Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
"Bara skicka några piloter" "Lätt att bemästra"

Lätt att snacka om att folk ska pysa ner om man slipper själv, eller hur?
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det kanske stämmer. Troligen kommer ryssarna att skjuta sönder städerna först så att de slipper gatustrider.

Ja, Groznyj bombades till stora delar till ruiner. Den taktiken tror jag att vi kommer att få se mer av i Ukraina.
framför allt så gick det åt en massa soldater från början innan ryssarna valde att jämna städer med marken...
Vi börjar se att ryssen nu väljer samma dåliga taktik vad det gäller att undvika civila offer... För ryssen finns bara fiender..
civila får en chans sedan anses de fientliga..

De är skoningslösa om de har den moralen som de hade under Sovjet...
 
Magnus E K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
funkade inte på 1700 talet heller utan allierade...

i övrigt håller jag med. (y)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Njau, det fungerade väl inte på 1700-talet och det var väl då vi insåg det meningslösa med krig.
Karl XII
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII
Vi hade ju själva härjat runt i Europa....
 
P
P paralun skrev:
Njau, det fungerade väl inte på 1700-talet och det var väl då vi insåg det meningslösa med krig.
Karl XII
[länk]
Vi hade ju själva härjat runt i Europa....
Sverige hade gjort sig ett rejält namn på kartan och våra Karoliner satte skräck i många fiender.. Men så kom de fega officerarna.. och dåliga kungar.. dvs otaktiska.. under vårt deltagande i det 30 åriga kriget blev Svearike känt för hela Europa och ut över världen.
 
  • Älska
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Sverige hade gjort sig ett rejält namn på kartan och våra Karoliner satte skräck i många fiender.. Men så kom de fega officerarna.. och dåliga kungar.. dvs otaktiska.. under vårt deltagande i det 30 åriga kriget blev Svearike känt för hela Europa och ut över världen.
Jo plus inbördeskrig och ett evigt krigande med Danmark tidigare århundraden.
Inte särskilt ärofullt!.... man kom ju sedan underfund med att det inte var värt allt lidande.
Så det är vår sorgliga historia.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo plus inbördeskrig och ett evigt krigande med Danmark tidigare århundraden.
Inte särskilt ärofullt!.... man kom ju sedan underfund med att det inte var värt allt lidande.
Så det är vår sorgliga historia.
sorglig?
Kan jag inte se..
Jag är stolt över Sveriges historia och minnen.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sorglig?
Kan jag inte se..
Jag är stolt över Sveriges historia och minnen.
Det ska man vara
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Boilerplate4U
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
”Skicka gärna motorsågar och ambulanser”

Nu flödar världens hjälp in i krigets Ukraina. Alla vill stötta – och mycket kommer fram till människor i utbombade städer. SvD har följt hjälparbetet på plats i södra Ukraina, där det största behovet är något helt annat än kläder.

[länk]
De kom fram till gränsen 5 mars =) Ett par av svenskarna som körde var därfrån jag bor.

Falck donerar 30 ambulanser till stöd i Ukraina, Moldavien och Polen (emergency-live.com)
Falck-Ambulance-Ukraine-Ucraina-Poland-Moldova-1.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Utdelning och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Ja då hinner vapnen verkligen komma till nytta i tid.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Vi tycker uppenbarligen väldigt olika, jag anser att vi bör stödja Ukraina på alla de sätt vi kan, hjälper vi inte folk som invaderas kan vi inte heller hoppas att någon kommer att hjälpa oss om och när det behövs.
Vi har valt riksdagen och behöver alltså inte hålla på och folkomrösta och riskera långbänk av frågan, hjälpen behövs NU!
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja då hinner vapnen verkligen komma till nytta i tid.
Vad är "till nytta"? Ryssarna blir så rädda att de backar och ger upp? Mer troligt att kriget förlängs och allas lidande ökar. Vapentillverkarna blir glada när alla förbrukade och förskingrade vapen ska ersättas.

Tydligen är alla riksdagspartier för detta (vänsterpartiet ändrade sig). Hoppas alla som tycker att vi ska fortsätta vara neutrala kommer ihåg detta i september och röstar på något av alla partier utanför riksdagen.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vi tycker uppenbarligen väldigt olika, jag anser att vi bör stödja Ukraina på alla de sätt vi kan, hjälper vi inte folk som invaderas kan vi inte heller hoppas att någon kommer att hjälpa oss om och när det behövs.
Vi har valt riksdagen och behöver alltså inte hålla på och folkomrösta och riskera långbänk av frågan, hjälpen behövs NU!
Nja.
Skicka humanitär hjälp. Gubbjäveln hotar oss och vi retar bara upp honom mer om vi skickar vapen.
Ni som vill kriga kan åka till ambassaden asap och anmäla intresset, det är helt frivilligt.
Vi kommer inte få så värst mycket hjälp heller.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.