15 669 läst ·
111 svar
16k läst
111 svar
Hur koppla bäst nödströmsaggregat
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag kan ha letat fram väldigt mycket info om hur på bästa sätt framställer droger av tyngre slag. Det innebär inte att jag ens funderat på att göra det själv. Jag är bara nyfiken. Det är inte olagligt. Med ditt resonemang så borde den här tråden läggas ner.E El-Löken66 skrev:Ser att det fortfarande kommer upp briljanta förslag att koppla in elverk på elanläggningen utan att informera nätägaren.
Då blir det bara som så att servis säkringarna rycks och kabel blockeras för till koppling tills elinstallatör åter godkänt den farliga elanläggningen.
Om det tillkommer mer straff utöver detta vågar jag inte svara på, möjligen till detta rådgivande forum i så fall, personen i Blekinge har ju ändå försökt skaffa sig kunskap även om forum kanske inte räknas som någon tillförlitlig källa.
Det har jag ej sagt, bara förvånad att etablerade skribenter ger felaktiga råd och framställer rför hur det ska göras.B Byggdjuret skrev:
Man behöver aldrig lära någon hur man ska fuska, är personen ohederligt så kan denne lista ut detta själv utan problem, likadant är det inte olagligt för mig att informera om konsekvenserna, vilket i detta fall är döden åt någon stackars familjefor.
I den teoretiska frågan ingår som första punkt anmälan till nätägaren. Sen kan du i fallande skala hoppa över de olika i sig mycket viktiga tekniska kraven/punkterna.B Byggdjuret skrev:
Vad är skälet till att så många trådar ska bli ren sandlåda? Och då menar jag inte dig direkt Byggdjuret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Man får driva enskilda förbrukare via ett eget elverk för tillfälligt bruk, utan jordtag, och utan anmälan till nätägaren. Det innebär ingen säkerhetsrisk gentemot nätägaren så länge man inte kopplar ihop elverkets nolla med nätets PEN och utelämnar jordtaget.
Antar att det är mig det syftas till och då ska jag förklara mig omedelbart.GK100 skrev:
När jag läser denna tråd får jag inte den uppfattningen du beskriver utan snarare att tunga namn med massvis av poäng trivialiserar frågan och får det att låta som något frivilligt, bra och ha-grej, man meddelar tjejen i kundservice ungefär.
Nu har jag märkt att vissa här är ganska envisa och gärna vill ha sista ordet och det är ju givetvis inte så att jag måste försvara eller besvara allt, trådskapare har fått en grund att stå få, är troligen en vuxen människa och kan nu återkomma med mer information eller fatta beslut på det som finns.
Jag ska sluta tjata i denna tråd nu, det jag skrivit står jag för, sen är det upp till var och en hur en vill hantera informationen som delgivits.
Här kommer mer dold text som får bemötas i detta sista inlägg :
1. Vi har ingen som helst aning var PEN finns eller inte finns. Det vanligaste är runt mätaren men det kan vara precis var i hela Blekinge som helst.
2. Vilka förbrukare som drivs har ingen som helst betydelse, den enda som har betydelse är ifall man är inkopplad till det fasta nätet eller ej. Ty om, då finns risk.
Givetvis får man köra ett elverk med lösa förbrukare utan att anmäla till nätägare, detta var ett av givna alternativ.
Om någon kan motivera hur det ur nätägarens synpunkt kan bli säkert utan anmälan och medföljande krav..
Så har det ingen betydelse, detta är vad som kommit fram till och därmed gällande koncensus.
Redigerat:
Nej det var ju Byggdjuret jag citerade. Och helt utan ironi håller jag helt med dig om anmälan. Jag ser den som viktigast om vi nu talar om fast inkoppling via omkopplare och intag. Sen finns givetvis lösningarna med sladdar som varit uppe och då givetvis helt fritt att göra som man vill.E El-Löken66 skrev:Antar att det är mig det syftas till och då ska jag förklara mig omedelbart.
När jag läser denna tråd får jag inte den uppfattningen du beskriver utan snarare att tunga namn med massvis av poäng trivialiserar frågan och får det att låta som något frivilligt, bra och ha-grej, man meddelar tjejen i kundservice ungefär.
Nu har jag märkt att vissa här är ganska envisa och gärna vill ha sista ordet och det är ju givetvis inte så att jag måste försvara eller besvara allt, trådskapare har fått en grund att stå få, är troligen en vuxen människa och kan nu återkomma med mer information eller fatta beslut på det som finns.
Jag ska sluta tjata i denna tråd nu, det jag skrivit står jag för, sen är det upp till var och en hur en vill hantera informationen som delgivits.
