord runt skruv men vill vara säker på att det är rätt.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 492 inlägg

useless

Lök.
    Vad är det som är oklart? Jordledaren i mitten, fas och nolla på varsin sida. Sen klämmer du fast hela kabeln under dragavlastningen där kabeln kommer in.
    Fas och nolla kläms mellan metallbrickan och plåten. Jordledaren får du vika lite runt skruven och skruva fast. Lägg den så att den kommer in på vänstra sidan av skruven så den följer med när du drar åt.
    Jordledaren ska också vara lite längre så att den lossnar sist om man lyckas rycka lös sladden.

• Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 162 inlägg

prototypen

Medlem
    Skyddsjord i mittenskruven och de andra under varsin skruv, men hur ser resten ut, ska ju vara en ”brunn” runt skyddsjordsblecken.
    Var är den köpt, är föredömligt rymlig och skyddsjorden går av sist.

Protte

4. P
    Medlem · 51 inlägg

Pinkmargera

Medlem
    Tack för snabbt svar!

Dock förstår jag ändå inte var jag skall sticka in fas / nolla. När jag skruvar åt skruvarna åker brickan uppåt så instinktivt tror jag då att de skall vara mellan brickan och taket - eller skall de klämmas mellan skruv och metallblecken?

Tror det är köpt på Hornbach.

5. samlarpådetmesta
    Medlem · 291 inlägg
    Mellan bricka och "tak"

6. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 558 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Tråkigt att ett modernt uttag för skarvsladd har en skruv som förbindning av PE-ledaren. Det krävs lite handlag att få den anslutningen bra, speciellt då det handlar om en mjuk RK. Tanken är att sidoblecket på vänster sida ska hålla ledaren på plats så att den inte glider utanför skruven, men det kan fungera lite så där. Det är i alla fall på den vänstra sidan som ledaren ska föras in. Det kan vara bra att avisolera 15-20 mm, tvinna ledaren lätt motsols sett från ledaränden och lägga den tight i en ögla runt skruven.

7. P
    Medlem · 51 inlägg

Pinkmargera

Medlem
    Tack för utförlig beskrivning!

Kopplade det nu och det ”funkar” men skall nog ändå be elektrikern bara fixa den när han ändå är här. Kabeln behöver jag inte förrän sommaren.

8. E
    Medlem · 4 044 inlägg
    Vad ska han fixa?
    Blev det inte bra då?

9. P
    Medlem · 51 inlägg

Pinkmargera

Medlem
    det är väl mest att det känns bra om han tar en koll när han ändå är här, tar bara någon minut om jag förbereder

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.