18 189 läst ·
109 svar
18k läst
109 svar
Hur klamrar man ett U snyggt?
8 diametrar är för böjning under installation. 4 är den slutliga installationen. Dit får den böjas en gång. Varför skulle det finnas en max radie?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
”<br/>” betyder radbrytning i HTML (tyvärr ingår det inte i elinstallationsunderlagen…)
De anger 8xD, men 4xD vid slutmontering, antar att man syftar på ”sista” böjen?
D kan ju betyda vad som helst, någon som har någon idé? 😂
De anger 8xD, men 4xD vid slutmontering, antar att man syftar på ”sista” böjen?
D kan ju betyda vad som helst, någon som har någon idé? 😂
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag har aldrig mätt böjradien utan går på känn... Mina böjar tror jag brukar bli lite vidare än vad andra gör. EXLQ vill gärna bli lite platt om den böjs för mycket. Men avsaknaden av fyllning gör samtidigt att den kan böjas lite mer. Dock inte lika mycket som EXQ som inte har aluminiummanteln, utan minst 50% större böj.R Runaljod skrev:Clas Ohlson säljer Amokabel, men varken Clas Ohlson eller tillverkaren anger tillåten böjradie.
Någon som känner data för aktuell kabel?
Hur hanterar ni kabeln, när det saknas relevant info? Finns det en säker radie att förhålla sig till, eller uppfattas tillverkarens minvärde mer som en lös rekommendation.
Särskilt med tanke på pseudodebatten om r20.
Ja, Amokabel är ett budgetfabrikat vilket kan spela in.
Det är mer praktiskt för alla att vara tydlig och lättförståelig från början. Att behöva hålla på och fråga om detaljer som kunde meddelats förståeligt är mycket tröttsamt och gör att ignorerar kommentaren.Hep skrev:
Med tanke på Din fråga och Din lösning bör Du avstå helt att installera belysningen.Fairlane skrev:
[bild]
Jag tänker mig något i stil med detta, där blå rektangel är lampan, svart är kabel och röd är klamrar.
Är det rätt placering av klamrar?
Jag tänker att x är någonstans i storleksordningen 5-10 cm, dvs först rakt ut x cm, sen påbörja bågen.
Drakas EXQ-Pure har en bockningsradie på 4xD vid förläggning. Jag tolkar det som att r i bilden ska vara minst 4xD där D är kabels ytterdiameter, i detta fall 8,2 mm, dvs avståndet mellan den vänstra vertikala och den högra vertikala ska inte vara mindre än 8*8,2 = 65,6 mm. Är det korrekt uppfattat?
Gällande val av kabel, EXQ Pure eller EXLQ så undrar jag vad det är för skillnad i första hand och var jag hittar en vettig EXLQ i butik, inte Ahlsell eller liknande som jag inte har konto hos. Draka verkar inte ha EXLQ enligt sin sida, men finns på Bauhaus, dock bara som 4-ledare och 5-ledare.
Behörig elektriker ska utföra detta.
Absolut är det så. Men det har inget som helst att göra med det vi kommenterade. Så lägg av själv nu.TRJBerg skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Eftersom vi har gått från en halvcirkel till 2 radier så kan det va relevant och diskutera tillåten Måttjämkning iaf.richardtenggren skrev:
Den här diskussionen börjar bli allt mer bisarr. Berätta för mig varför det här forumet ska vara annorlunda än den vanliga världen.TRJBerg skrev:
Jag tycker att det verkar rätt dumt om någon i ett vanligt snack runt ett fikabord på jobbet tar på sig rollen som begriplighetsdomare och plötsligt avbryter samtalet för att säga "Stopp och belägg. Nu kanske det blev lite otydligt här. Jag förstod visserligen vad som sades och egentligen bryr jag mig inte, men som självutsedd ordningsperson måste jag ändå be om ett förtydligande. Det kanske är någon här som inte fattade riktigt, men väljer att inte säga det. Seså - kläm ur dig en bättre förklaring nu."
Självklart är det bra att vara tydlig. Där är vi helt överens. Lika självklart är det för mig, och för de flesta andra skulle jag tro, att den som tycker att något är obegripligt ber om ett förtydligande. Det är inte krångligare än så. Varken här eller "på riktigt".
Du är som vanligt sund även i dessa trådar som tidigt lämnar det jordiska. Rent konkret praktiskt kan man aldrig orsaka några problem oberoende r=x eller R=x eller någon annan mer esoterisk definition om kabeln ligger fritt och är av typen installation area 1.5, 2.5. Skulle den mot förmodan i fallet denna tråden tar upp komma ut i ett hål med liknande diameter som kabeln och sen knäckas där är det givetvis möjligt att skapa fel.Bo.Siltberg skrev:
Jag har aldrig mätt böjradien utan går på känn... Mina böjar tror jag brukar bli lite vidare än vad andra gör. EXLQ vill gärna bli lite platt om den böjs för mycket. Men avsaknaden av fyllning gör samtidigt att den kan böjas lite mer. Dock inte lika mycket som EXQ som inte har aluminiummanteln, utan minst 50% större böj.
Ja, Amokabel är ett budgetfabrikat vilket kan spela in.
Tillverkares anvisningar är som så ofta inte ens värda att aktivt hiva på soptippen. Hör mest hemma på forumets avdelning tex juridik där man leker med ord på sandlådenivå.
Varför inte låta bli att vara obegriplig?Hep skrev:
Den här diskussionen börjar bli allt mer bisarr. Berätta för mig varför det här forumet ska vara annorlunda än den vanliga världen.
Jag tycker att det verkar rätt dumt om någon i ett vanligt snack runt ett fikabord på jobbet tar på sig rollen som begriplighetsdomare och plötsligt avbryter samtalet för att säga "Stopp och belägg. Nu kanske det blev lite otydligt här. Jag förstod visserligen vad som sades och egentligen bryr jag mig inte, men som självutsedd ordningsperson måste jag ändå be om ett förtydligande. Det kanske är någon här som inte fattade riktigt, men väljer att inte säga det. Seså - kläm ur dig en bättre förklaring nu."
Självklart är det bra att vara tydlig. Där är vi helt överens. Lika självklart är det för mig, och för de flesta andra skulle jag tro, att den som tycker att något är obegripligt ber om ett förtydligande. Det är inte krångligare än så. Varken här eller "på riktigt".