Riktiga trefasförbrukare som matas med enfas på L1 L2 och L3 påverkas väl inte alls så länge inte neutral är med?
Eller finns det nåt jag inte tänker på?
En trefasmotor skulle ju bara bli spänningssatt utan att förbruka något.


Angående risken med att mata huset via elverk och PEN ledaren. Kan man inte ordna en brytare för den ut mot nätet?
 
Jo de påverkas. Om vi pratar om värmeelement och liknande som är inkopplade L-N så spelar det ingen roll för funktionen att alla faser är sammankopplade. Men den gemensamma neutralledaren blir överbelastad.

En elmotor kommer att brinna upp eftersom den står stilla. Förhoppningsvis löser motorskyddet före det, ifall generatorn är tillräckligt kraftig.

En PEN-ledare får inte brytas i en omkopplare eller stickpropp. Den måste vara fast ansluten. Det är tillåtet att bryta den, fast då med hjälp av verktyg för att lossa anslutningen.
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Riktiga trefasförbrukare som matas med enfas på L1 L2 och L3 påverkas väl inte alls så länge inte neutral är med?
Eller finns det nåt jag inte tänker på?
En trefasmotor skulle ju bara bli spänningssatt utan att förbruka något.


Angående risken med att mata huset via elverk och PEN ledaren. Kan man inte ordna en brytare för den ut mot nätet?
Nej.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej.
Vad händer då? En fas in och utan nolla kan ingen el förbrukas.
Jag förstår ju att trafasapparater som även är anslutna till neutral blir ett allvarligt problem.
De behöver ju kopplas ur/stängas av.
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad händer då? En fas in och utan nolla kan ingen el förbrukas.
Aldrig brytare på jord.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elmotor kommer att brinna upp eftersom den står stilla. Förhoppningsvis löser motorskyddet före det, ifall generatorn är tillräckligt kraftig.
Nu är möjligen detta vid sidan av ämnet eftersom det inte ingick några trefasmotorer. Men En trefasmotor har väl aldrig nollan ansluten? Och då kommer det inte att gå någon ström genom motorn i det diskuterade fallet.

Det som förvånar mig något är att det inte blir högre protester angående trefasgrupper. Typexemplet är ju den trefasanslutna spisen på 230V. Den får ju en hög potential för att överbelasta nollan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Nu är möjligen detta vid sidan av ämnet eftersom det inte ingick några trefasmotorer. Men En trefasmotor har väl aldrig nollan ansluten? Och då kommer det inte att gå någon ström genom motorn i det diskuterade fallet.

Det som förvånar mig något är att det inte blir högre protester angående trefasgrupper. Typexemplet är ju den trefasanslutna spisen på 230V. Den får ju en hög potential för att överbelasta nollan.
Vad menas.. Inget trefasigt ska anslutas till detta enfas verk som är projekterar.
 
E El-Löken66 skrev:
Aldrig brytare på jord.
Nej det köper jag!
Läste Bo:s mer utförliga svar.
Men trefasapparater som SAKNAR neutral kan ju knappast påverkas alls.
Krävs 2 olika faser eller fas-nolla för att en elkrets ska vara "sluten"
 
E El-Löken66 skrev:
Vad menas.. Inget trefasigt ska anslutas till detta enfas verk som är projekterar.
Motorn var ett exempel och off topic. Jag menar att det förekommer enfaslaster på trefasgrupper. Exempelvis på nya spisar. Då riskerar man att överbelasta nollan om man lägger allt på en fas.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad menas.. Inget trefasigt ska anslutas till detta enfas verk som är projekterar.
Det var ju inte det som jag disskuterade.
Utan vilka trefasapparater behöver man koppla ur om man matar hela huset med el från ett enfaselverk.
Enligt min egna teori behöver man koppla ur alla trefasapparater som även har ansluten nolla.
Saknar de nolla kan ingen el "förbrukas" om samtliga faser ligger i fas/är samma fas.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det var ju inte det som jag disskuterade.
Utan vilka trefasapparater behöver man koppla ur om man matar hela huset med el från ett enfaselverk.
Enligt min egna teori behöver man koppla ur alla trefasapparater som även har ansluten nolla.
Saknar de nolla kan ingen el "förbrukas" om samtliga faser ligger i fas/är samma fas.
Detta bör inte påverka men nu är vi mer på det teoretiska planet. Har du lite jordfel i ditt ena bastuelement kan det tripplas och lösa jordfelsbrytaren eller så blir totalen för hög. Å andra sidan körs ju inte dessa apparater då de inte kommer fungera.

Men rita upp dina laster och ta en ordentlig funderare först, tycker det som regel finna någon återledare i moderna kretsar.
 
E
A Avemo skrev:
Motorn var ett exempel och off topic. Jag menar att det förekommer enfaslaster på trefasgrupper. Exempelvis på nya spisar. Då riskerar man att överbelasta nollan om man lägger allt på en fas.
Det ska vi inte, vill vi inte göra. Var får du det ifrån att spisar ska köras?
Kanske jag skrev så först ifall det var tänkt ett trefas verk.
 
E El-Löken66 skrev:
Det ska vi inte, vill vi inte göra. Var får du det ifrån att spisar ska köras?
Kanske jag skrev så först ifall det var tänkt ett trefas verk.
TS skrev i första inlägget att avsikten var att koppla samtliga tre inkommande faser i husets elcentral parallellt och koppla in en enfasgenerator. Då blir automatiskt spisen inkopplad så.
 
E
A Avemo skrev:
TS skrev i första inlägget att avsikten var att koppla samtliga tre inkommande faser i husets elcentral parallellt och koppla in en enfasgenerator. Då blir automatiskt spisen inkopplad så.
Nej, så skrev personen verkligen inte?
 
A Avemo skrev:
Då blir automatiskt spisen inkopplad så.
Spisar finns ju både med och utan nolla. Många nyare är ju "230v" spisar vad jag har förstått, och har nolla ansluten.
Min spis har bara tre faser och jord vad jag vet. Och ett stort motstånd till 230v ugnslampan.
Frågan är bara om man verkligen vill driva en elspis via elverk... eller om man nöjer sig med att kunna tända lampor, se på tv, ladda telefonen och ha cirkpumpen och värmeautomatiken igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.