6 313 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Hur kommer den ekonomiska katastrofen i USA att påverka oss i Sverige?
Tror du på fullaste allvar att bankerna kommer gå från amorteringsfria lån till 30-årig amortering från ett år till ett annat? Jag håller med dessa "många" som tycker att det är fullständigt orimligt.jonmo skrev:
Nej, bankerna tjänar ju pengar på att låna ut. Så länge låntagarna har god betalningsförmåga och värdet på säkerheten är rimligt stort förhållande till lånets storlek har bankerna inga skäl till att kräva amortering. Däremot kan det bli amorteringskrav pga myndighetsbeslut, men i såna fall kommer bankerna att göra vad de kan för att hitta kryphål så att deras "goda" kunder slipper amortering.Nyfniken skrev:
Jag tror inte på detta scenario av den anledningen att det finns något som heter SBAB. Eftersom det är skattebetalarna som står för risken kan de strunta i allting som har med säkra lån att göra. Kommer att krävas en reglering av FI om krav på viss amortering annars så kommer det aldrig att bli något. Visst börjar de övriga bankerna bli lite oroliga men så länge SBAB kör amorteringsfritt så kan ingen annan förändra sina villkor nämnvärt utan att tappa större delen av blolånemarknaden. Amorteringsfritt för budhöjande bolåneslavar är som sprit för en alkoholist.jonmo skrev:Med betala av lånet så menar jag att amortera av lånet. Det finns inte på kartan för de allra flesta idag. Jag är tämligen säker på att banken kommer börja kräva amortering när räntorna stiger, och 30-årig amortering på 5 miljoner är en extra belastning på nästan 14000 per månad. Det är ganska svettigt tror jag, särskilt som man ju får åtminstone fördubblade räntekostnader i samma veva.
Många verkar tro att detta är ett otroligt scenario. Även om jag inte håller med, så spelar det inte så stor roll. Man måste vara robust även inför det osannolika, om konsekvenserna av det osannolika är extrema. Det är väntevärdet som är viktigt, inte det absoluta utfallet i merparten av alla fall.
Som referens till USAs gigantiska statsskuld kollade jag upp Kina och Japan också (de andra på topp-3-listan över de största ekonomierna). Kinas skuld ligger på ca. 25% men Japan däremot ligger på över 220% !!! Japan har fortfarande inte hämtat sig efter 90-talskrisen. Jämfört med detta ligger ju USA bra till ;-)
Verkar bli utan replik
Att amorteringskrav införs ställer jag ingen tvivel till, verkar högst troligt.
Formen av amortering kan ju dock diskuteras.
Som jonmo skriver 5 miljoners hus med ett 5 miljonerslån så kan jag ju hålla med om att en 30-årig amortering skulle knäcka den bästa ekonomin. Dock är det inte så troligt att någon bank/regering skulle kräva detta.
En amortering ner till 85% belåningsgrad verkar ju inte allt för otrolig. Amortering ner till 0 däremot ganska otroligt, dessutom på 30 år, nää.
Amortering ner till 85% skulle, i det här fallet, innebära en amortering på 750 000kr totalt och det på 10 år kanske 15 år. På 10 år innebär det 6 250kr utöver räntan. Säg att räntan är 5% det skulle (månad ett, exkl jämkning) 20 830kr.
Ränta och amortering 27 100kr/månad.
Köper man hus för 5 Mkr så har man troligen en bra ekonomin, det har ju (förhoppningsvis) även en bank bedömt. Troligen har väl även köparna en buffert av något slag banksparande, aktier, fonder som skulle kunna säljas av om utbetalningarna skulle bli allt för betungande.
Att amorteringskrav införs ställer jag ingen tvivel till, verkar högst troligt.
Formen av amortering kan ju dock diskuteras.
Som jonmo skriver 5 miljoners hus med ett 5 miljonerslån så kan jag ju hålla med om att en 30-årig amortering skulle knäcka den bästa ekonomin. Dock är det inte så troligt att någon bank/regering skulle kräva detta.
En amortering ner till 85% belåningsgrad verkar ju inte allt för otrolig. Amortering ner till 0 däremot ganska otroligt, dessutom på 30 år, nää.
Amortering ner till 85% skulle, i det här fallet, innebära en amortering på 750 000kr totalt och det på 10 år kanske 15 år. På 10 år innebär det 6 250kr utöver räntan. Säg att räntan är 5% det skulle (månad ett, exkl jämkning) 20 830kr.
Ränta och amortering 27 100kr/månad.
Köper man hus för 5 Mkr så har man troligen en bra ekonomin, det har ju (förhoppningsvis) även en bank bedömt. Troligen har väl även köparna en buffert av något slag banksparande, aktier, fonder som skulle kunna säljas av om utbetalningarna skulle bli allt för betungande.
Amorteringskrav ner till 85% är väl redan en realitet idag. Bolån tecknas inte på mer än 85% och amorteringsfria topplån existerar väl inte? Eller tänker du på vad som händer vid ett prisfall på fastigheter?loffes skrev:
Frågan är om det är någon som belånar ett 5-miljoner-kronors-hus så hårt idag (>85%)? Köper man ett så dyrt hus så har man med största sannolikhet redan ägt sin bostad ett tag, och man ska ju vara bra klumpig om man inte hunnit samla på sig en ordentlig kaka eget kapital på den tiden med den värdeutveckling vi har haft.
