20 604 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Hur kapa rör i grövre diameter i 45g på frihand?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Hej, ja, hur gör man om man inte har tillgång till en metallkap som klarar ett rörs diameter, 150mm?
Vill ha fina 45graders kanter då röret skall vinklas 90grader två ggr så jag dels behöver såga så lite som möjligt och dels kan återanvända rörändarna. (Röret skall vinklas 90grader horisontelt ca 1m sedan vinklas igen 90grader vertikalt. Gör jag rätt blir det bara 2 kapningar + ja, rätt längd på första vertikala biten).
Tänker mig att det bör att gå rita runt röret i 45grader på något sätt som man gör när man sågar plant gods i 45grader på något vänster som jag inte tänkt på tidigare eller nog sett någon göra
Tackar!
Vill ha fina 45graders kanter då röret skall vinklas 90grader två ggr så jag dels behöver såga så lite som möjligt och dels kan återanvända rörändarna. (Röret skall vinklas 90grader horisontelt ca 1m sedan vinklas igen 90grader vertikalt. Gör jag rätt blir det bara 2 kapningar + ja, rätt längd på första vertikala biten).
Tänker mig att det bör att gå rita runt röret i 45grader på något sätt som man gör när man sågar plant gods i 45grader på något vänster som jag inte tänkt på tidigare eller nog sett någon göra
Tackar!
Låt mig bortse från vad du skall ha det till (två skarpa 90 graders hörn är mycket sämre än ett par köpta 45 graders böjar), plus att sätta ihop det tätt kommer att bli mycket svårt om inte du har väldigt tjockt gods att svetsa i.PeterNacka skrev:Hej, ja, hur gör man om man inte har tillgång till en metallkap som klarar ett rörs diameter, 150mm?
Tackar!
Sågande görs nog lättast med en vanlig gerlåda. Tre långa träbitar, hopsatta till ett "U". Två av bitarna har försågade spår som går 45 grader mot botten (den tredje träbiten). Träbitarna sticker ut bakom botten för att de skall förbli stabila trots spåret. Håll botten mot röret och sågen i spåret, och du får 45 grader mot rörets riktning. Håll ett vattenpass mot ena sidan av träbitarna när du spänner fast dem på röret, och du får ett kap som är i rätt plan mot röret.
--- Mats ---
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Hej Mats,
Bygga låda som gäller, ja, godset är 2.5mm tjockt. Blir lite tufft å såga det för hand om man är halvt invalidiserad som jag
Två 45g böjar, läste det inatt oxå gällande rökrör, varför inte en två vackert bockade/gjutna 90g böjar i samma material? Låter dyrare med då 4x45g böjar än 2x90g böjar, vad är det jag missar i det hela?
Tack!
P
Bygga låda som gäller, ja, godset är 2.5mm tjockt. Blir lite tufft å såga det för hand om man är halvt invalidiserad som jag
Två 45g böjar, läste det inatt oxå gällande rökrör, varför inte en två vackert bockade/gjutna 90g böjar i samma material? Låter dyrare med då 4x45g böjar än 2x90g böjar, vad är det jag missar i det hela?
Tack!
P
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Fundering kring sågning av rör i 90g utan geirlåda eller gereringssåg eller hur det nu stavas
Finns det inga mallar att köpa för sådant som avser sågning mellan 100-300mm som man kan spänna runt röret och rita upp fin linje och då ger fin kant som man kan rita längs röret för att sedan kapa med vinkelslipen.
Annan fundering, gassvetsning med lod i syrafast material på syrafaströr utan flussmedel, är det möjligt???
Lod för syrafast material för Tigning, går det att använda för gassvetsning? (Tänker på om temperaturen är för låg vid gassvetsning. Tigsvetsen går ju att ställa in från svagt, ex 800g för aluminium till rostfritt a flera tusen grader).
Tackar!
Annan fundering, gassvetsning med lod i syrafast material på syrafaströr utan flussmedel, är det möjligt???
