3 192 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur klara energikrav för permanenthusstandard??
Hej! Vi funderar på att bygga ett fritidshus i Lysekils kommun. Där tomten ligger kräver kommunen av någon anledning att husen byggs enligt permanenthusstandard. Mitt problem: hur bygger man ett fritidshus på ca 60 m2 byggyta med permanenthusstandard utan att det kostar skjortan? Vi hade ju inte precis budgeterat för bergvärme, snarare endast el o kanske luftvärmepump eftersom vi bara kommer vara där sommartid. Är det omöjligt? Tror ni att det är enklare att hålla sig reglerna för u-värden på resp husdel eller hur gör man för att klara kravet på 55 kWh per m2 o år, det är ju väldigt lite? Eller måste vi bygga ett hus på mindre än 50 för att slippa dessa regler helt...?
Någon som har nåt klokt råd?
Tacksam för synpunkter!
Någon som har nåt klokt råd?
Tacksam för synpunkter!
Tack för era svar. Nej vi vill absolut inte investera i bergvärme, hade hoppats en luftvärmepump skulle räcka - men vet bara inte hur man räknar ut så att man vet om det uppfyller energikraven? @ larsbj - ska räkna lite på det, tror också det är det enklaste sättet. Men jag hittade också att om byggytan håller sig under 60 m2 tror jag det var, så hamnar man i en "bättre" klass när det gäller energikraven, alltså 110 istället för 55 kWh/m2 vilket kanske är lättare att klara med bara luftvärmepump?? Hade ju hoppats slippa lägga pengar på vattenburet värmesystem för ett så litet hus...
Klicka här för att svara