Nu har inte vi Nordea, men det var en av de banker vi kollade med innan vi slog till i somras, och mycket riktigt hade de krav på amortering ner till 75% på 30 år, men då har Nordea inte heller några topplån om jag förstår det hela rätt. Man får alltså bottenlåneränta på hela lånesumman, men krav på amortering till 75% på 30 år.jhenrikj skrev:
Problemet med amorteringskrav är att det är ganska lätt att kringgå.loffes skrev:
Se tex här http://www.dn.se/ekonomi/sa-undviks-en-ny-bobubbla en diskussion om att undvika bostadsbubblan. (Jag har redan länkat till artikeln en gång http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-46.html#1357 . Om du upplever att folk inte är intresserade av att diskutera kan det bero på att det inte var så länge sen frågan tröskades igenom förra gången.
I somras infördes bottenlånetaket. Basel III kom vid årsskiftet och räntorna är på väg upp. Jag tror man avvaktar effekterna av de här sakerna innan man inför amorteringskrav eller nåt annat.
Om det blir behov av att kyla ner marknaden ytterligare tror jag att man inför nån slags begränsning av avdragsrätten.
Som sagt, idag får man ta max 85% i bottenlån. Vill man låna mer får man ta ett blancolån och där brukar det vara amorteringskrav.loffes skrev:
Men om ett amorteringskrav skulle knäcka din ekonomi måste man fråga sig om du inte har lånat mer än du klarar av.
Jag hörde Jan Björklund på radion häromdagen. Jag vet inte om han "försa sig". Men flera gånger under intervjun så sa han att man får titta på andra åtgärder "om bubblan växer sig större". Märk väl, inte: "om vi har en bubbla". 
Nu är i slutet på Januari...Nyfniken skrev:
Inget topplån, bottenlånsränta på hela beloppet, 89% belåningsgrad utan blanco på grund av att vi fick lånelöftet innan bolånetaket infördes. Nordeas förslag var att vi skulle amortera ner till 75% på 15 år först, men sen ändrade vi till 30 då vi ville ha lite mer att röra oss med nu i början när det är en massa stora dyra kostnader med trädgård och sådant. Bättre att i så fall höja amorteringen om några år.
Amorteringskraven gäller väl enbart vid nytecknade lån, eller?Nyfniken skrev:Amorteringskrav ner till 85% är väl redan en realitet idag. Bolån tecknas inte på mer än 85% och amorteringsfria topplån existerar väl inte? Eller tänker du på vad som händer vid ett prisfall på fastigheter?
Frågan är om det är någon som belånar ett 5-miljoner-kronors-hus så hårt idag (>85%)? Köper man ett så dyrt hus så har man med största sannolikhet redan ägt sin bostad ett tag, och man ska ju vara bra klumpig om man inte hunnit samla på sig en ordentlig kaka eget kapital på den tiden med den värdeutveckling vi har haft.
Ang prisfall tänker du på belåningsgraden då eller?
Nu var ju inte 5 Mkr kåken mitt exempel utan jonmos och jag hade samma tankar som du har att skaffar man sig en 5 mille kåk så finns det säkert reserver som kan gå att realisera om det skulle knipa.
Nu var det ju inte en diskussion om att unvidka någon bubbla även om en amortering är ett sätt att unvikda den. Utan, som nämnts ovan, ett replik på jonmo´s exempel.lurk12345 skrev:Problemet med amorteringskrav är att det är ganska lätt att kringgå.
Se tex här [länk] en diskussion om att undvika bostadsbubblan. (Jag har redan länkat till artikeln en gång [länk] . Om du upplever att folk inte är intresserade av att diskutera kan det bero på att det inte var så länge sen frågan tröskades igenom förra gången.)
I somras infördes bottenlånetaket. Basel III kom vid årsskiftet och räntorna är på väg upp. Jag tror man avvaktar effekterna av de här sakerna innan man inför amorteringskrav eller nåt annat.
Om det blir behov av att kyla ner marknaden ytterligare tror jag att man inför nån slags begränsning av avdragsrätten.
Som sagt, idag får man ta max 85% i bottenlån. Vill man låna mer får man ta ett blancolån och där brukar det vara amorteringskrav.
Men om ett amorteringskrav skulle knäcka din ekonomi måste man fråga sig om du inte har lånat mer än du klarar av.
Basel III var jag nog den som först uppmärksammade om att det skulle fördyra bolånen:
http://www.byggahus.se/forum/priser...97-allmaen-diskussion-om-boraentor-5.html#142
Det här handlar inte om min situation. Är inte 30, har inget 5 Mkr hus, är inte fullbelånad utan var ett svar om att amortera 100% av ett bolån ner till 0% på 30 år.
Men min ekonomin skulle ju inte slå volter av glädje om nu banken ringde och sa att
"-Hej, du ska vara skuldfri om 30år!"