15 669 läst ·
111 svar
16k läst
111 svar
Hur koppla bäst nödströmsaggregat
*host*https://docplayer.se/106759568-Rese...v-reservkraftaggregat-i-kundanlaggningar.html*host*S skyisthelimit skrev:
Värt att nämna är att den är från 2005 även om sidan man kan beställa den ifrån skriver med stora bokstäver att den publicerats i december 2020. Antar att de menar själva sidan men så som de lagt upp det är det inte jättetydligt....
Edit: Jag är lite osäker hur strikta byggahus.se är angående min länk. Så om den försvinner vill jag bara säga att många dokument går att hitta på internet. Det brukar räcka med att söka på titeln och eventuellt slänga in .pdf (behövs inte i detta fallet).
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det kostar en del att ta in en firma för att göra jobbet så skulle inte kalla någon för snål för att man vill göra jobbet själv.X xLnT skrev:Det är ju en behörig elektriker som ska verifiera att det är rätt anslutet/inkopplat, gör jobbet själv och ring dit en elektriker som får verifiera det åt dig. Är du så snål att du inte vill betala eller vad är problemet?
Det är ju uppenbart att du själv inte kan borga för att anläggningen är rätt utförd.
Att det är olagligt har diskuterat
Olagligt är sin sak.. Mer än 90% bryter lite mot lagen då och då. Så länge man kan sova gott om natten tycker jag nog var och en är vuxen nog att fatta egna beslut.B Byggdjuret skrev:
Men grillar man en annan människa till döds.
Då kommer man inte längre sova gott om nätterna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har du testat läsa inläggen innan du svarar på dem?E El-Löken66 skrev:
Mitt inlägg handlade om snålhet. Inte om att göra något man inte får. Jag tror att alla i den här tråden är väl informerade om att man måste anmäla det dock har det varit ont om förklaringar till vad som kan hända.
Det blir lite tråkigt när folk ska hålla på och bara berätta om att man måste ha behörighet.
Nä lugna ner dig lite. Berätta istället varför det är det är så farligt.
Sen får du gärna läsa inläggen innan du svarar
Jag är helt lugn. Du har fått källor postade redan, har du läst dessa?B Byggdjuret skrev:Har du testat läsa inläggen innan du svarar på dem?
Mitt inlägg handlade om snålhet. Inte om att göra något man inte får. Jag tror att alla i den här tråden är väl informerade om att man måste anmäla det dock har det varit ont om förklaringar till vad som kan hända.
Det blir lite tråkigt när folk ska hålla på och bara berätta om att man måste ha behörighet.
Nä lugna ner dig lite. Berätta istället varför det är det är så farligt.
Sen får du gärna läsa inläggen innan du svarar
Om installationen är korrekt kommer det såklart inte hända något. Men sen när litar vi på att någon för oss helt okänd person har kompetens att installera en spänningskälla som kan leverera spänningen på din lokale nätägares elnät. Via transformator, upp till 20.000 Volt kilometer bort från där nämnda källa står.
Det är denne nätägare som kräver, ska kräva att denna installation är kontrollerad och godnd av någon som faktiskt är känd för dem - en av nätägaren registrerad elinstallatör under relevant egenkontrollprogram.
Blir det fel hjälper det ju inte stackaren i buren.
Men då finns det någon som man kan kräva tar sitt ansvar - företagets VD.
Står där bara ett elverk hux flux så spelar det ingen roll om det var Einstein, Gud eller självaste @Mikael_L som installerat detta.
Har svårt att se hur detta kan vara så svårt att förstå.
Visst är det en kostnad. Därför var ett förslag att endast köra prylarna genom ett utvändigt nät som inte har någon som helst kontakt med den fasta elanläggningen, jo jord PE kan ha detta men inget annat. Då slipper man alla dessa jobbiga krav och att behöva vänds sig till en elinstallatör.
Drar fram en artikel till, läs denna sen finns även Google angående olyckor med elverk och bakspänning.
https://www.voltimum.se/articles/kejsaren-ar-naken-0
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du behöver inte övertyga om att något kan vara farlgt.E El-Löken66 skrev:Jag är helt lugn. Du har fått källor postade redan, har du läst dessa?
Om installationen är korrekt kommer det såklart inte hända något. Men sen när litar vi på att någon för oss helt okänd person har kompetens att installera en spänningskälla som kan leverera spänningen på din lokale nätägares elnät. Via transformator, upp till 20.000 Volt kilometer bort från där nämnda källa står.