De flesta här har väldigt lite insikt kring hur diverse entreprenörer numera kastas ut i näten, där kan man behöva tala om anläggningskännedom och nytta av formella notat för tex lokalgenerering. Länge sen de lokala organisationerna under "linjemästare" hade full kontroll.
Läser du mina inlägg här ser du förhoppningsvis att jag inte försvarat att hoppa över anmälan snarare tvärtom.
Jag vill påpeka att inte heller jag har föreslagit att det är något frivilligt eller en bra idé att göra en fast inkoppling utan att meddela nätägaren.E El-Löken66 skrev:
Min invändning är rent semantisk och principiell, det går tekniskt att göra inkopplingen på ett bra sätt utan en behörig installatör. Enligt ditt sätt att se det är det omöjligt utan att en behörig installatör är inblandad, ur rent teknisk synvinkel. Detta är enligt mig trångsynt och något som förekommer mycket i branschen, dvs det är endast en behörig (och intressant nog även yrkesmän utan behörighet enligt vissa) som kan ha kunskap och handlag. Utan fyra år praktik är det omöjligt. Folk är extremt fixerade vid det och det skapar en inlåsning i tanken gällande dagens system.
För att vara extra tydlig då:
Jag tycker att Thomas_Blekinge och alla andra som vill ha fast ansluten reservkraft ska ta in en elfirma och göra detta korrekt med riktiga komponenter och anmälan och hela faderullan. Det är inte värt risken att man gör fel och grillar en linjemontör. Om man avlider själv så har jag betydligt mindre problem med det, trist men sånt är livet. Att någon dör som bara gör sitt jobb och ska hjälpa andra, inte ok någonstans.
Det är lite som du skriver men då saknas den extra säkerheten av ett intygande att någon med formell kompetens gått i god för att anläggningen är ansluten enligt givna instruktioner.tommib skrev:
Jag vill påpeka att inte heller jag har föreslagit att det är något frivilligt eller en bra idé att göra en fast inkoppling utan att meddela nätägaren.
Min invändning är rent semantisk och principiell, det går tekniskt att göra inkopplingen på ett bra sätt utan en behörig installatör. Enligt ditt sätt att se det är det omöjligt utan att en behörig installatör är inblandad, ur rent teknisk synvinkel. Detta är enligt mig trångsynt och något som förekommer mycket i branschen, dvs det är endast en behörig (och intressant nog även yrkesmän utan behörighet enligt vissa) som kan ha kunskap och handlag. Utan fyra år praktik är det omöjligt. Folk är extremt fixerade vid det och det skapar en inlåsning i tanken gällande dagens system.
För att vara extra tydlig då:
Jag tycker att Thomas_Blekinge och alla andra som vill ha fast ansluten reservkraft ska ta in en elfirma och göra detta korrekt med riktiga komponenter och anmälan och hela faderullan. Det är inte värt risken att man gör fel och grillar en linjemontör. Om man avlider själv så har jag betydligt mindre problem med det, trist men sånt är livet. Att någon dör som bara gör sitt jobb och ska hjälpa andra, inte ok någonstans.
Det är även bra för driftpersonal att veta hur man ska prioritera vid en storstörning, det kan ju bli sura miner om de lagt tid på att köra ut ett elverk till där det redan står ett ifall det finns kunder som är helt utan.
Men givetvis går det att koppla helt korrekt för vem som helst, en smart tolvåring kan klara det enligt givna instruktioner.
Men det kan även bli fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag förstår att du har ett behov av att "sätta dit" mig på något sätt. Jag är inte sen med att pudla där jag har fel. Men då får du vara tydligare men vem du angriper, för vad och framför allt se till att det finns en grund för anklagelsen i vad jag skrivit istället för att göra vidlyftiga tolkningar.E El-Löken66 skrev:Antar att det är mig det syftas till och då ska jag förklara mig omedelbart.
När jag läser denna tråd får jag inte den uppfattningen du beskriver utan snarare att tunga namn med massvis av poäng trivialiserar frågan och får det att låta som något frivilligt, bra och ha-grej, man meddelar tjejen i kundservice ungefär.
Nu har jag märkt att vissa här är ganska envisa och gärna vill ha sista ordet och det är ju givetvis inte så att jag måste försvara eller besvara allt, trådskapare har fått en grund att stå få, är troligen en vuxen människa och kan nu återkomma med mer information eller fatta beslut på det som finns.
Jag ska sluta tjata i denna tråd nu, det jag skrivit står jag för, sen är det upp till var och en hur en vill hantera informationen som delgivits.
Här kommer mer dold text som får bemötas i detta sista inlägg :
1. Vi har ingen som helst aning var PEN finns eller inte finns. Det vanligaste är runt mätaren men det kan vara precis var i hela Blekinge som helst.
2. Vilka förbrukare som drivs har ingen som helst betydelse, den enda som har betydelse är ifall man är inkopplad till det fasta nätet eller ej. Ty om, då finns risk.
Givetvis får man köra ett elverk med lösa förbrukare utan att anmäla till nätägare, detta var ett av givna alternativ.
Om någon kan motivera hur det ur nätägarens synpunkt kan bli säkert utan anmälan och medföljande krav..
Så har det ingen betydelse, detta är vad som kommit fram till och därmed gällande koncensus.
Nu är du där igen. Jag är inte intresserad av att någon med formell kompetens ska "gå i god" för att anläggningen är ansluten enligt givna instruktioner. I min värld så visar man att anläggningen är ansluten enligt givna instruktioner genom kontroller och dokumentation av desamma. Det är fullt möjligt att göra och det finns, i en privatbostad, inte så många varianter på inkoppling att det blir ohanterligt. I mer komplexa system är det ännu viktigare att kontrollera och dokumentera hur saker är gjorda.E El-Löken66 skrev:
Absolut, här håller jag delvis med. Jag tycker iofs att det är nätägarens ansvar att se till att folk får ström men jag är också pragmatisk och håller med om att man kanske kan prioritera andra som inte har el till en viss gräns. Det riskerar dock att bli en viss gränsdragningsproblematik och konstiga incitament att de som förberett sig får sämre service medan de som inte gjort det får tillbaka sin el snabbare.E El-Löken66 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om vi för en kort sekund lämnar anmälan på skrivbordet.
Så funderar jag på hur svårt är det koppla in denna pryl? Vad måste man tänka på?
Nu är jag nyfiken. Jag har inget större behov just nu och får jag så får någon med behörighet göra jobbet tror att de flesta nu är medveten om att anmälan ska göras.
Så hemligheten...
Så funderar jag på hur svårt är det koppla in denna pryl? Vad måste man tänka på?
Nu är jag nyfiken. Jag har inget större behov just nu och får jag så får någon med behörighet göra jobbet tror att de flesta nu är medveten om att anmälan ska göras.
Så hemligheten...
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Tack igen för alla svar. Jag har fått den tekniska information som är relevant.
Jag inser inte hur en anmälan till nätägare kan öka säkerheten om arbetet är rätt utfört.
Någon hotar här med att nätägaren kan "dra" säkringar om de misstänker att något är fel. Undrar bara vilka säkringar som avses? Huvudsäkringarna kan jag ju teoretiskt skruva tillbaka, eller?
Jag inser inte hur en anmälan till nätägare kan öka säkerheten om arbetet är rätt utfört.
Någon hotar här med att nätägaren kan "dra" säkringar om de misstänker att något är fel. Undrar bara vilka säkringar som avses? Huvudsäkringarna kan jag ju teoretiskt skruva tillbaka, eller?
Men skulle dom ta servissäkringarna så ligger du sämre till och det är troligtvis dom som dom plockar för det är deras, huvudsäkringarna är dina.
OCH jag tro att i alla fall "mitt" nätbolag kräver en anmälan om/när man kopplar in ett reservkraftsintag.
OCH jag tro att i alla fall "mitt" nätbolag kräver en anmälan om/när man kopplar in ett reservkraftsintag.
Det är ju en behörig elektriker som ska verifiera att det är rätt anslutet/inkopplat, gör jobbet själv och ring dit en elektriker som får verifiera det åt dig. Är du så snål att du inte vill betala eller vad är problemet?T Thomas_Blekinge skrev:Tack igen för alla svar. Jag har fått den tekniska information som är relevant.
Jag inser inte hur en anmälan till nätägare kan öka säkerheten om arbetet är rätt utfört.
Någon hotar här med att nätägaren kan "dra" säkringar om de misstänker att något är fel. Undrar bara vilka säkringar som avses? Huvudsäkringarna kan jag ju teoretiskt skruva tillbaka, eller?
Det är ju uppenbart att du själv inte kan borga för att anläggningen är rätt utförd.
Känns som det mesta är utrett minst en gång i tråden, men kan väl iaf bidra med en länk till EON:s egna instruktioner med lite förklarande skisser och hänvisningar till aktuella regelverk:
https://www.eon.se/partners/installatoer/fragor-och-svar/elanslutning#reservkraft
...och om någon vill köpa ett häfte på 17 sidor för 591 + moms (WTF!) om ämnet så kan man göra det här:
https://www.energiforetagen.se/forlag/elnat/reservkraftaggregat/
https://www.eon.se/partners/installatoer/fragor-och-svar/elanslutning#reservkraft
...och om någon vill köpa ett häfte på 17 sidor för 591 + moms (WTF!) om ämnet så kan man göra det här:
https://www.energiforetagen.se/forlag/elnat/reservkraftaggregat/
