Skulle inte 3 st ups som klarar 2000w var ?

Du behöver ju bara några hundra w om du vara riktar in dig på belysning och kyl/frys
 
L linvige skrev:
Jag har precis färdigställt en liknande lösning med omkopplare, 3-fas elverk, jordtag och anmälan till nätägaren. Allt och alla i processen är nöjda och glada

[länk]
Prislapp?
 
K Knight skrev:
Skulle inte 3 st ups som klarar 2000w var ?

Du behöver ju bara några hundra w om du vara riktar in dig på belysning och kyl/frys
Hur får man till fasförskjuteriet? Borde finnas enfas ups-apparater som är avsedda för detta, att kopplas ihop tre och tre?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur får man till fasförskjuteriet? Borde finnas enfas ups-apparater som är avsedda för detta, att kopplas ihop tre och tre?

Jag tänkte man hoppade över 3 fas grupper och funderar vad riktiga behovet är samt vart man bor. Jag drabbas oftast av korta avbrott, under 5 min. Då skyddar en ups bra men är de ute på landet är de en dålig idé
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hann faktiskt med ett par reservkraftintag under min korta tid som elmontör i 90-talets början, detta pga många bönder bland kunderna. Dock ingen komplett reservkraftanläggning.
Varierande standard på mätarskåp, ska tilläggas...
Självklart för en elektriker på landsbygden är det mer normalt, men en "kabelspikare" i nyproduktion träffar aldrig på en reservkraft anläggning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Prislapp?
Jag betalade totalt ca 30kkr inkluderat ett begagnat elverk a 8000kr.
 
T Trunk skrev:
*host*[länk]*host*

Värt att nämna är att den är från 2005 även om sidan man kan beställa den ifrån skriver med stora bokstäver att den publicerats i december 2020. Antar att de menar själva sidan men så som de lagt upp det är det inte jättetydligt....

Edit: Jag är lite osäker hur strikta byggahus.se är angående min länk. Så om den försvinner vill jag bara säga att många dokument går att hitta på internet. Det brukar räcka med att söka på titeln och eventuellt slänga in .pdf (behövs inte i detta fallet).
Funderade på en grej angående den där länken. På sidan nio pratar man om vilka saker som ska anmälas till nätägaren, och då ska man bland annat nämna typen av inmatningsenhet (vilket jag tolkar som vilken generator man har). Är det här något som nätägaren faktiskt behöver, eller något man frågar om "för sakens skull"? Det är alltså inte tillåtet att byta generator i efterhand utan anmälan, eller att installera omställaren i förväg och sedan komplettera med själva generatorn?
 
L Leif i Skåne skrev:
Självklart för en elektriker på landsbygden är det mer normalt, men en "kabelspikare" i nyproduktion träffar aldrig på en reservkraft anläggning.
Det är en hel del som de som jobbar inom entreprenad aldrig stöter på
Lika väl finns det mycket som en "lantiselektriker" inte heller kommer i kontakt med
Det här yrket är så brett att man kan inte vara expert på alla områden :cool:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Funderade på en grej angående den där länken. På sidan nio pratar man om vilka saker som ska anmälas till nätägaren, och då ska man bland annat nämna typen av inmatningsenhet (vilket jag tolkar som vilken generator man har). Är det här något som nätägaren faktiskt behöver, eller något man frågar om "för sakens skull"? Det är alltså inte tillåtet att byta generator i efterhand utan anmälan, eller att installera omställaren i förväg och sedan komplettera med själva generatorn?
Om nu TS skulle ordna intag och omkopplare blir den då inmatningsenhet för mobilt verk och inget nätägaren bryr sig om storleken på. Kan givetvis göras i förväg utan aggregat eller byta verk senare osv det spelar ingen roll. Inmatningsenheten de skriver om kan vara allt från intag och omkopplare färdig eller platsbyggd till diverse fastanslutna verk i olika kategorier där de då även kan vara gjorda för parallelldrift med nätet. Vid större anläggningar kan det alltså vara intressant för deras del också med fler uppgifter.

I denna trådens tema är det i princip bara intressant för dem att veta att möjlighet till lokalgenerering finns i detta fallet RK men samma för solel och små vindsnurror sk mikroproduktion. Och att jag satte den formella anmälan som viktig tidigare beror inte på vem som utför jobbet inte heller på att det är perfekt eller korrekt oavsett vem. Det är bara för att de som ska göra jobb tex under dåliga oplanerade förhållanden ska ha en möjlighet att följa lämpliga rutiner och arbetssätt. Även de perfekt installerade anläggningarna med rätt material kan fallera det är då rutinerna som anmälan ger möjlighet till ska kunna skydda. Har alltså inget med elskråtänkandet att göra för en gångs skull.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
Det kan inte vara enkelt att hitta en seriös elektriker skriva ett intyg på något denne inte har installerat.
 
X xLnT skrev:
Nä, det måste den inte göra.
Men om vi ska gå den linjen har man inte råd att göra det i så fall.
Så det krävs om jag förstår dig rätt inte att en behörig gör jobbet? Det konstigt att det är högre krav på att få ett till uttag monterat än att montera kraftintag? Det låter konstigt med tanke på pratet om risken att linjemöntören dör för att jag monterade allt själv....
När det gäller normal elinstallation. Så får man inte ens dra rören själv. Så vad är skillnaden?

Om jag nu har rätt så är det skillnad på kostnad. Vilket gör att snålhet inte riktigt får samma innebörd...
Men visst allt går att tolka på olika sätt
 
E
B Byggdjuret skrev:
Så det krävs om jag förstår dig rätt inte att en behörig gör jobbet? Det konstigt att det är högre krav på att få ett till uttag monterat än att montera kraftintag? Det låter konstigt med tanke på pratet om risken att linjemöntören dör för att jag monterade allt själv....
När det gäller normal elinstallation. Så får man inte ens dra rören själv. Så vad är skillnaden?

Om jag nu har rätt så är det skillnad på kostnad. Vilket gör att snålhet inte riktigt får samma innebörd...
Men visst allt går att tolka på olika sätt
Du @Byggdjuret, förstår inte skillnaden mellan att installera ett uttag och en el generator.
Har du kollat in denna länken?
 
Har själv hållit på med samma problematik och än så länge valt den enkla stickproppslösningen...... med flera abbonemang och tidigare dragningar mellan olika hus blir kostnaden hög om man ska lösa allt samtidigt....... dessutom blir strömavbrotten både färre och kortare vartefter elnätet i området byggs ut och förnyas, är nog bland dom sista som har blanktråd in på fastigheten :thinking:
 
B Byggdjuret skrev:
Så det krävs om jag förstår dig rätt inte att en behörig gör jobbet? Det konstigt att det är högre krav på att få ett till uttag monterat än att montera kraftintag? Det låter konstigt med tanke på pratet om risken att linjemöntören dör för att jag monterade allt själv....
När det gäller normal elinstallation. Så får man inte ens dra rören själv. Så vad är skillnaden?

Om jag nu har rätt så är det skillnad på kostnad. Vilket gör att snålhet inte riktigt får samma innebörd...
Men visst allt går att tolka på olika sätt
Jo strikt juridiskt får du inte installera det här, precis som att du inte får dra eldrör. Men likaväl som många hittar elektriker som accepterar att du drar lite rör själv, och elfirman kopplar osv. Så kan du säkert hitta en elfirma som går med på att skriva anmälan till nätbolaget, när du utfört installationen. Men det är lika olagligt som när du drar eldrör.
 
H hempularen skrev:
eldrör
Eldrör! Det gillar jag!
 
  • Gilla
  • Haha
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.