Lod för syrafast material för Tigning, går det att använda för gassvetsning? (Tänker på om temperaturen är för låg vid gassvetsning. Tigsvetsen går ju att ställa in från svagt, ex 800g för aluminium till rostfritt a flera tusen grader).
Tackar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Peter, gas och rostfritt har jag för mig inte hör ihop, undantaget då hårdlödning och det är ingen höjdare heller.
Rostfritt svetsas endera med TIG eller med pinne och bågsvets.
Man ställer inte in någon "temperatur" på en TIG, Aluminium svetsas med växelström och mycket ström då alu leder bort så mycket av tillförd effekt.
RF svetsas med likström, då RF inte leder värme så bra behövs relativt låg effekt.
Fortfarande Holmsund? Är ditt rör i bärbart format så finns det en mycket duktig svetsare i Umeå. Protte
Rostfritt svetsas endera med TIG eller med pinne och bågsvets.
Man ställer inte in någon "temperatur" på en TIG, Aluminium svetsas med växelström och mycket ström då alu leder bort så mycket av tillförd effekt.
RF svetsas med likström, då RF inte leder värme så bra behövs relativt låg effekt.
Fortfarande Holmsund? Är ditt rör i bärbart format så finns det en mycket duktig svetsare i Umeå. Protte
Gör en 45-graders mall, som du kan mäta på röret med.
Sedan kan du med ögonmått rita ut ungefär hur du ska kapa röret.
Med hjälp av mallen slipar du sedan röret i dimension.
Sedan kan du lägga en pappbit utanpå röret, där du ritar upp mallen för hur de tre andra rörbitarna ska kapas.
Sedan kan du med ögonmått rita ut ungefär hur du ska kapa röret.
Med hjälp av mallen slipar du sedan röret i dimension.
Sedan kan du lägga en pappbit utanpå röret, där du ritar upp mallen för hur de tre andra rörbitarna ska kapas.
Linda ett papper runt röret, A4 eller A3, se till att sidorna möts. Där har du en mall för 90graders rak kapning...
För grader så kan du kapa en långsida på ditt papper, från mitten och ut till vardera kortsidan i valfri vinkel, linda runt röret, se till att bakkanterna möts alternativt att kortsidorna ligger parallellt, rita av, såga.
För grader så kan du kapa en långsida på ditt papper, från mitten och ut till vardera kortsidan i valfri vinkel, linda runt röret, se till att bakkanterna möts alternativt att kortsidorna ligger parallellt, rita av, såga.
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Tackar för tipsen! Skall prova dem genast. Fick ett annat förslag oxå jag kan tipsa om.
Man tar diametern/2 så får man höjden/hypotenusan på 45g. Sedan kom jag på att man kan ta ett styvare material som är böjbart och vira mellan höjden och kanten som man ritar kring. Då får man 45g fin markering runt röret så en vinkelslip kan användas
Nu är kl så mkt å jag har annat å göra ikväll så lämnar bort det imån :S
Men bra att veta till framtiden.
Tack allihopa!
Man tar diametern/2 så får man höjden/hypotenusan på 45g. Sedan kom jag på att man kan ta ett styvare material som är böjbart och vira mellan höjden och kanten som man ritar kring. Då får man 45g fin markering runt röret så en vinkelslip kan användas
Nu är kl så mkt å jag har annat å göra ikväll så lämnar bort det imån :S
Men bra att veta till framtiden.
Tack allihopa!
http://www.scribd.com/doc/40544608/90gradersboj
Gör en mall enligt nedan:
1 - Drag en cirkelbåge som är samma som rörets ytterdiameter
2 - Markera "kl 12" (högst upp på cirkelbågen, tänk på klockan)
3 - Använd passare med samma radie som i punkt 1. Sätt passaren i "kl 12-punkten" och dra ett litet sträck över cirkelbågen vid kl 2 och kl 10.
4 - Flytta passaren till kl 9 och gör samma som ovan kl 11
5 - Flytta passaren till kl 3 och markera kl 1
6 - Drag ett 45 gradigt sträck från några cm från kl 9
7 - Drag 7 lodräta sträck (från kl 9 tom kl 3) upp till det 45-gradiga sträcket.
