28 104 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
framför allt så gick det åt en massa soldater från början innan ryssarna valde att jämna städer med marken...P pmd skrev:
Vi börjar se att ryssen nu väljer samma dåliga taktik vad det gäller att undvika civila offer... För ryssen finns bara fiender..
civila får en chans sedan anses de fientliga..
De är skoningslösa om de har den moralen som de hade under Sovjet...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.AndersMalmgren skrev:
funkade inte på 1700 talet heller utan allierade...Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
i övrigt håller jag med.
Njau, det fungerade väl inte på 1700-talet och det var väl då vi insåg det meningslösa med krig.Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Karl XII
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII
Vi hade ju själva härjat runt i Europa....
Sverige hade gjort sig ett rejält namn på kartan och våra Karoliner satte skräck i många fiender.. Men så kom de fega officerarna.. och dåliga kungar.. dvs otaktiska.. under vårt deltagande i det 30 åriga kriget blev Svearike känt för hela Europa och ut över världen.P paralun skrev:
Jo plus inbördeskrig och ett evigt krigande med Danmark tidigare århundraden.Maskintok skrev:
Inte särskilt ärofullt!.... man kom ju sedan underfund med att det inte var värt allt lidande.
Så det är vår sorgliga historia.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
”Skicka gärna motorsågar och ambulanser”
Nu flödar världens hjälp in i krigets Ukraina. Alla vill stötta – och mycket kommer fram till människor i utbombade städer. SvD har följt hjälparbetet på plats i södra Ukraina, där det största behovet är något helt annat än kläder.
https://www.svd.se/skicka-garna-ambulanser-och-motorsagar
Nu flödar världens hjälp in i krigets Ukraina. Alla vill stötta – och mycket kommer fram till människor i utbombade städer. SvD har följt hjälparbetet på plats i södra Ukraina, där det största behovet är något helt annat än kläder.
https://www.svd.se/skicka-garna-ambulanser-och-motorsagar
De kom fram till gränsen 5 mars =) Ett par av svenskarna som körde var därfrån jag bor.Boilerplate4U skrev:
Falck donerar 30 ambulanser till stöd i Ukraina, Moldavien och Polen (emergency-live.com)

Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Ja då hinner vapnen verkligen komma till nytta i tid.Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Vi tycker uppenbarligen väldigt olika, jag anser att vi bör stödja Ukraina på alla de sätt vi kan, hjälper vi inte folk som invaderas kan vi inte heller hoppas att någon kommer att hjälpa oss om och när det behövs.Magnus E K skrev:
Vi har valt riksdagen och behöver alltså inte hålla på och folkomrösta och riskera långbänk av frågan, hjälpen behövs NU!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Vad är "till nytta"? Ryssarna blir så rädda att de backar och ger upp? Mer troligt att kriget förlängs och allas lidande ökar. Vapentillverkarna blir glada när alla förbrukade och förskingrade vapen ska ersättas.AndersMalmgren skrev:
Tydligen är alla riksdagspartier för detta (vänsterpartiet ändrade sig). Hoppas alla som tycker att vi ska fortsätta vara neutrala kommer ihåg detta i september och röstar på något av alla partier utanför riksdagen.
Nja.F fribygg skrev:Vi tycker uppenbarligen väldigt olika, jag anser att vi bör stödja Ukraina på alla de sätt vi kan, hjälper vi inte folk som invaderas kan vi inte heller hoppas att någon kommer att hjälpa oss om och när det behövs.
Vi har valt riksdagen och behöver alltså inte hålla på och folkomrösta och riskera långbänk av frågan, hjälpen behövs NU!
Skicka humanitär hjälp. Gubbjäveln hotar oss och vi retar bara upp honom mer om vi skickar vapen.
Ni som vill kriga kan åka till ambassaden asap och anmäla intresset, det är helt frivilligt.
Vi kommer inte få så värst mycket hjälp heller.
