Hej igen, kom å tänka på Blindnits förslag med att kapa ur bitar å sedan bocka det. Har gassvets så jag kan värma för handbockning. Hur kapar man då ur bitarna för att få en rundare böj så sotet ej fastnar? (Just det, rökrör jag skall bygga!)'

Gällande kapa ur bitar känner jag mig som ett dagisbarn :S )

Tackar!

Fick en ny fråga ovan genom "Blindnit" som ni verkar missat idag. Är därför fräck å påminner om den :)

"...Borde gå att få till rätt snygga krökar genom att skära ut skivor genom nästan hela röret men lämna en bit på ytterkröken och sen bocka till det på frihand."

Sistnämnda förslaget ger ju bara hälften så mkt svetsning jmf med att bygga 90g böjen i fyra delar alt tre delar. Hur räknar jag ut ungefärligt hur stora bitar jag skall kapa för att få en rundare böj så sotet ej fastnar? (Just det, rökrör jag skall bygga!)

(Gällande räkna på hur kapa ur bitar känner jag mig som ett dagisbarn :S )

Sett att här finns många ingenjörer!!! Fick en länk med trigonometriska begrepp jag ej hört talas om innan :wow: Hur som var det tipset fin fint, ja, den enkla varianten utan de nya begreppen å formlerna då :blushing:

Tackar!

I princip samma beskrivning som vojma gav, fast mer detaljerat och steg för steg.
Se sid 3-4 i bifogad länk.
http://ncm.gu.se/media/namnaren/fulltextpdf/81-82/nr_3/5659_81-82_3.pdf

Alternativt modellera upp röret i ett 3D-CAD program som klarar rörutbredning. Det är nog den metod jag skulle göra idag även om jag gjorde min första manuella plåtutbredningar av runda och fyrkantiga rör som mötte varandra med olika vinklar för 25 år sedan. Men det är nog mest för att jag blivit lite lat med åren...

Hej Hecke, tjusig beskrivning den med, lite enklare med bilder för en som aldrig räknat på geometri mer än för att det ingick i gymnasiet. Tänkte inte då att jag skulle bygga skorsten... Attans att läraren inte motiverade mig med, typ, "Kära du, en vacker dag står du där å skall bygga ex. en skorsten. Ja, du är ju en donare så kommer du att göra. Tänk dig då in i den situationen å utgå från den i räkneexemplena". Då hade jag ju kunnat detta som jag kan gånger tabellen :P

Någon som har något liknande men gällande att kapa ur skivor för att bocka ihop i 3 eller 4 steg för rundare böj. Blir mindre svetsning då samt kapning.

Tack så länge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.