Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F frasen_36 skrev:
Hur vet du att de är "ja-sägare"??
Hur vet du att de inte tycker likadant?
Därför om deras militär inte bara bestod av ja-sägare utan personer med kritiskt tänkande så hade Ryssland haft en fungerande stridsapparat, vilket bevisats de inte har.
 
P pmd skrev:
Taktiska kärnvapen behöver inte träffa så jättenoga för att ha bra stridseffekt. Det viktigaste är att man inte träffar sina egna.
Ryssarnas "precisionsvapen" har träffat lite överallt om man ska tro rapporterna. Även egna.
Lite roligt att ryssland visats sig vara Nordkorea i lite större skala, det trodde nog ingen.
 
  • Arg
frasen_36
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför om deras militär inte bara bestod av ja-sägare utan personer med kritiskt tänkande så hade Ryssland haft en fungerande stridsapparat, vilket bevisats de inte har.
Putin har under flera år omgett sig med folk som dels har samma åsikter och ja sägare.

Detta är en dålig utveckling men bra för omvärlden.. Då deras uppfattning inte delas av det stora antalet.
 
Maskintok skrev:
Putin har under flera år omgett sig med folk som dels har samma åsikter och ja sägare.

Detta är en dålig utveckling men bra för omvärlden.. Då deras uppfattning inte delas av det stora antalet.
Ja det är ju väldigt tur. Annars hade han haft en slagkraftig armé

Sedan ska vi inte glömma att Ryssland har en BNP 3 gånger Sverige. Det är inte en ekonomisk stormakt. De har inte kapacitet att matcha NATO stridsmässigt
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det är ju väldigt tur. Annars hade han haft en slagkraftig armé
Ja iallafall en med god moral och stridlyst...
Nu har han en armé som inte fattar varför de skulle in i Ukraina och kriga när de nyss var på övning..
Detta kan också visa på att den armé som än så länge strider är ung och oerfaren..

Det första man gör är ju inte att sätta in eliten först.. den krossar man med senare.. när man nött ner fienden lite mer..
 
Maskintok skrev:
Nja.. Då får nog presidenten tänka lite på sina ord...
Vad menar du?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det är ju väldigt tur. Annars hade han haft en slagkraftig armé

Sedan ska vi inte glömma att Ryssland har en BNP 3 gånger Sverige. Det är inte en ekonomisk stormakt. De har inte kapacitet att matcha NATO stridsmässigt
Jo hur det än är så börjar man nu inse hur blåögda man är i väst.

"We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best
Poland and the Baltic states understand the Kremlin better than Western governments, but found their warnings about Putin ignored"
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/

Sen har man med säkerhet nu gått över smärtgränsen för mänskligt lidande....
 
P
F fribygg skrev:
Vad menar du?
hört och läst i annat än just svenska medier?
att kritisera väst för uteblivet stöd var milt..
Sedan så skrev jag tidigt att väst lovat Ukraina saker men det skulle jag inte ha gjort.. tydligen så har även presidenten uppfattat det på samma sätt..

Eller så tolkade han fel totalt..Vilket jag inte tror på.
 
Maskintok skrev:
hört och läst i annat än just svenska medier?
att kritisera väst för uteblivet stöd var milt..
Sedan så skrev jag tidigt att väst lovat Ukraina saker men det skulle jag inte ha gjort.. tydligen så har även presidenten uppfattat det på samma sätt..

Eller så tolkade han fel totalt..
Jag försöker följa BBC och SR rapportering, cornucopia.se är i mitt tycke den bästa svenska källan och slår SVT med hästlängder.

Du skriver "att kritisera väst för uteblivet stöd var milt.." det är inte lätt att förstå vad du menar med de orden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag försöker följa BBC och SR rapportering, cornucopia.se är i mitt tycke den bästa svenska källan och slår SVT med hästlängder.

Du skriver "att kritisera väst för uteblivet stöd var milt.." det är inte lätt att förstå vad du menar med de orden.
tydligen så finns det på bland annat darknet och viss redigerad variant på youtube klipp där presidenten säger sig ha fått kontrakt på att USA och Storbritannien skulle ha skickat soldater och flygplan för att dels stöda armen men också för att skydda civila i landet..

samt att nato skulle ha ställt sig i Polen beredd för att möta hotet från Ryssland.

Detta är en liten del av allt som finns.
Och i vår media så kan man läsa att presidenten är besviken över det uteblivna stöd som han blivit lovad.
 
HUu gick det för Anonymous lyckades de göra någon skada på ryssland? Det är ju fakitskt bra exempel på vad vanliga människor kan göra
 
P
P paralun skrev:
Jag tror de ryska generalerna är mer skolade i slaget om Stalingrad/Volgograd.
Av det slaget kan man dra samma lärdom som av de fälttåg jag nämnde i inlägg #218. I alla tre fallen blev försörjningslinjerna för tunna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ryssarnas "precisionsvapen" har träffat lite överallt om man ska tro rapporterna. Även egna.
Lite roligt att ryssland visats sig vara Nordkorea i lite större skala, det trodde nog ingen.
Ryska pansarvagnar tycks dock vara ganska träffsäkra när de skjuter på civila bilar.
Den som brukar ha svårt att somna på kvällen bör inte se den här videon.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-skjuter-ryska-pansarvagnen-sonder-bilen/
 
P
P paralun skrev:
(Call of Duty-spelen är då hämtat från "slaget om stalingrad" och blodiga gatustrider och dit vill nog inte de ryska generalerna)
Det kanske stämmer. Troligen kommer ryssarna att skjuta sönder städerna först så att de slipper gatustrider.
Maskintok skrev:
Annars så är groznyj mer trolig referens..
Tjetjenienkriget är något som sitter djupt i själen hos den ryska armen..
Ja, Groznyj bombades till stora delar till ruiner. Den taktiken tror jag att vi kommer att få se mer av i Ukraina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.