Det är denne nätägare som kräver, ska kräva att denna installation är kontrollerad och godnd av någon som faktiskt är känd för dem - en av nätägaren registrerad elinstallatör under relevant egenkontrollprogram.
Blir det fel hjälper det ju inte stackaren i buren.
Men då finns det någon som man kan kräva tar sitt ansvar - företagets VD.
Står där bara ett elverk hux flux så spelar det ingen roll om det var Einstein, Gud eller självaste @Mikael_L som installerat detta.
Har svårt att se hur detta kan vara så svårt att förstå.
Visst är det en kostnad. Därför var ett förslag att endast köra prylarna genom ett utvändigt nät som inte har någon som helst kontakt med den fasta elanläggningen, jo jord PE kan ha detta men inget annat. Då slipper man alla dessa jobbiga krav och att behöva vänds sig till en elinstallatör.
Drar fram en artikel till, läs denna sen finns även Google angående olyckor med elverk och bakspänning.
[länk]
Jag har ifrågasatt den biten. Det jag reagerade på var att man använde uttrycket snål, att det bara handlade några hundra lappar. Det kostar mer än så. Det var uttrycket snål. Det är inte bara skicka in ett papper.
Om du bara hade tagit dig tid att läsa.
Kan du inte ta dig tid att förklara hur den fungerar, hur den fungerar och varför den kan vara farlig du har förklarat väldigt snabbt varför den är farlig.
Du vet redan hur den fungerar. Jag vill veta.
Tycker det är bättre att du delar med dig av kunskap. Pekpinnar behöver jag inte. Reglerna kan jag...
Nu driver jag inte med dig.
Läs mitt inlägg igen, anmälan/verifiering av en behörig elektriker kostar inte mycket i förhållandet.B Byggdjuret skrev:
Det finns både enlinjeschema och förslag på produkter i tråden på hur man gör själva installationen komplett.
Men det finns ju faktorer som är okända för oss som man behöver ha i åtanke om TS anläggning.
Man ÄR snål om man tullar på säkerheten för de som har elnätet som arbetsplats, för att spara pengar på funktioner som kan rädda deras liv.
Vilket moment i inkopplingen av delarna är det du har svårt att förstå?
Har du läst igenom tråden i sin helhet?B Byggdjuret skrev:Har du testat läsa inläggen innan du svarar på dem?
Mitt inlägg handlade om snålhet. Inte om att göra något man inte får. Jag tror att alla i den här tråden är väl informerade om att man måste anmäla det dock har det varit ont om förklaringar till vad som kan hända.
Det blir lite tråkigt när folk ska hålla på och bara berätta om att man måste ha behörighet.
Nä lugna ner dig lite. Berätta istället varför det är det är så farligt.
Sen får du gärna läsa inläggen innan du svarar
Missade du inläggen av bland annat @Bo.Siltberg som tar upp vad som händer vid ett jordfel i anläggningen som saknar jordtag?
Jag har precis färdigställt en liknande lösning med omkopplare, 3-fas elverk, jordtag och anmälan till nätägaren. Allt och alla i processen är nöjda och glada
https://www.byggahus.se/forum/threads/reservelverk.389456/page-2#post-3966850
https://www.byggahus.se/forum/threads/reservelverk.389456/page-2#post-3966850
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men utan att vara petig. Men en elektriker måste göra hela jobbet.X xLnT skrev:Läs mitt inlägg igen, anmälan/verifiering av en behörig elektriker kostar inte mycket i förhållandet.
Det finns både enlinjeschema och förslag på produkter i tråden på hur man gör själva installationen komplett.
Men det finns ju faktorer som är okända för oss som man behöver ha i åtanke om TS anläggning.
Man ÄR snål om man tullar på säkerheten för de som har elnätet som arbetsplats, för att spara pengar på funktioner som kan rädda deras liv.
Vilket moment i inkopplingen av delarna är det du har svårt att förstå?
Där av kostnaden. Där av reagerar jag på snål.
Som en parentes betalade jag 1200kr för administrationen mot nätägaren. Elfirman ska registrera sig och skicka in godkänt protokoll på installationen inkl jordtagsmätning.L linvige skrev:
Problemet är att om du frågar 100 auktoriserade elektriker/elföretag så finns det mindre än 2 personer som varit i kontakt med en reservkraftsanläggning!
Jag hann faktiskt med ett par reservkraftintag under min korta tid som elmontör i 90-talets början, detta pga många bönder bland kunderna. Dock ingen komplett reservkraftanläggning.L Leif i Skåne skrev:
Varierande standard på mätarskåp, ska tilläggas...