45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Jo, normalt sett kan man spara semester även vid avlöst övertid.
Det sker via schablon. Normalt får jag ut den i Juni/Juli. I år tog jag föräldraledigt då så den kommer i November/December när de ser vilka schablonen inte fungerat för.K Kane skrev:
Fast jag har inte bara avlöst övertid, utan årsarbetstid. Den avlösta övertiden är något vi får på köpet eftersom vi ändå inte rapporterar timmar eller semester.D Daniel 109 skrev:
Men om vi skulle införa permanent sommartid så skiftar vi ju tidszon så tidszoner är en självklar del i den här debatten.M MagHam skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Så det är smidigare att byta tidszon är att ändra arbetstider. Jag har inte riktigt samma verklighetsbild. Vi har haft samma tid sedan tid började mätas. (Med undantag för sommartiden) Men arbetstiderna har ändrats mycket.Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jag är ingen anhängare av att byta tid, för min del kan skiftet två gånger om året avskaffas.D Daniel 109 skrev:
Däremot är det inte så enkelt alla gånger att ändra arbetstid, jobbet infinner sig oberoende av klocka och årstid.
För de som har jobb som infinner sig oberoende av klockan påverkas inte antalet ljusa timmar efter/före/på jobbet ett dugg av några tidsomställningar. Så de personerna kommer ju inte klaga i stil med "men då blir det mörkt tidigt" och heller inte uppmanas att byta arbetstid istället för att klaga.Fotografen skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Brukar ju vara många här som vurmar för kollektivavtal, där har ni en bra möjlighet att reglera att arbetsdagen startar en timme tidigare mellan november och mars, så slipper vi andra krångel med att ställa om klockan.
Får jag ljust på morgonen längre tid då??A AG A skrev:
Sommartiden gör att jag måste upp i kolmörker på våren och hösten!