8 - Drag 13 lodräta sträck. Mellanrummet mellan sträcken ska vara: [rörets diameter] x pi / 12
9 - Börja med "kl 12-punktens" skärningspunkt mot det 45 gradiga sträcket. Drag en vågrät linje till den 1:a, 7:e och 13:e lodräta linjen
10 - Fortsätt med "kl 1-punktens" skärningspunkt mot det 45 gradiga sträcket. Anslut mot den 2:a och 6:e lodräta linjen.
11 - Gör likadant med resterande punkter.
12 - Sammanbind punkterna så att du får en perfekt vågform
13 - Klipp ut mallen och linda den runt röret och märk av med lämplig penna/krita
Gör en mall enligt nedan:
1 - Drag en cirkelbåge som är samma som rörets ytterdiameter
2 - Markera "kl 12" (högst upp på cirkelbågen, tänk på klockan)
3 - Använd passare med samma radie som i punkt 1. Sätt passaren i "kl 12-punkten" och dra ett litet sträck över cirkelbågen vid kl 2 och kl 10.
4 - Flytta passaren till kl 9 och gör samma som ovan kl 11
5 - Flytta passaren till kl 3 och markera kl 1
6 - Drag ett 45 gradigt sträck från några cm från kl 9
7 - Drag 7 lodräta sträck (från kl 9 tom kl 3) upp till det 45-gradiga sträcket.
8 - Drag 13 lodräta sträck. Mellanrummet mellan sträcken ska vara: [rörets diameter] x pi / 12
9 - Börja med "kl 12-punktens" skärningspunkt mot det 45 gradiga sträcket. Drag en vågrät linje till den 1:a, 7:e och 13:e lodräta linjen
10 - Fortsätt med "kl 1-punktens" skärningspunkt mot det 45 gradiga sträcket. Anslut mot den 2:a och 6:e lodräta linjen.
11 - Gör likadant med resterande punkter.
12 - Sammanbind punkterna så att du får en perfekt vågform
13 - Klipp ut mallen och linda den runt röret och märk av med lämplig penna/krita
Jag hade spänt upp röret i 45 grader sen använt mitt fina laserpass från Black and Decker för att rita en linje 
Hur noga blir det när man ska dit med en vinkelslip och skära sen?
Sen vet jag inte vad du ska ha röret till men som redan sagts så är mindre krökar oftast att föredra.
Borde gå att få till rätt snygga krökar genom att skära ut skivor genom nästan hela röret men lämna en bit på ytterkröken och sen bocka till det på frihand.
Hur noga blir det när man ska dit med en vinkelslip och skära sen?
Sen vet jag inte vad du ska ha röret till men som redan sagts så är mindre krökar oftast att föredra.
Borde gå att få till rätt snygga krökar genom att skära ut skivor genom nästan hela röret men lämna en bit på ytterkröken och sen bocka till det på frihand.
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Ojojojoj, snyggt! dock läst överallt nu att man skall göra 90g böjen i minst två delar annars fastnar sotet så självdraget blir förstört :S Så hur gör man då
(Skall lämna in har jag nu förstått för sågning men kul å veta samt bör veta vad jag skall ge dem för instruktioner!)
Laborerade med några rördelar nu, verkar bli fyra delar som skall svetsas, kan det stämma å då 90g/4=22,5g? (Känner mig som en lågstadie elev men va f-n
)
Var å kikade på 90g böjar idag, 700kr st för syrafast i å då 50cm långt gods, känns lite surt med 1400kr löpmetern för att få fin böj men kanske inte är så dumt ändå...
Love snygga uträkningar å kluriga lösningar!
Tackar!
Laborerade med några rördelar nu, verkar bli fyra delar som skall svetsas, kan det stämma å då 90g/4=22,5g? (Känner mig som en lågstadie elev men va f-n
Var å kikade på 90g böjar idag, 700kr st för syrafast i å då 50cm långt gods, känns lite surt med 1400kr löpmetern för att få fin böj men kanske inte är så dumt ändå...
Love snygga uträkningar å kluriga lösningar!
Tackar!
Redigerat: